A félvezetők globális hiánya és az ellátási láncok szakadozása következtében idén akár 7,1 millióval kevesebb autó készülhet el az IHS Markit csütörtökön közzétett jelentése szerint.
Az üzleti intelligenciával foglalkozó cég 2021-re 80,78 millió gépjármű elkészültével számol, ami ugyan meghaladja a járvány sújtotta 2020-as értéket 8,3 százalékkal, ám jelentősen elmarad a 2017-ben és 2018-ban elért 97 milliós csúcsoktól - írta a Világgazdaság.
Az autóipar és a csipellátás a vállalat szerint leghamarabb 2022 második negyedévére stabilizálódhat. Idén az év első felében a csipek gyártása okozta a kapacitások szűkösségét, míg a második félévben azok összeszerelése és tesztelése kerülhet veszélybe, mivel folyamatok elsősorban Kínában, Dél-Koreában, Japánban, Szingapúrban, a Fülöp-szigeteken, Indonéziában, Thaiföldön, Vietnámban és Malajziában zajlanak és ezek közül számos helyen alacsony az átoltottság mértéke és a koronavírus-járvány újabbnál újabb hullámai lezárásokra kényszeríthetik őket.
Az IHS Markit szerint az első negyedévben 1,44 millió, a második negyedévben pedig 2,6 millió autó nem készült el a félvezetők hiánya miatt, míg ez a szám a második félévben 6,3 és 7,1 millió közötti lehet. A prognózis szerint 2022 második negyedévében stabilizálódhat leghamarabb a kínálat, azonban valódi fellendülésre csak az év második felében van esély.
A jelentés nem számolt a Toyota által bejelentett szeptemberi termeléscsökkentéssel.
Magyarországon a Mercedes kecskeméti gyára is a csiphiány miatt állt le három hétre, amit aztán még egy héttel meghosszabbítottak, illetve június elején az Audi Hungáriánál szünetelt a termelés.