Ahogy arról már beszámoltunk, januártól Magyarországon jelentősen drágult az elektromos autók töltése a Mobiliti áremelésének következtében. A Mol Plugee novemberben emelt árat, ingyenes töltőt pedig már csak elvétve találni. Akkor viszont mennyire éri meg most az elektromos autózás?

Itt a matek

Számolgatást hozott 2023 a villanyautósoknak:

az egyik legnagyobb töltőhálózat-üzemeltető, a Mobiliti januártól megszüntette az egységes árazást, és egyben jelentősen megemelte az árait. A leggyakoribb, 22 kilowattos váltóáramú (AC) töltőnél eddig 145 forint volt egy kilowattóra ára, most legalább 170, de akár 375 forintot is elérheti. A különböző üzemeltetővel rendelkező AC-töltők esetében nagy a szórás az árak tekintetében. Egyelőre egységes képet nehéz adni, az áruházi parkolók töltőinek díjszabása is eltérő, míg az önkormányzati Mobiliti töltőknél 285 forint/kilowattóra az ár – írja az Autopro.hu.

Az egyenáramú (DC) töltők ára a teljesítménytől függ: a 25 kilowattos oszlopnál 165-ről 305 forintra növelték a kilowattóradíjat, az 50 kilowattos esetén 120-ról 140–240 forintra, míg a 100 kilowattnál is nagyobb teljesítményűek esetén 150 helyett 415 forinttal kell számolni.

A Mobiliti ezen felül a percdíjat is emeli, ami az egyenáramú töltők esetében 140-240 forintot jelent. A Mol már novemberben megemelte a Plugee szolgáltatás díjait. A regisztrált felhasználóknak a 11–43 kilowatt közötti AC-töltésnél 109 helyett 149 forintot kell fizetni egy kilowattóráért, az 50–70 kilowattos DC-töltés esetén pedig 155 helyett 179 forintba kerül egy kilowattóra.

Az E.on oszlopainál 159 forintot kell fizetni egy kilowattóra áramért 22 kilowattos AC-töltés esetén, míg a 25-50 kilowattos DC-töltés pedig 189 forintba kerül.

Az otthoni villanyáram díja havi 210 kilowattóra fogyasztásig alapesetben 36,9 forint/kilowattóra, éjszakai áramnál 23,1 forint. Ennél nagyobb fogyasztás esetében az alapeset 70,1 forint/kilowattóra, az éjszakai áramnál pedig 60,9 forint az ár.

Az összehasonlítási alap

A fenti árakat érdemes összevetni a fosszilis tüzelőanyagokkal hajtott autók tankolásával.

Természetesen mérettől, vezetési stílustól, felhasználási módtól, időjárástól és gyártótól is függ egy autó fogyasztása,

mindenesetre egy személyautó esetében 4–10, SUV-k és kisbuszok esetében 10–15 literes fogyasztással számolhatunk 100 kilométeren. Az elektromos autók esetében 15 kilowattóra a minimum, 30 a maximum. A január 4-én alkalmazott üzemanyagár a benzin esetében 652, a gázolaj esetében 720 forint literenként.

Egy nagyon alacsony fogyasztással rendelkező városi kisautó 2023 januárjában 2608 forintért tesz meg 100 kilométert, de reálisabb a 3000 forintos árral számolni a kis benzinesek esetében. Egy átlagos középkategóriás autó 7–8 litert fogyaszt, ez benzines hajtásnál 5000 forint 100 kilométerenként, míg egy nagyobb SUV vagy kisbusz esetében akár 10 ezer forintra is rúghat az ára 100 kilométer útnak. Dízeles autóknál valamivel rosszabb a helyzet, ott 3000 forint/100 kilométer alatti ár szinte elképzelhetetlen, a leggyakoribb modellek esetében inkább 4-7 ezer forinttal érdemes számolni ekkora távon.

Ehhez képest nagy a szórás az elektromos autók esetében. Otthoni töltéssel egy kisebb modellel akár 1000 forint körül is kihozható száz kilométer, bár az 1500 forint reálisabb ár. Persze ehhez megfelelő töltési infrastruktúrával, vagyis hálózattal kell rendelkezni otthon, vagy az életünket kell alaposan átszervezni. A legolcsóbb utcai töltéssel a kisebb modellek költsége még mindig 3000 forint alatt, szélsőséges esetben csak kevéssel 2000 forint felett tartható száz kilométeren.

Ha viszont nem találunk olcsóbb töltőt, akkor már bajban lehetünk. Egy nem éppen szélsőséges, de az átlagnál azért „éhesebb”, 20 kilowattórás fogyasztással rendelkező elektromos autó esetében száz kilométer költsége 5700 forintra rúg az önkormányzati Mobiliti töltőkkel, de egy drágább áruházi parkolóban akár 6500 forint körüli összegre is felmehet az ár – ilyen töltőknél egy kisautó költsége is 4500-5000 forint között mozog. 

Ennél bizony bőven találunk olcsóbb benzinest, de akár dízelt is.

Eredményhirdetés

A melyiket válasszam kérdését már csak azért sem egyszerű megválaszolni, mert az autó üzemeltetése közel sem csak a tankolásból áll. Ökölszabály, hogy egy elektromos autó karbantartása jelentősen olcsóbb, mint egy belső égésű motorral hajtott járműé, a dolog viszont az akkumulátor meghibásodása esetében már megfordul. Ha hibák nélkül, ideális esettel számolunk, akkor az olajcsere, a szűrők és a kopó alkatrészek cseréje miatt egy hagyományos hajtású autó szervizelése drágább. Az viszont már közel sem biztos, hogy a vételárban jelentkező különbség megtérül, hiszen még mindig másfél-kétszeres a szorzó egy e-autó vételára esetében egy azonos kategóriájú hagyományos hajtású autóhoz képest.

Az LPG-s vagy CNG-s hajtás jolly joker lehet, hiszen megfelelő körülmények között olcsóbb a nem otthon töltött elektromos autónál, valamint a benzines és a dízeles társaiknál is. Ugyanakkor a 2022-es energiaválság megmutatta, mi a kockázata ennek a hajtástípusnak – pillanatok alatt szállt az egekbe a gáz ára.

Kitekintés

Érdemes kicsit körülnézni a környező országokban is. Az ársapka megszüntetésével a benzin és a gázolaj magyarországi ára hasonló a környező országok áraihoz, jelenleg éppen drágább, de jelentős különbség nincs a szomszédokhoz képest – kivétel persze Szerbia, Románia és a háborúval sújtott Ukrajna, ahol még mindig olcsóbb az üzemanyag. Az elektromos autók esetében sincs ez másként.

Németországban az ADAC őszi adatai szerint egy kilowattóra 38 és 42 cent között mozog a nyilvános töltőknél. Szlovákiában havidíj nélkül, de regisztrációval a legolcsóbb töltés 40 cent kilowattóránként, a gyors töltés akár 60 eurócentet is kóstálhat. Ausztriában jellemzően percdíjas a töltés ára, minél gyorsabb töltőről van szó, annál magasabb az ár. Csehországban a töltő függvényében 8 és 18 korona között mozog egy kilowattóra ára. 400 forintos euróval és 16,5 forintos koronával számolva 160 és 300 forint között kapunk egy kilowattóra áramot, természetesen a töltő teljesítménye a legnagyobb változó, de szolgáltatótól is függ az ár. Az otthoni töltés nem feltétlenül olcsóbb, Németországban például 50 eurocent egy kilowattóra áram otthon, Csehországban 6-8 korona.