Manapság már mintegy 3,6 milliárd ember használja az internetet, ami nagyjából az emberiség fele, egészen pontosan 45 százaléka. A legtöbb felhasználó Délkelet-Ázsiában van, nem meglepő módon pedig Kína a világ legnagyobb online piaca.
A legnépesebb országban 721 millió nethasználót mértek, ami több mint duplája a harmadik helyezett USA-nak. A második helyet nem meglepő módon India (635 millió felhasználó) foglalja el, míg a top-5-be Japán és Brazília fért be. Az talán kevésbé meglepő, hogy az angol a legelterjedtebb nyelv a világhálón, amit a kínai és a spanyol követ.
Az internetre manapság egyre inkább mobilunkról csatlakozunk, gyorsan szorul vissza az asztali számítógépek, laptopok használata. Sokatmondó, hogy a mai fiatalság világszerte átlagosan napi 185 percet, azaz több mint három órát tölt a neten. Ennek nagy részét a Facebookon, amelynek immár közel kétmilliárd olyan felhasználója van, aki legalább havi egyszer használja a szolgáltatást.
Ezeket a folyamatokat természetesen a kereskedelem is igyekszik kihasználni, így az előrejelzések szerint 2016 és 2020 között meg fog duplázódni az online vásárlások értéke. Ez nem meglepő, ha tudjuk, hogy a dél-koreaiak 43, míg a kínaiak 34 százaléka szokott online vásárolni.
Itthon is szép számokat produkál az e-kereskedelem: az eNet nyáron publikált felmérése szerint a felnőtt magyar internetezők 84 százaléka vásárol legalább egy évben egyszer online. Ezen felül egyre többen rendelnek külföldi webshopokból is. 2015-ben 1,5 millió fő, 2017-ben már 2,2 millió fő vásárol a neten külföldről is. Ezek után nem csoda, hogy az Auchan, a Tesco, a CBA és a társaik is mind a netre készülnek.
Egyszerűen nem bírjuk nélküle
Az Ipsos nemrég 23 ország 18 ezer internet felhasználóját kérdezte meg arról, hogy milyen lenne az életünk internet nélkül. Az eredmény bizony sokatmondó: a megkérdezettek 69 százaléka el sem tudja képzelni ezt az állapotot.
A legsúlyosabb arány Indiában jött ki, 82 százalék, míg a képzeletbeli dobogóra Dél-Afrika és Nagy-Britannia (egyaránt 78-78 százalék) fért fel. Nem meglepő Kína (77 százalék) negyedik helye, a térségünkből pedig csak Lengyelország került fel a listára, 72 százalékkal. Eszerint Mexikóban okozná a legkisebb pánikot az internet "lelövése", mindössze 50 százalék mondta azt, hogy nem tudja elképzelni életét a világháló nélkül.
Bár Magyarországra a kutatás nem terjedt ki, az eNet azonban megkérdezte: a Z generáció tagjainak (a 8-22 éves korosztálynak) az otthon kényelméhez egyértelműen az internetezési lehetőség a legfontosabb, amiről semmiképp sem lennének hajlandóak lemondani (88 százalék). Ezt a második helyezett zenehallgatási lehetőség (44 százalék), és a harmadik helyen szereplő tisztálkodási lehetőség (meleg víz) (43 százalék) követi. Azaz az internetezés lehetősége kétszer olyan fontos a fiataloknak, mint a meleg víz.
A magyar Y generáció tagjai (a 23-37 éves korosztály) a netezők szerint elsősorban a tisztálkodási lehetőséghez ragaszkodnának (59 százalék), azonban ezt minimális különbséggel lemaradva követi a második helyen szereplő internetezési lehetőség (57 százalék).
Az eNet azt is megkérdezte, hogy miről lennének hajlandóak egy hónapra lemondani az internetért cserébe? 38 százalék a konyháról, főzésről; 27 százalék a tévézésről; 22 százalék az ágyáról; 20 százalék a zenehallgatásról; 19 százalék pedig még a meleg vízről (is).
Miért ragaszkodunk hozzá?
A kérdésre számtalan példát lehetne hozni a kapcsolattartáson át a vásárlásokig. Szerencsére segítségünkre van a Cumulus Media, melynek adatait a Világgazdasági Fórum osztotta meg oldalán. Az ott dolgozó szakemberek minden évben összeszedték, hogy egy perc alatt mi minden történik az interneten.
A 2017-es adatok szerint egy átlagos 60 másodperc alatt:
- 3,5 milliószor keresünk Google-on
- 900 ezren lépnek be a Facebookra
- 16 millió szöveges üzenetet küldünk
- 4,1 millió Youtube-videót nézünk meg
- 342 ezer appllikációt töltünk le
- 46 200 posztot töltünk fel az Instagramra
- 452 ezerszer tweetelünk
- 990 ezerszer választunk a Tinderen
- 156 millió e-mailt küldünk
- 40 ezer órányi zenét hallgatunk a Spotify-on
- 50 hanggal irányítható eszközt veszünk az Amazonon
- 120 új LinkedIn regisztráció
- 15 ezer gif-et küldünk a Messengeren
- 1,8 millió üzenetet küldünk a Snapchaten
- 751 522 dollárnyi (mintegy 200 millió forintnyi) vagyon költünk el online
- 70 017 órányit tévézünk a Netflixen