A Warner Bros. Discovery függtelenül attól, hogy egy giganagy médiavállakozás, nem számít mostanában kirobbanó sikersztorinak - már ami a pénzügyi eredményeket illeti. Olyannyira nem, hogy a Financial Times múlt heti írása szerint a vezetői épp azon munkálkodnak, hogy elkerüljék a cég feldarabolását, vezetői pedig versenyt futnak az idővel, hogy megfordítsák a hollywoodi csoport zuhanó részvényárfolyamát. A lengyel Wirtualne Media iparági portál szerint a varsói székhelyű TVN-csoport, amelyik Lengyelország egyik legnagyobb kereskedelmi televízióját is birtokolja, épp azok közé a vagyontárgyak közé tartozik, amelyektől a cég rövid úton megszabadulhat. 

A napilap megállapításai szerint egy ilyen tranzakció jelentősen javíthatná a CNN-t vagy az HBO-t is birtokló csoport pénzügyi helyzetét. A Discovery és a WarnerMedia, a két médiaóriás 2022-ben egyesült, abban a reményben, hogy a két konszern összeolvadása mind a tulajdonosok, mind pedig a részvényesek számára sokat hoz a konyhára. Nos, a terv nem igazán jött be:

nyereséget ugyan hozott az egyesülés, ám messze nem az elvárt szinten. 

A kényszerű lépés másik, ám egyáltalán nem elhanyagolható oka, hogy az olyan streaming platformok, mint a Netflix és a Disney egyre nagyobb falatot harapnak ki a médiatortából, ami számszerűsíthető, 8 százalékos bevételcsökkenést okoztak a konszern televíziós szegmensénél. 

Kép: Economx

Egyelőre nem világos, hogy a Warner Bros. Discovery kizárólag földfelszíni csatornák (TVN, TVN7, TTV, Metro) eladásában gondolkodik, vagy a fizetős csatornáktól (TVN24, TVN24 BiS, TVN Turbo, TVN Style, TVN Fabuła, iTVN, iTVN Extra) és a Player streaming szolgáltatástól is meg kíván-e válni. 

A lengyel Wirtualne Media minapi cikkében végigveszi a lehetéges vevőket, azt találgatva, hogy egy iparági befektető vagy egy befektetési alap lesz-e végül a befutó:

– Befektetési alap nem veszi meg, mert az abban a reményben vásárol cégeket, hogy azok gyorsan fejlődnek, és viszonylag hamar, magas eladási áron továbbadja azokat. A TVN nem felel meg egy ilyen kritériumnak, ezért nagyon meglepődnék, ha bármelyikük ebbe a műsorszolgáltatóba szeretne befektetni - mondja Jakub Bierzyński, az OMD Poland tanácsadócég vezetője. Szerinte helyi TV-társaságok sem igazán érdekeltek a konkurencia felvásárlásában. Az egyetlen játékos akit érdekelhet, Zygmunt Solorz médiamágnás, Lengyelország második leggazdagabb embere, ám neki meg a versenyhivatallal gyűlne meg a baja, ha egy ilyen tranzakcióval domináns pozícióba kerülne a televíziós reklámpiacon. 

Éppen ezért vehető biztosra, hogy a leendő befektető külföldről érkezik. 

A portál a lehetséges vásárlók között említi az Antenna Group - ANT1 görög műsorszolgáltatót, Görögország legnagyobb médiavállalatát. amelynek Romániában, Moldovában és Cipruson is vannak érdekeltségei.

A listán szerepel a francia Canal+ is, amely a többi közt jelenleg az ingyenes C8 állomást működteti, ám ez 2025-től kikerül a digitális földfelszíni sugárzásból.

Az iparági források által említett jelölt még az MFE-Mediaforeurope, korábbi nevén Mediaset. A médiacsoport alapítójának, Silvio Berlusconinak a halála után a volt olasz miniszterelnök fia vette át a stafétát azzal, hogy a cég „nagy európai műsorszolgáltatóvá” kíván válni. A földfelszíni televíziózás lengyelországi megvásárlása lehetővé tenné az olaszok nagy tervének megvalósítását.

Az érdeklődők között lehet még a cseh PPF Csoport, 

de komoly, potenciális vevőjelötként említi a lengyel sajtó a magyar műsorszolgáltatót, a TV2 Médiát is.

A lap emlékeztet: a társaság tulajdonosa Vida József magyar bankár és közgazdász, aki közel áll Orbán Viktor miniszterelnök gyermekkori barátjához, Mészáros Lőrinchez.

A TV2-nek egyébként nem ez lenne az első próbálkozása Lengyelországban: májusban írt arról az ottani sajtó, hogy a TV2 Média Csoport is megpályázta Lengyelország egyik földfelszíni tévés frekvenciáját, PTV néven indítottak volna szórakoztató- és életmódcsatornát, már a nevet és a logót is levédették, ám végül mégsem kaptak műsorszórási lehetőséget.