A Szolidaritás Autóbusz-közlekedési Szakszervezet (SZAKSZ) pénteken jelentette be, hogy kétnapos sztrájkot hirdet advent második vasárnapjára és az azt követő hétfőre. Mindezt azzal indokolta a szervezet, hogy nem született bérfejlesztési ajánlat 2024-re vonatkozóan. A közlekedési társaság úgy számolt, hogy mintegy 23 járatot is érinthet a sztrájk, azonban a szakszervezet bejelentését követően a húsz érdekképviseletből egyik sem jelezte, hogy csatlakozna a kezdeményezéshez.

Vasárnap végül kevesen vettek részt a sztrájkban, a Szakszervezet azonban úgy vélte, hogy hétfőn többen fognak csatlakozni.

A Volánbusz Zrt. közleménye szerint azonban végül csak a teljes dolgozói állomány mindössze 14 százaléka vett részt a munkabeszüntetésben.

A vállalat hétfőn 16 órakor összesített adatai szerint, szemben a szakszervezet közléseivel és számításaival, a munkabeszüntetésben részt vevő autóbusz-vezetők aránya a teljes állományukhoz képest 21 százalék, a hétfői aktív létszámhoz képest pedig 39 százalék volt. Vármegyénként ugyanakkor jelentős az eltérés.

Volánbusz Zrt. leszögezte, hogy a vezetés továbbra is elkötelezett a januári 2024-es bérmegállapodás megkötésében, hasonlóan az előző évek gyakorlatához.

Nem terem babér a buszvezetőknek

Dobi István, a sztrájkot szervező Szolidaritás Autóbusz-közlekedési Szakszervezet elnöke (SZAKSZ) a Népszavának azt nyilatkozta, hogy meglátása szerint sikeres volt a hétfői sztrájk, mivel a tervnek megfelelően a járatok 50 százaléka nem indult el. Állítása szerint a dolgozók mintegy 65 százaléka támogatta a munkabeszüntetést, beleértve a helyi járatos buszvezetőket, karbantartókat és szellemi dolgozókat is.

Dobi István azt állította továbbá a lapnak, hogy több helyen megfenyegették a dolgozókat a munkáltatók a sztrájk miatt.

Lázár János építési és közlekedési miniszter a szakszervezet 25 százalékos béremelés követelését irreálisnak ítélte meg. Elmondása szerint a Volánbusznál működő közel két tucat szakszervezet közül csak a SZAKSZ követel ekkora mértékű béremelést, melyet túlzónak gondol.