A Nemzetközi Munkaügyi Szervezet (International Labour Organisation - ILO) becslése szerint több mint 200 millió fiatal vagy munkanélküli, vagy van ugyan munkája, de szegénységben él. Sok országban a munkanélküliség még mindig nagyon magas a fiatalok (18-24 éves korosztály) körében: az EU tagállamai közül Olaszországban 38, Spanyolországban 39, Görögországban 47 százalék volt 2016-ban. (Magyarországon a KSH szerint 10,6 százalék körül van.)
Ez azonban csak a jéghegy csúcsa, mert a fiatalok többsége alacsony minőségű munkát végez - hítva fel a figyelmet Susana Puetro Gonzales, az ILO fiatalok foglalkoztatásával foglalkozó szakértője a Vodafone brüsszeli rendezvényén.
Korábbi tanulmányok arra is rámutattak, hogy amennyiben egy fiatal a tanulmányai befejezése után hosszabb ideig nem talál munkát, az egész élete során negatívan befolyásolhatja az önbizalmát, az önmagába vetett hitét és az általános jóllétét.
Paradox módon a fiatalok körében mért munkanélküliség aközben emelkedik, hogy a legkülönfélébb szektorokat képviselő, különböző méretű vállalkozások számára problémát okoz a jövőbeli növekedés szempontjából kritikus fontosságú digitális technológiai munkakörök betöltése. Az Európai Bizottság becslése szerint 2020-ig mintegy félmillió digitális munkakör marad betöltetlen az Európai Unióban.
Sötétben tapogatóznak a fiatalok
A Vodafone megbízására a YouGov közvélemény-kutató cég 15 országban - köztük Magyarországon - kérdezett meg hatezer 18-24 év közötti fiatalt jövőbeli karriercéljaikról és aggodalmaikról, illetve arról, hogy mennyire gondolja magát felkészületlennek a digitális gazdaságban való részvételhez, annak ellenére, hogy ez a korosztály képviseli az első, már 'digitálisnak született' generációt.
A magyar fiatalokat is bevonó Vodafone-YouGov 'Az iGeneráció helyzete' című felmérés megállapította, hogy a megkérdezett fiatalok 67 százalék nyilatkozott úgy, hogy alig vagy egyáltalán nem részesült karrier tanácsadásban a tanulmányai alatt vagy azok befejezése óta. Magyar viszonylatban ez a megkérdezetteknek kétharmadára igaz.
Azok közül, akik részesültek karrier tanácsadásban, csupán 15 százalék nyilatkozott úgy, hogy a kapott tanács jövőorientált, digitális munkakörökre is kiterjedt. A megkérdezetteknek 38 százaléka érezte úgy, hogy az általa kapott tanács csakis a hagyományos, nem digitális munkákra korlátozódott, 22 százalénak pedig az volt a véleménye, hogy 'elavult' karriertanácsot kapott.
A megkérdezettek több mint fele (56 százalék), a magyar fiataloknak pedig 60 százaléka gondolja úgy, hogy a generációja előtt álló legnagyobb kihívás az, hogy bármilyen jól fizető, állandó munkát találjon. Ez az arány a fiatal nők körében eléri a 64 százalékot.
A megkérdezett fiatalok több mint egyötöde (23 százalék) láthatólag teljesen elveszítette az önbizalmát: aggódnak, hogy még a legalapvetőbb munkakörök betöltéséhez sem rendelkeznek megfelelő készségekkel. Ráadásul a kutatás szerint a magyarok fiatalok egyharmada ezzel szemben azt gondolja, hogy nem rendelkezik megfelelő készségekkel ahhoz, hogy élvezhető munkát találjon.
Ennek ellenére a válaszokból az is kiderült, hogy a magyar fiatalok többsége úgy gondolja, hogy az életszínvonal javulni fog a következő 20 évben, illetve 15 százalékuk gondolja, hogy nem fog tudni magának saját otthont vásárolni.
