A Volkswagen nagy mennyiségben gyártott, VW, Škoda és Seat márkanév alatt fogalomba kerülő autói a korábbinál is több részegységen fognak osztozni, amihez még a gyártás helyszíneinek kiválasztása is igazodni fog. A három márka közötti különbség lényegében a külső dizájnra fog korlátozódni – derült abból a sajtónyilatkozatból, amelyet Thomas Schäfer, a Volkswagen márka új vezérigazgatója adott és a Bloomberg idéz.
A vállalat régóta küszködik azzal a problémával, hogy rendet tartson bonyolult, burjánzó motor- és külső-belső karosszéria-kínálatában, amely a VW Touareg hobbi-terepjárótól a legegyszerűbb Škoda Fabia alsó középkategóriás autóig terjed. Eközben az új menedzser szerint a cég márkáinak képviselői viszonylag sokat veszekedtek azon, hogy melyikük, mihez lehetőségeket kapjon. Schäfer úgy véli, a versenytársak a cégcsoporton kívül vannak, nem házon belül.
Látványos költözés
A nagy tömegben gyártott – bár a vásárlók autóról szóló álmaiz kevéssé teljesítő – autók adják a Volkswagen értékesítésének 80 százalékát, azaz ez tekinthető az autógyártó fő tevékenységének. Éppen ezért az ilyen autók gyártásának hatékonyságát akarják növelni, nem is akármilyen mértékben. Húszszázalékos javulást tűzött ki célul a vállalat vezetősége.
Az egyik változás egy nagy költözés lesz. Eddig a masszív VW Passat szedán Németországban, míg a Škoda zászlóshajója, a Superb családi autó Csehországban készült, ám hogy mérsékeljék a gyártásuk párhuzamosságait, mindkét autó előállítása átköltözik Szlovákiába. Így se cseh, se a német fél nem sértődhet meg.
Magasra tett léc
A VW-vel szembe nem kisebb elvárást tűztek, mint hogy állja a versenyt az amerikai Teslával is. Ehhez versenyképesebbé kell válnia. A tömegautók előállításán nem lehet nagy profitrátát elérni, ami a Volkswagen esetén házon belül is látszik, miután az Audi vagy a Porsche luxusmárkák értékesítése sokkal jövedelmezőbb. A cég közlése szerint VW márka profitrátája 3,3 százalék, a Škodáé 6,1 százalék, a Seaté mínusz 2,4 százalék, miközben a Porsche mutatója 16,5 százalék, az Audié 10,5 százalék.
Schäfer elmondása aszerint a VW bővíteni fogja a crossover és a SUV kategóriába illő modelljei kínálatát, mert enélkül manapság már nem lehet versenyképes egy autógyártó. A cégvezető szerint ezek a szegmensek kínálják a legnagyobb növekedési lehetőséget. Ez még inkább így van, ha hozzávesszük, hogy idetartozik majd a VW új, Trinity névre keresztelt villanyautó-modellje. A cég ezt az autót egy új, kétmilliárd euró befektetésével építendő üzemben fogja gyártani 2026-tól.
Schäfer viszonylag optimistán várja az idei év második felének eredményeit. Abban bízik, hogy a chipellátási mizéria enyhülni fog, így az iparágat visszafogó hiány kisebb gondot okoz majd. Ezzel együtt az autóipar gazdasági környezete bizonytalan marad.