A Jeffries befektetési bank számításai szerint 75 százalékkal zuhanhat a Stellantis nyeresége a Trump által bejelentett, a járművek és az autóalkatrészek importját terhelő vámok hatására. A többi nagy európai autógyártóhoz hasonlóan a francia-olasz amerikai céget is erősen megviseli az elektromos átállás nehézségei, a Teslával és a kínai versenytársakkal folytatott küzdelem, amihez a most hozzáadódtak az észak-amerikai tarifák.

Alacsony kihasználtság 

A Stellantis Egyesült Államokban lévő üzemeinek alacsony a kapacitáskihasználtsága, átlagosan csak termelési képességük 52 százalékát kötik le jelenlegi feladataik ellátása, miután a vállalat eladásai évről évre csökkennek.

Így 1,3 millió autót tudnának gyártani helyben, ha az új tarifák elkerülése érdekében visszatelepítenék azt Kanadából és Mexikóból.

Jelenleg az amerikai piacra szánt autói 61 százalékát gyártja helyben a vállalat.  Ez nagyjából megegyezik azzal az aránnyal, ami a General Motorsra is jellemző, miközben jóval elmarad a Ford 80 százalékos arányától. Korábban  feltehetően a kedvezőbb költségek miatt vitte ki a termelést az USA-ból az amszterdami székhelyű járműipari konszern – írja a Totalcar.  

A Stellantis 2024-ben 300 ezer autót adott el az Egyesült Államokban. A Jeffries számításai szerint mennyiben az új tarifákat tavaly vezették volna be, az 4,3 milliárd dollárral dobta volna meg az autógyártó költségeit. Csak az alkatrészek beszerzése 2,8 milliárd dollárral drágult volna.

Letarolta az autógyártókat Trump új vámja

Japántól Európáig világszerte estek az autógyártó cégek részvényei, miután Donald Trump aláírt az egységes, importautókra és alkatrészekre vonatkozó 25 százalékos vámról szóló rendeletét. A lépés fájdalmas volt, de nem váratlan. Bővebben >>>