A Balaton térségében az utóbbi évtizedekben elmaradtak a régió egészére kiható közúti fejlesztések, noha a forgalom gyorsan nőtt. Ennek következtében az üdülési idényben, de számos helyen azon kívül is forgalmi feszültségek keletkeztek - ismerte el Manninger Jenő, a Közlekedési, Hírközlési és Vízügyi Minisztérium államtitkára.
A gondok mérséklése érdekében idén s az elkövetkező két esztendőben a tárca megkülönböztetett figyelmet fordít a Balatonnál a közlekedési infrastruktúra fejlesztésére, teljes összhangban a nemrégiben elfogadott hosz-szú távú balatoni fejlesztési koncepcióval, illetve az ősz-szel a parlament elé kerülő balatoni rendezési tervvel.
A fejlesztésekben a hangsúlyt a közúti hálózat korszerűsítésére és bővítésére helyezik, míg a vasút többnyire csak szerényebb forgalombiztonsági és utaskényelmi beruházásokra számíthat.
A vízi és légi közlekedés eszközeivel nem a tárca rendelkezik, a hajópark, a kikötőhálózat az ÁPV Rt. tulajdonában levő Maharté, a tópart két polgári repülőterét - Balatonkilitin és Sárbogárdon - magánvállalkozások működtetik. A tárca középtávon az utóbbiakhoz vezető utak korszerűsítését tervezi, és változatlanul napirenden tartja egy újabb kompátkelőhely kialakítását Révfülöp magasságában.
Az államtitkár elmondta, hogy a közúti fejlesztések között az élen áll a Balatonra vezető M7-es autópálya meglévő szakaszának felújítása, illetve autópályává fejleszthető gyorsforgalmi úttal történő meghosszabbítása, egészen az országhatárig. A 10 évre tervezett munka csaknem 200 milliárd forintba kerül. A Balatonnál a tóparti települések, illetve a 7-es számú főút tehermentesítése végett az autópálya a vízparttól 25 kilométerre délre húzódna. Megvalósítására már kiírták a tendert. Az első ütemben, 2001 végéig az M7-es munkálataira 40 milliárd forintot szán a tárca. Ebből a meglévő pálya jobb szakaszának felújítása, újabb felüljárók elhelyezése mellett megépítik az Aliga-Zamárdi közötti szakasz második pályáját. A M7-es használatáért - ahol megfelel az autópálya előírásainak - fizetni kell majd, de a kormány mai álláspontja szerint fizetőkapuk helyett az autósok számára olcsóbb matricás rendszert honosítják meg.
A déli part keleti térségét tehermentesíteni kívánják az M65-ös gyorsforgalmi út megépítésével is, amely a Pécs, Tamási felől érkező forgalmat Enying mellett elhaladva, az M7-es autópályát és a 8-as számú főútvonalat érintve viszi északnyugati irányba.
A Balaton-felvidéken annak természeti értékei miatt semmiképpen sem építenek autópályát. A 71-es tóparti főútvonal tehermentesítése végett egy új úttal elkerülik a Balatonaliga-Balatonfűzfő közötti vízparti településeket; a kivitelezést a jövő évben kezdik, és 2001-ben fejezik be. Folyamatosan gyorsforgalmi úttá fejlesztik a 8-as számú főútvonalat.
Korszerűsítik a Veszprém-Tapolca közötti 710-es utat, s több, a Balatonra merőleges összekötő utat. A tó nyugati térségében, Keszthely és Hévíz térségében is több új tehermentesítő összekötő út tervezésére adott megbízást a tárca.
(NAPI)
A gazdaság és az üzleti élet legfrissebb hírei az Economx.hu hírlevelében.
Küldtünk Önnek egy emailt! Nyissa meg és kattintson a Feliratkozás linkre a feliratkozása megerősítéséhez.
Ezután megkapja az Economx.hu Hírleveleit reggel és este.