Az 1990-es évek és a 2000-es évek elejének promóciós ajándékainak slágerei voltak a napelemes számológépek, amelyeket elvileg soha nem kellett tölteni. Az eszközök nagy része mostanra már elektronikus hulladékként végezte világszerte, de többségük esetében igaznak bizonyult, hogy akár 20-25 év után is működnek.
A technológia tehát már régen adott ahhoz, hogy napelemes öntöltő eszközök vegyék át az uralmat a legtöbb kütyünél, mégha egy okostelefon, vagy modernebb fejhallgató energiaigénye nagyobb egy kvarckijelzős számológépénél. Éppen ezért meglepő, hogy az első igazi napelemes Bluetooth-t használó fejhallgatóval csak most rukkolt elő az Adidas.
A sportszergyártó által piacra dobott RPT-02 SOL fejhallgató elsőre túl szépnek tűnik ahhoz, hogy igaz legyen: öntöltő, soha le nem merülő eszköz, amely strapabíró annyira, hogy akár mindennap használják.
A Mashable bemutatója szerint a fejhallgató négy darabra szedhető szét, mosható, majd végül újrahasznosítható. A belső fejpánt és a fülhallgató egy egyszerű húzással vagy csavarással levehető, és a ruhákkal együtt a mosásba dobható. Anders Olsson, az Adidas termékmenedzsere azt mondta, hogy a fejhallgató mögött álló csapat a fenntarthatóság két fő elemére összpontosított: a SOL-ok fizikai tartósságára és az újrahasznosított anyagok felhasználására a gyártás során.
Napelem, magas áron
Alapvetően a tartósság egyenlő a fenntarthatósággal, és ennek eredményeképpen a SOL könnyű és masszívak, emellett ráadásul vízállók is. A fejhallgató pántja egy nyomtatható napelemből – a Powerfoyle nevű svéd technológia segítségével – készült, amely mindenféle fényt energiává alakít át. A technológia ugrásszerű fejlődése lehetővé tette, hogy a napelem nyomtatásának költsége, a napelem által termelhető energia mennyisége és a fejhallgatók működtetéséhez szükséges energia mennyisége egy fogyasztóbarát alkalmazássá konvergáljon.
Teljes feltöltéssel az Adidas szerint a fejhallgató 80 órányi zenehallgatásra jó a fejhallgató. De a legtöbb embernek, aki a SOL-okat séták során vagy az edzőteremben használja, soha nem lesz szüksége töltésre. A fejhallgatóhoz még töltő sem jár (bár ha úgy érzi valaki, hogy szüksége van rá, az Adidastól ingyenesen kérhet egyet). Más szóval, végtelen játékidővel kell rendelkeznie egyszerűen azzal, hogy napközben viseli őket, vagy az ablakpárkányra helyezi őket. A Mashable tesztje szerint ezt az ígéretet teljesíti is az RPT-02 SOL, de lassabban tölt, mint elvárható, cserébe viszont a folyamatos napelemes betáplálásnak köszönhetően nem is merül le.
A 229 dolláros (közel 95 ezer forintos) SOL-ok a csúcskategóriás fejhallgatók árában mozognak, így már inkább hosszútávú befektetésnek számítanak. De legalább nem kell őket egyhamar cserélni, és szinte soha nem kell őket feltölteni. Cserébe a legtöbb ember 90-120 perc viselés után már kényelmetlennek az egyhuzamú használatát.
A termék magyarországi forgalmazásáról egyelőre nincsenek hivatalos információk.
Kövesse az Economx.hu-t!
Értesüljön időben a legfontosabb gazdasági és pénzügyi hírekről! Kövessen minket Facebookon, Instagramon vagy iratkozzon fel Google News és YouTube-csatornánkra!