Vakmerőek a magyar vezetők, ugyanis szűk kétharmaduk egyáltalán nem retten vissza attól, hogy autóba üljön extrém időjárási viszonyok között is – derül ki a Drivingcamp Hungary megbízásából készített reprezentatív kutatásból, mely októberben, 1170 fős mintán az Opinio piackutató applikációval készült a 16-69 éves magyar lakosság körében. Eszerint
a téli autózásra való felkészülést a nők fontosabbnak tartják, mint a férfiak.
Hangsúlyosan a balesetveszélyes vezetési szituációkról készített reprezentatív felmérést a Drivingcamp vezetéstechnikai központ. A friss kutatás eredményei rámutatnak, hogy a lakosság kicsivel több mint negyede még sosem került bajba az utakon, közülük többségében a női sofőrök azok, akik még nem éltek meg veszélyes helyzetet a forgalomban. Ők 39 százalékban jelölték meg ezt a válaszopciót, míg a férfi autósok 21 százalékban.
A magyarok 73 százaléka már került balesetveszélyes vezetési helyzetbe, és 41 százalékuk az elsajátított vezetési készségeinek köszönhetően tudta elhárítani a bajt. A férfiak fele számolt be erről, a nőknek közel negyede. A lakosság 17 százaléka úgy nyilatkozott, hogy a balesetet a vezetési készségektől függetlenül sikerült kivédenie, míg 12 százalék szerint elkerülhetetlen volt a szerencsétlenség. Mindössze 3 százalék mondta, hogy bár nem sikerült elhárítania a balesetet, de jobb vezetési készségekkel valószínűleg elkerülhette volna.
Jelentős hányadnak nem fordult meg a fejében időjárási viszontagságok miatt lemondani egy utat
Az szélsőséges időjárási körülmények hatással vannak a sofőrökre és az utasokra is. A felmérésben részt vevők közel kétharmada jelezte azt, hogy nem tart az időjárási viszontagságoktól. Negyedük úgy nyilatkozott, hogy ilyen okból még soha nem jutott eszébe elhalasztani egy utazást, és 24 százalék mondta azt, hogy fontolóra vette ezt a lehetőséget, de végül nem mondta le az útját.
Kapcsolódó
16 százalék fogalmazott úgy, hogy bár nem mondták le az utat, utólag belátták, hogy ez lett volna a helyes döntés. A válaszadók közel 20 százaléka viszont többször is felhagyott eredeti tervével az időjárási körülmények miatt, 16 százalékuknál pedig csak egyszer fordult elő ilyen.
A legijesztőbb veszélyt a csúszós utak jelentik többeknek
A megkérdezettek közel fele a csúszós utaktól tart leginkább, ezt követi a köd, amelyet a válaszadók kicsivel több mint a negyede jelölt meg. A harmadik gondot okozó időjárási körülmény a sötétség, amelyre a nyilatkozók egytizede szavazott. A havas utaktól való félelem a lakosság 8 százalékát érinti. A férfi és a női válaszadók arányából kiderül,
a nők jobban tartanak a csúszós utaktól, míg a férfiak inkább a ködtől kímélnék meg magukat.
A felmérésben részt vevők 43 százaléka egyáltalán nem gyakorolt még manőverezést csúszós vagy jeges úton. A női vezetők óvatosságát indokolja, hogy ők 57 százalékban nyilatkozták ezt, míg a férfi sofőrök 35 százalékban. A megkérdezettek 23 százaléka csak akkor manőverezik bizonytalanabb úton, ha alkalom adódik rá. Vannak olyanok is, akik kezdőként többször csináltak ilyen gyakorlatokat, de ma már ezt nem teszik – a nyilatkozók közel negyede állította ezt. A lakosság 6 százaléka tréning keretében gyakorolt ilyen manőverezéseket, míg 5 százalék jelezte azt, hogy rendszeresen feszegeti a határait csúszós vagy havas úton, mi több, keresi is az ilyen alkalmakat.
„Ahhoz, hogy biztonságosan tudjunk vezetni minden időjárási körülmények között, megfelelő gépjárművezetői készséggel kell rendelkeznünk, ismernünk kell saját magunk és az autónk határait. Amikor a vészhelyzet kialakult, már csak magunkra számíthatunk”
– véli Csörgő László, a Drivingcamp vezető trénere, aki szerint fontos a vezetési tudás fejlesztése.
A többség abban mélyülne el, az autó megcsúszását hogyan gátolja meg
Arra a kérdésre, hogy melyik vezetési készséget fejlesztenék a válaszadók közel háromnegyedük azt nyilatkozta, hogy a megcsúszás elhárításában szerezne gyakorlatot.
A síkos úton való vezetést a lakosság harmada gyakorolná, azon belül is főképp a 60-69 év közöttiek, míg a hirtelen irányváltást 16 százalékuk. Utóbbi esetében leginkább a 20-29 év közötti sofőrök szereznének nagyobb rutint.
7 százalék pedig a vészfékezési készségét fejlesztené elsődlegesen.
A téli vezetés viszontagságaira inkább a nők készülnek fel
A megkérdezettek közel fele véli úgy, hogy mind a komfortot szolgáló, mind pedig a téli viszonyok esetén segítséget nyújtó eszközök szükségesek az autóban. 38 százalék válaszolta azt, hogy sűrű havazás, jegesedés esetén fontos, hogy legyenek az autóban olyan eszközök, amelyek segítenek, mint például ásó, hólánc, jégkaparó. A megkérdezettek 9 százaléka nyilatkozta azt, hogy a téli utazás során ételnek, forró italnak, pokrócnak kell lennie az autójában.
A lakosság 8 százaléka számára nincs különbség a téli és a nyári autózás között. Többségében a férfiak állítják azt, hogy nincs szükségük semmilyen plusz felszerelésre vagy komfortot kiegészítő kellékre a kocsiba. Ezzel szemben a nők kis százaléka értett egyet ezzel a kijelentéssel, ami arra enged következtetni, hogy ők az alaposabb felkészülés hívei. Ez a nemek közti eltérés nyilvánul meg annál a kérdésnél is, miszerint mind a komfort megteremtését szolgáló, mind pedig a téli viszonyok esetén segítséget nyújtó eszközök szükségesek a kocsiba. A nők több mint fele értett egyet ezzel, a férfiaknak csupán 38 százaléka.
Ezeket nem árt tudni a téli gumiabroncsokról
Autózás terén a téli szezon egyik fő kérdése a téli abroncsok cseréje. A 3 éve gyártott téli gumik frissen gyártottnak minősülnek, a 3-5 éves abroncsok pedig új gumiabroncsnak számítanak, ha még nem használták és szakszerűen, száraz, hűvös és sötét helyen tárolták őket egy nemrégiben végzett teszt nyomán. Mivel egyre több öregedésgátló adalékot is kevernek a kaucsukhoz, hogy elősegítsék a tartósságot, a gyártók elérték, hogy a modernebb gumiabroncsok évekkel az előállítás után is képesek a legújabb termékekhez nagyon hasonló teljesítményt nyújtani. Fontos, hogy felnivel együtt egymásra fektetve, míg felni nélkül állítva kell tárolni a gumikat. A három hegycsúcs és hópehely (3PMSF) szimbóluma jelzi, hogy az adott abroncs alkalmas a téli használatra. Cseréjének költsége 80 ezernél kezdődik, de akár 200 ezer forint fölé is kúszhat.Kövesse az Economx.hu-t!
Értesüljön időben a legfontosabb gazdasági és pénzügyi hírekről! Kövessen minket Facebookon, Instagramon vagy iratkozzon fel Google News és YouTube-csatornánkra!