Úgy tűnik, rájár a rúd Angela Merkel német kancellárra. A bevándorlási válság kezelése élesen megosztotta a német kormánykoalíciót, ám ez nem volt elég: az elektromos autók elterjedésének támogatása körüli vita újabb feszültséget keltett Merkel hátországában - derül ki a Bloomberg tudósításából.
A kormány programja szerint 2020-ban egymillió villanyautónak kellene futnia az ország útjain, ám úgy tűnik, ez a terv lassan a süllyesztőbe kerül. Sigmar Gabriel, szociáldemokrata alkancellár azonban nem akar ebbe belenyugodni, ezért azt javasolja, hogy költsenek kétmilliárd eurót a környezetbarátnak tartott, ám méregdrága elektromos autók vásárlásának támogatására.
Fasírtba került
Ahogy az más országokban is lenni szokott, az osztogatás heves ellenkezést váltott ki a pénzügyminisztériumban. Wolfgang Schäuble konzervatív pénzügyminiszter harcba szált a koalíciós partner SPD vezetőjével szemben. A kormány feje pedig ily módon fasírtba került.
Talán időt akar nyerni azzal, hogy kedden tárgyal a kérdésről a Mercedes és a BMW vezérigazgatóival. Minden bizonnyal el akarja kerülni, hogy miután a bevándorlási válság kezelése körüli vita mély szakadékokat vájt a koalíciós politikusok közé, a villanyautóüggyel kapcsolatos csetepaté újabb blamázzsá mélyüljön.
Nem kispályázna
Kétségtelen, hogy Németország, amelynek autógyártói és autósai inkább a fejlett dízelmeghajtásban látják a környezetbarát autózás lehetőségét, lemaradásban van az elektromos autók terén. Összesen 30 ezer ilyen autó fut a német utakon, miközben Franciaország, Norvégia és az USA jóval ez előtt jár. Az ötmilliós Norvégiában csak tavaly 26 ezer villanyautót helyeztek üzembe.
Gabriel úgy látja, hogy a járművek elterjedésének ösztönzésével közvetve óriási lökést adhatnának az akkumulátorok gyártásának, amit a híres német vegyipar nyilván megköszönne. Ezért nem garasoskodna: 2020-ig autóként 5000 eurós állami ártámogatást adna.
Furcsa páros
Ebben az ügyben lelkes támogatója Horst Seehofer, a bajor CSU elnöke, hiszen az egyik érintett vállalat, a BMW központja is Bajorországban van. Időnként segítő kezet kell nyújtanunk az üzleti vállalkozásoknak - fogalmazott már-már romantikusan. Azt akarjuk, hogy a német cégek ne maradjanak le ezen a területen, amelyen brutális verseny folyik a világpiacon.
A vita furcsasága, hogy Gabriel és Seehofer ellenfelei egymásnak a bevándorlás ügyében - a szocdemek megengedőek, míg a mélyen konzervatív CSU elutasító -, és az utóbbi politikus úgy akar most lobbizni Merkelnél, hogy a menekültkérdésben ekézte.
Másik terv
Ugyanakkor Schäuble a kancellár legfontosabb szövetségese - a bevándorlási vitában is -, így Merkel két tűz közé kerülhet lobbizó partnerei és takarékos pénzügyminisztere között, ha közvetíteni akar.
Az utóbbi minden bizonnyal emlékeztetni fogja rá, hogy a bevándorlók ellátása amúgy is nem várt eurómilliárdokkal terheli meg a költségvetést. Emellett megvan a saját elképzelése is: szerinte az elektromos töltőhálózatot kellene bővíteni. Jelenleg 5600 "áramkút" van az országban.
Németország 2020-ra tűzte ki célul, hogy egymillió elektromos autó fusson az utakon. Tavaly még csak 23 500 elektromos és hibrid gépkocsit regisztráltak, ezekből 12 500 volt teljesen elektromos meghajtású.