A Hurtigruten Norway kalandhajózási társaság nyilvánosságra hozta egy napelemekkel borított, visszahúzható vitorlájú, nulla emissziós elektromos tengerjáró hajó terveit, amely 2030-ban indul útnak.
Az egész iparágat inspirálják
A társaság jelenleg nyolc, egyenként 500 utas befogadóképességű hajóból álló flottával rendelkezik, amelyek Oslótól az Északi-sarkkörig közlekednek a norvég partok mentén. Noha egy viszonylag kis cégről van szó, Hedda Felin vezérigazgató reméli, hogy ez az innováció „inspirálja az egész tengeri iparágat”.
A „Sea Zero” névre keresztelt projektet eredetileg 2022 márciusában jelentették be, és azóta a Hurtigruten Norway 12 tengerészeti partnerrel és a norvég székhelyű SINTEF kutatóintézettel együtt olyan technológiai megoldásokat kutat, amelyek elősegíthetik a kibocsátásmentes tengeri utazást.
Tiszta energiával tölthetők
Az így létrejött konstrukció túlnyomórészt 60 megawattos akkumulátorokról fog működni, amelyek tiszta energiával tölthetők a kikötőben, mivel Norvégia villamosenergia-rendszerének 98%-át a megújulók teszik ki. Gerry Larsson-Fedde, a Hurtigruten Norway tengeri műveletekért felelős alelnökének becslései szerint az akkumulátorok hatótávolsága 300-350 tengeri mérföld, vagyis egy 11 napos oda-vissza út során azokat körülbelül hét-nyolc alkalommal kellene feltölteni.
Visszahúzható vitorlák
Az akkumulátortól való függés csökkentése érdekében szeles időben három visszahúzható vitorla emelkedik ki a fedélzetről, melyek elérhetik az 50 méteres maximális magasságot. Függetlenül beállíthatók, összezsugorodnak, hogy áthaladjanak a hidak alatt, vagy változtatják a szöget, hogy elkapják a legnagyobb szelet – magyarázta Larsson-Fedde, majd hozzátette: a vitorlákat összesen 1500 négyzetméternyi napelem borítja, amelyek energiát termelnek az akkumulátorok feltöltéséhez hajózás közben – az akkumulátor töltöttségi szintje pedig a hajó oldalán jelenik meg.
Norvégiában, bár télen néha sötét lehet, délen még mindig süt a nap. És nyáron a nap 24 órájában süt a nap. Minden más mellett az éjféli nap is szupererős lesz
– fűzte hozzá bizakodva.
A hajó 270 kabinnal lesz felszerelve és egy időben 500 vendég és 99 fős legénység szállásolható el benne. A jármű áramvonalas formája pedig kisebb légellenállást eredményez, ami tovább csökkenti az energiafelhasználást. A fedélzeten a vendégeket arra kérik majd, hogy minimalizálják saját éghajlati hatásukat egy interaktív mobilalkalmazással, amely figyeli személyes víz- és energiafogyasztásukat.
Azáltal szeretnénk tudatosítani őket, hogy mennyi energiát használnak azáltal, hogy 10 percet többet töltenek a zuhany alatt, vagy ha a légkondicionáló tele van
– hangsúlyozta Larsson-Fedde, aki elárulta hogy a Hurtigruten Norway konstrukciója biztonsági okokból tartalékmotorral rendelkezik, amely zöld üzemanyagokkal, például ammóniából, metanolból vagy bioüzemanyagból álló keverékkel működik majd, ha szükséges.
2027-ben kezdődik a gyártás
A következő két évben a Hurtigruten Norway tesztelni fogja a javasolt technológiáit, mielőtt 2026-ban véglegesítené a tervezést, és 2027-ben megkezdené a hajógyári gyártást.
Az első hajó 2030-ban érkezik meg a norvég vizekre. Ezt követően a vállalat reméli, hogy fokozatosan átalakul, teljes flottája nulla kibocsátású hajókból áll majd.
A Nemzetközi Tengerészeti Szervezet (IMO), az ENSZ globális hajózást szabályozó szervezete szerint a hajózási ágazat a globális, ember által okozott üvegházhatású gázok kibocsátásának körülbelül három százalékáért felelős. 2018-ban az IMO azt a célt tűzte ki, hogy 2050-re legalább felére csökkenti az iparág üvegházhatású gázkibocsátását.