A Mesterséges Intelligenciára épülő technológiákkal a bankok adatvagyona gondosan tárolt bitek és bájtokból hatalmas kinccsé válik. A mélytanulás, gépi tanulás vagy a Nagy Nyelvi Modellek (LLMs) tudatos és tervszerű alkalmazásával a bankok nemcsak értéket teremthetnek, de jövőt is maguk számára. A verseny erős, a tanulópénz drága, és a bankok esetében ez nemcsak a tulajdonosok, de az ügyfelek pénze is lehet. Ezért szeretne az MNB fogódzót adni a szektornak ahhoz, hogy hogyan építse be az új adatelemző és adat-generáló képességeket tudatosan és fenntartható módon.
Az ügyfelek szempontjából a mesterséges intelligencia teljesen egyedi és személyre szabott, akár kedvezőbb árazású termékek és szolgáltatások kialakításával javíthatja az ügyfélélményt. Emellett a már ma is széles körben elérhető csevegőrobotok és virtuális asszisztensek az ügyfélkapcsolatok automatizálásában is jelentős kényelmi előrelépést jelenthetnek.
Intézményi oldalról is számos olyan terület azonosítható, ahol az MI hasznosnak bizonyulhat: segítségével a pénzügyi szereplők automatizálhatják egyes háttérfolyamataikat, gyorsíthatják a döntéshozatalt, fejlett módszertanok alkalmazásával jelezhetik előre a fontosabb pénzügyi mutatók várható alakulását. Az MI mindemellett optimalizációs eszközként tudja támogatni a tőke- és kockázatmenedzsmenthez kapcsolódó folyamatokat, de az olyan háttér-feladatokat is, mint a humánerőforrás-menedzsment, vagy a banki fiókhálózat területi elosztásának optimális kialakítása.
A mesterséges intelligencia előretörésével a jövőben már nem a bankméret határozza majd meg a sikerességet, hanem a szofisztikáltság, vagyis, hogy az ügyfélélmény javítása érdekében a technológia kockázatait is mérlegelve, felelősen és átfogóan aknázzák-e ki a technológiában levő potenciált.
E folyamatban a Magyar Nemzeti Bank egy iránymutatás-csomag, egy ajánlás kiadásával kívánja támogatni a hitelintézeteket, amely rugalmas keretek biztosításával segíti elő az MI átlátható, megbízható és ügyfélközpontú alkalmazását a szektorban.