A kiskereskedelmi láncok világszerte több változtatásról döntöttek az elmúlt időszakban a koronavírus-járvány miatt.
Az Egyesült Királyságban például a nagy áruházláncok csökkentették a nyitvatartási idő, emellett jelentős munkaerő-felvételbe kezdtek. A brit Aldi, Lidl és Tesco egyaránt azzal indokolja a nyitvatartás rövidítését, hogy több időt kell adnia munkatársainak a kiemelkedő kereslet miatt a szokásosnál gyorsabban és jobban kiürülő polcok feltöltésére - derült ki a The Grocer kiskereskedelmi szaklap cikkéből.
"Csodálatos kollégák"
Az Aldi brit boltjai immáron hétfőn és szombaton is 8 órakor bezárnak, két órával korábban a megszokott időpontnál. Skóciában vasárnap még korábban, már 6 órakor lehúzzák a rolót. Az német diszkontlánc Facebook-üzenete szerint az ideiglenes változás visszavonásig marad érvényben. Célja, hogy segítséget, azaz több időt adjon a "csodálatos kollégáknak", akik keményen dolgoznak, a megvásárolt áruk pótlásán. A Lidlnél változó megoldást választottak: van, ahol módosul a nyitvatartás, van, ahol nem. Ez a cég ezzel a rugalmassággal akarja segíteni dolgozóit.
Az Asda és Tesco a 24 órás nyitvatartási időt korlátozta szintén azzal az indokkal, hogy több időt adjon dolgozóinak a polcok újratöltésére. A Sainsbury's áruházaiban egész héten reggel 8 és este 8 óra között lehet vásárolni. A brit szigeten az áruházak korlátozásokat vezettek be bizonyos termékek vásárlására. Ahogy a Lidl indokolta, azért, hogy mindenkinek jusson mindenből. A vásárlókat okítva megjegyzik, hogy miden nap újratöltik a polcaikat, és amit valaki csak úgy megvesz, ha már arra jár, az másnak nélkülözhetetlen lenne. (A magyar Aldi egyébként a napokban jelentette be, hogy rövidít a nyitvatartási időn.)
A nyitvatartási idő rövidítése ellen szól ugyanakkor, hogy így a korábbinál több vásárló mehet egyszerre a boltokba, ezt pedig a járvány terjedése érdekében jobb elkerülni.
Munkaerő-felvétel
Az áruházláncok a megugrott keresletre válaszul óriási munkaerő-felvételbe kezdtek az Egyesült Királyságban. A Tesco, az Asda, az Aldi és a Lidl sem marad ki a sorból. Ezt az intézkedésüket még azelőtt megtették, hogy a londoni kormány ígéretet tett volna a koronavírus-járvány miatt bajba került vállalatok alkalmazottainak bérük nyolcvan százalékának kifizetésére. Ez ugyanis azzal jár, hogy az embereknek továbbra is lesz pénzük bevásárolni, így a kiskereskedőknek állniuk kell a sarat.
Összesen több mint 30 ezer új munkalehetőség keletkezik a kiskereskedelemben, bár ezek egy része értelemszerűen a válság idejére szól, azaz átmeneti. A Tesco, a szigetország legnagyobb kiskereskedelmi lánca, egymaga 20 ezer ideiglenesen foglalkoztatott alkalmazottat keres azzal a hangzatos szlogennel, hogy "segítsenek etetni a nemzetet" a nehéz időkben. Az alkalmazottak a beosztottaktól a főnökökig 10 százalékos bónuszt kapnak fizetésük mellé.
Az Asda 5000 embernek ad ideiglenesen munkát, az Aldi 5000 ideiglenes és 4000 állandó állást kínál, a Lidl 2500 embert keres. Az utóbbi cég egyebek mellett online szolgáltatását bővíti például call centerébe felveendő új dolgozókkal. Mindezzel egyidejűleg az idegenforgalomban elbocsátások indultak: a szabadidőparkokat üzemeltető Butlin például tízezer szezonális munkását küldi el.
Cukiság a bajban
A Lidl és a Tesco virágokkal várta március 22-én a nemzeti egészségügyi szolgáltató (NHS) munkatársait, hogy megköszönje nekik a járvány idején végzett munkájukat. A Tescónál minden vasárnap az első óra kizárólag az NHS munkatársaié. Így akarják biztosítani, hogy mielőtt a többi vevő letakarítja a polcokról az árukat, hozzájussanak ahhoz, amire szükségük van.
Korábban az egészségügyi dolgozók könyörögtek az embereknek, hogy hagyják abba a pánikszerű vásárlásokat. A Lidl a Northampton General Hospital és a Kattering General Hospital előtt is virággal várta az egészségügyi dolgozókat.
Egyenesen a termelőtől
Egyre több amerikai próbálja közvetlenül a mezőgazdasági termelőktől beszerezni az élelmiszert, amire szüksége van - írta Consumer Reports. Közvetítő cégek és farmok az interneten teszik közzé aktuális kínálatukat - ebből lehet választani. Beszámolóik szerint naponta duplázódik a kereslet. A vevők főként azok, akik már nem találnak elegendő árut megszokott áruházaikban, illetve idősek, akik nem mozdulnak ki otthonról, s ha már rendelnek, miért ne közvetlenül a termelőkhöz forduljanak. Az egyik 92 éves vásárló például akkor váltott boltot, amikor az Amazon a készlethiányra hivatkozva leállította bizonyos áruk kiszállítását.Számos dolgozót várnak a magyarországi láncok is
Nem csak külföldön vennének fel munkatársakat a boltláncok, hanem Magyarországon is, igaz, a magyar kiskereskedelemben már régóta sok az üres álláshely.
Az Spar például országszerte keres eladókat, kasszásokat, árufeltöltőket, raktárosokat, teherautó-sofőröket. Az Aldi, a Lidl és a Penny is keres bolti dolgozókat, valamint adminisztratív feladatokra munkatársakat. A Tesco áruházi munkatársak mellett szintén pénztráros pozíciókra keres embereket.
Az Auchan pedig hétfőn közölte, hogy a koronavírus-járvány miatti megugró forgalom miatt jutalmat ad a dolgózinak, a magyarországi munkatársak 20 százalékos jutalomban részesülnek, ami több mint 50 ezer forintot jelent.