A kanadai törvényjavaslat szerint a Google, amelynek anyavállalata, az Alphabet Inc., és a Facebook, amelynek anyavállalata a Meta Platforms Inc., és a többi hasonló online platform számára kötelezővé tennék, hogy szerződjenek a kanadai hírszolgáltatókkal és fizessenek a tartalmaikért.
Ha elfogadják a törvényt, a Google arra kényszerül, hogy eltávolítsa a hírekre mutató linkeket a kanadai keresőből
– mondta Richard Gingras, a Google hírszolgáltatásért felelős alelnöke egy kanadai szenátusi bizottság előtt.
Rachel Curran, a Meta egyik kanadai illetékese pedig a meghallgatáson közölte, hogy a Meta szintén megszüntetné platformján a kanadai hírek elérhetőségét, ha a törvény életbe lépne.
Jogi hadjárat indult a techóriások ellen
Elsőként Ausztrália lépett fel az online techóriásokkal szemben 2021-ben: a Google és a Facebook először szintén arra figyelmeztetett, hogy korlátozni fogja ausztráliai szolgáltatásait, de végül egy kompromisszumos megoldással mindkét cég megállapodott az ausztrál médiavállalatokkal.
- Richard Gingras azzal érvelt felszólalásában, hogy a Google tavaly több mint 3,6 milliárd alkalommal kapcsolódott a kanadai hírszolgáltatókhoz, aminek haszna a kanadai félnél hirdetésekben és előfizetésekben is jelentkezett.
- Rachel Curran szerint a Facebookon megjelent tartalmak szintén hasznot hoztak a kanadai kiadóknak. Becslések szerint ez a 2022 áprilisával zárult évben 230 millió dollár értékű ingyen marketinget jelentett.
Egy olyan modell nem lehet működőképes, amelyben a hírszolgáltatók pénzt kérnek a platformra általuk önként feltöltött hírekért és linkekért
– hangsúlyozta Curran.
A törvényjavaslatot a kanadai örökségvédelmi minisztérium nyújtotta be 2022 áprilisában.
A minisztérium szóvivője elmondta: csak annyit kérnek az olyan technológiai óriásoktól, mint a Facebook vagy a Google, hogy kössenek tisztességes megállapodást a hírportálokkal, ha hasznot húznak a munkájukból.