Váratlan problémával kerültek szembe az elektromos rollereket kölcsönző cégek Európában. Kaliforniában, ahonnan indultak, sima járdákon és utakon gurulhatnak a járműveik, ám azokban a turistaközpontokban, például Párizsban vagy Lisszabonban, ahol először megvetették a lábukat az öreg kontinensen, nagyon sok a macskaköves utca. Ezekkel két gond is van. Egyrészt a kis kerekű rollerek ezeken haladva szétrázzák a rajtuk utazókat, másrészt tönkre mennek ők maguk is - derül ki a Bloomberg rollerügyi körképéből.
Lisszabon különösen nehéz terep a rollerkölcsönzőknek - mondta a hírügynökségnek Eric Wang, a Wind Mobility vezérigazgatója -, a városközpont útfelülete sima, ám ezen túl a macskaköves utak világa kezdődik. Joe Kraus, a Lime elnöke arról számolt be, hogy megfigyelte, hogyan alkalmazkodnak a felhasználók a rázós utakhoz. A legegyszerűbb módszer, hogy lábujjhegyre állva rollereznek, azaz lengéscsillapítót csinálnak a lábfejükből.
Még egy bibi
További gond európai öreg városaival, hogy sok a keskeny utcácska. Ezeken simán lehet rollerezni, ám a kétkerekű járműveket begyűjtő szervizautók már elakadnak. Carlos Bhola, a Circ társalapítója beszámol arról, hogy időnként a metrón szállítják a begyűjtött rollereket az azokra várakozó teherautókhoz. Összességében elég nagy kárt okozhatnak a rázós utak: a népszerű helyeken naponta tíz utazásra is felhasználhatnak egy rollert, amelynek kormányoszlopa és kerekei gyorsan tönkre mehetnek.
Válaszul a rollerezésből élő cégek elkezdték kifejleszteni járműveiket, amelyeket úgy terveznek, hogy bírják a terhelést. A Lime legújabb rollereinek a korábbinál nagyobb a kereke, strapabíróbb a kerékfelfüggesztése. A Bird Rides olyan nehéz rollereket használ, hogy pusztán súlyuk miatt nehezebb ellopni azokat. A Tier Mobility, Európa legnagyobb rollercége és más vállalatok bicikliken használatos fékekkel szerelik fel rollereiket.
Menteni, ami menthető
A strapabíró szerkezetek célja részben az, hogy növeljék a rollerek élettartamát, csökkentsék a tartalékalkatrész-igényt. Ezek a modellek nagyjából annyiba kerülnek, mint normális bolti társaik - olyan 500 dollár (140 ezer forint) körül -, de mivel tovább bírják a terhelést, javíthatják az egységnyi kiadásra jutó bevétel mutatót. Patrik Studener, a Bird európai és ázsiai üzletágáért felelős vezetője azt mondja: tesztjeik szerint új rollereik egy-két évig is bírják a strapát. Ég és föld a különbség köztük és a korábbi kétkerekűek között. Más cégek, például a Wind is kétéves életciklusú rollereket akar.
A Bird, az ágazat egyik legnagyobb játékosa 100 millió dolláros első negyedéves veszteségről számolt be idén, a bevétele 15 millió dollárral csökkent. Egyelőre nincs nyereségesen működő rollerkölcsönző cég. Ezek a vállalkozások 2017-2018-ban elköltötték kezdőtőkéjüket rollervásárlásra. Korábban a rollerek ára 400 dollárról indult, ám ezek még közelebb voltak a sporteszközhöz, mint egy kölcsönzésre alkalmas, strapabíró járművekhez. A tömeges kereslet ugyan lenyomta az árukat, de az erősebb akkumulátorral felszerelt modellek ma is 500 dollár körül vehetők meg.
További fejlesztések
A kezdeti idők másik tanulsága, hogy jobb lopás elleni védelemmel kell ellátni a rollereket, mert valakik könnyen feltörték a zárjaikat, és így volt olyan időszak Párizsban, hogy naponta 20 rollert loptak el. Végül a harmadik nagy tanulság, hogy a rögzített akkumulátor rontja a hatékonyságot, mert csak úgy lehet újra mozgásképessé tenni az ilyen rollereket, hogy begyűjtik azokat, feltöltik az akkujikat aztán újra szétszórják őket az utcákon. Ezért az új változatokra már cserélhető akkumulátort szerelnek. Ezzel csökkentik a töltési költséget.
Összességében Paul Murphy a Northzone befektetési cég partnere úgy látja, hogy erre a területre is érvényes lehet az Intel társalapítójáról, Gordon Moore-ról elnevezett úgynevezett Moore-elv. Eszerint a technológia fejlődésének köszönhetően a számítógépek teljesítménye másfél évenként megduplázódik. Ennek alapján a rollerkölcsönzés hatékonysága is gyorsan növekedhet. Lawrence Leuschner, a Tier társalapítója úgy látja, hogy a helyben végzett akkucsere olyan mértékben vágja meg az üzemi költséget, hogy az fordulatot hozhat a rollerkölcsönzés nyereségessé tételében.
Ha a cégek a technikai fejlesztésekkel ki tudják küszöbölni kezdeti gyengeségeiket, akkor már "csak" egy nagy gondjuk marad, az, hogy számos város vezetése megelégelte a gyalogosok között cikázó vagy az autókat feltartó villanyrollerek okozta közlekedési gondokat, ezért korlátozni akarja használatukat. Londonban a mai napig nem írták felül azt a régi szabályt, amely teljesen megtiltja a használatukat Nagy-Britanniában.