A Fiat Chrysler (FCA), amely jelenleg a Stellantis része, mintegy 300 millió dollár büntetőjogi bírságot fizet azután, hogy elismerte bűnösségét abban, hogy meghamisította dízeles autói kibocsátási adatait. Az amerikai kínálatában szereplő több mint 100 000 régebbi Ram pickup teherautó és Jeep sport-utility jármű esetében próbálták meg kijátszani a károsanyag-kibocsátási ellenőrzéseket szoftverekkel.
Nancy Edmunds detroiti kerületi bíró július 18-ra tűzte ki az ítélethirdetést. Az egyezség egy 203,6 millió dolláros bevételelkobzásból és 96,1 millió dolláros bírságból áll. A kormány megjegyezte, hogy az FCA korábban 311 millió dolláros polgári jogi büntetést fizetett, és több mint 183 millió dolláros kártérítés megtérítését vállalta több mint 63 000 embernek egy csoportos dízelper részeként – írja a Reuters.
Az FCA három évig próbaidőre lesz felfüggesztve. Az autógyártónak meg kell felelnie a tiszta levegőről szóló törvénynek, valamint az ellenőrzési és vizsgálati eljárásokat is meg kell ismételnie.
Az igazságügyi minisztérium szerint az FCA a megtévesztéshez egy szoftvert telepített, amely célja a hatósági ellenőrzés elkerülése volt, és csalárd módon segítettek a dízelüzemű járműveknek megfelelni az előírt kibocsátási előírásoknak. A minisztérium szerint a vállalat "szándékosan kalibrálta a kibocsátás-szabályozó rendszereket", hogy a szövetségi teszteljárások során alacsonyabb károsanyag-kibocsátást produkáljanak, mint normál vezetési körülmények között.
A bűnösség beismerése jelenti az utolsó jelentős intézkedést, amelyet az amerikai hatóságok várhatóan az FCA ellen tesznek a károsanyag-kibocsátási csalás ügyében.
A Stellantis pénteken megerősítette az egyezséget, és a 2021-es pénzügyi nyilvánosságra hozatalában közölte, hogy az üggyel kapcsolatban korábban mintegy 266 millió eurónyi bevételt (301 millió dollárt) nyertek csalárd módon.
Az érintett dízelüzemű járművek a 2014 és 2016 közötti modelléveket ölelik fel. Az FCA 2021-ben egyesült a francia Peugeot-gyártó PSA-val, így jött létre a Stellantis. A mostani vádalkut öt évvel azután kötötték, hogy a Volkswagen AG bűnösnek vallotta magát a "Dieselgate" néven ismertté vált botrányban. A német konszern közel 600 000 járművével verte át a károsanyag-kibocsátási vizsgálatokat.