Úgy fest, a Lidlnek tetszik a közlekedési lámpás jelölési rendszer, újabb területen kap szerepet ez a megoldás. Ökocímkékkel segíti az eligazodást a termékek között a Lidl több mint 100 skóciai boltjában októbertől. Az Egyesült Királyságban elsőként indul a tesztüzem a boltláncnál, amely több mint 50 saját márkás terméknél jelenik meg – írja a Retail Gazette kiskereskedelmi szaklap.
Színkódol a Lidl
A közlekedési lámpák jelzéseit használó rendszer többek között teákon, kávékon és forró csokoládékon jelenik majd meg. A címkék pedig az üzletekben más helyeken is felbukkanó kommunikációt erősítik majd.
Az úgynevezett Eco-Score rendszer nyílt forráskódú adatokat használ, és önállóan minősíti az egyes termékeket a fenntarthatósági „teljesítményük” alapján. Ezután pedig színkódokat rendelnek hozzájuk: a zöld színű „A”-jelzés azt jelenti, hogy az adott termék alacsony hatású, míg a piros „E”-jelzés az erőteljes hatást jelenti.
A gyártási módszerek és a csomagolás is számít
Az új rendszer abban segíti a vásárlókat, hogy már ránézésre tudják, az adott termék megvásárlása milyen hatással van a környezetre. A termékek minősítéséhez az Eco-Score-rendszer önállóan értékel olyan különböző tényezők alapján, mint a gyártási módszereket, a biológiai sokféleségre gyakorolt hatás, a csomagolás, és a szén-dioxid-lábnyom.
Azok a termékek pedig jobb pontszámot kaptak, amelyek már eleve egy harmadik féltől származó követelményrendszerhez igazodnak, azaz például Fairtrade vagy a Rainforest Alliance által kibocsátott minősítéssel rendelkeznek. A Lidl ezzel megerősítené azt a vállalását is, hogy az olyan nyersanyagokat mint tea, kávé vagy kakaó 100 teljes egészében fenntartható forrásokból szerezze be. Amali Bunter, a brit Lidl etikus kereskedelemért felelős vezetője szerint a rendszer próbaüzeme hatalmas lépést jelent. Elmondta, hogy a vásárlók a mindennapokban vásárolt termékek környezeti hatásainak megértésében több támogatást várnak: a tesztüzem után a Lidl visszajelzéseket vár a vásárlóktól, mielőtt eldöntené, hogyan haladjon tovább az új címkézési rendszerrel.
A fenntarthatóságot segíti a Lidl írországi kezdeményezése is: az írországi üzletekben 2023-ig olyan automatákat telepítenek, amelyekbe a vásárlók bedobhatják a műanyagpalackokat és az alumíniumból készült konzervdobozokat. Cserébe a vásárlók levásárolható utalványt kapnak: termékenként 10 centet, összesen pedig maximum 2 eurót alkalmaként. A Lidl célja, hogy évente 1500 tonna műanyagot hasznosítson újra és készüljön belőlük új termék.
Az egészséges ételeket is lámpák mutatják
A Lidlnél nem csak a termékek környezetre, hanem az egészségre gyakorolt hatását is a közlekedési lámpás rendszerrel jelzik a brit boltokban.
A cég dietetikusok segítségével állította össze az új rendszert az angliai közegészségügyi szolgálat (Public Health England, PHE) tápanyag-kritériumai alapján, és a termékek csomagolásán színkódokkal mutatják majd a legfontosabb tudnivalókat. A rendszer a zsírokra, telített zsírsavakra, a cukorra és a sóra fókuszálnak majd. A szakemberek pedig évente több termékcsaládot értékelnek majd.
A magyar Lidl-leány még nem vezette be a közlekedési lámpás jelöléseket, amennyiben a nagy-britanniai tesztüzem beválik, könnyen lehet, hogy a magyarországi boltokban is megjelennek. A boltlánc külföldön bevált megoldásai közül például a Lidl Plus applikáció a brit piacon debütált a múlt évben, majd az idén a magyar cég is elindította. A kérdésre, hogy a magyar boltokban is megjelennek-e a jövőben a "közlekedési lámpák" a magyar Lidl a következő választ adta: "Felelős vállalatként elkötelezettek vagyunk a magyar emberek egészséges táplálkozásának és egészségtudatos életmódjának elősegítése, támogatása mellett. Ennek jegyében az elmúlt évek során több intézkedést vezettünk be és folyamatosan azon dolgozunk, hogy ezt még magasabb szinten tegyük. Jelenleg vizsgáljuk a brit jelölőrendszer hazai bevezetésének lehetőségét."