Tanácsadás a jövőre
Ezen a helyzeten javítandó, a Vodafone most elindított egy olyan programot, amely a fiataloknak leginkább a jövő álláslehetőségeit központba állító tanácsadást biztosít. A "What will you be?" a maga nemében a világ legnagyobb kezdeményezésének számít.
Egyetlen társadalom sem képes jól teljesíteni, ha fiataljainak jelentős része nem talál munkát - mondta Vittorio Colao, a Vodafone Csoport vezérigazgatója. Colao szerint idővel minden munkahely digitalizálódik, ami egyre nagyobb keresletet teremt a technológiai készségek fokozatosan bővülő körére, ezért a Vodafone szeretné az új generációt összekötni a munka új világával.
Az elmúlt év során a Vodafone szakpszichológusokkal, karrier tanácsadókkal és oktatási vállalkozásokkal közösen kidolgozott egy okostelefon-alapú szolgáltatást, a ‘Future Jobs Finder'-t, amely segít a fiataloknak eligazodni és irányt adni a jövő munkavilágában és megtalálni a képességeikhez jobban passzoló állást. Emellett az applikáció ingyenes online digitális készségfejlesztő tréninglehetőségeket is ajánl a felhasználók javára.
Így működik
A szolgáltatás először egy gyors pszichometriai tesztsorozaton vezeti végig a felhasználót, amelynek célja az egyén adottságainak és érdeklődési körének felmérése, majd ezek összepárosítása a digitális területek közül számára legmegfelelőbb munkakörökkel. Ezt követően az alkalmazás a felhasználót a saját környezetében található, konkrét munkalehetőségekhez irányítja - beleértve a Vodafone-nál elérhető álláslehetőségeket is. A felhasználók ezenfelül releváns online digitális készségfejlesztő tréninglehetőségeket is el tudnak érni, köztük számos díjmentes kurzussal. A tesztek kitöltését követően a felhasználók egy összefoglalót is kapnak készségeikről és érdeklődési körükről, amit szakmai önéletrajzukban is felhasználhatnak, vagy amikor éppen egy állásra jelentkeznek.A Vodafone emellett azt is bejelentette, hogy jelentősen növelni kívánja azon fiatalok számát, akik a vállalatnál lehetőséget kapnak arra, hogy közvetlenül szerezzenek tapasztalatot digitális munkakörnyezetben. A vállalat világszerte bővíteni fogja meglévő gyakornoki és frissdiplomás programjait, 2022-re akár százezer fiatal elérését megcélozva - derül ki a cég közleményéből.
Mindezzel együtt Vittorio Colao újságírói kérdésre hangsúlyozta, hogy a kezdeményezés nem a munkaerő toborzásáról szól. A vezérigazgató szerint riasztó, hogy a fiatalok nem megfelelően látják a jövőt, fontos az optimizmus és egy pozitív jövőkép biztosítása a fiatalok számára, ebben próbálnak segíteni a mostani kezdeményezéssel. A cél pedig, hogy a fiatalok találjanak munkát - nem feltétlenül a Vodafone-nál - és ebben szeretne a vállalat is részt vállalni - tette hozzá.
Ez egy stratégiai megközelítés a Vodafone részéről. Azt szeretnék, ha ezt a kezdeményezést mások is lemásolnák - hangsúlyozta a Vittorio Colao a Napi.hu kérdésére válaszolva.
Hatalmas lehetőség lenne
A digitális gazdaság hatalmas lehetőségeket rejteget a fiataloknak szóló minőségi munkalehetőségek megteremtésében, és abban, hogy a fenntartható működés és fejlődés katalizátorává váljon - mondta Guy Ryder, a Nemzetközi Munkaügyi Szervezet (ILO) főigazgatója. Ryder ugyanakkor arra is felhívta a figyelmet, hogy ezt a potenciált azonban csak akkor lehet kiaknázni, ha a fiatalok rendelkeznek a gyorsan változó gazdaság által megkövetelt készségekkel. Ebben segíthetnek olyan eszközök, a megfelelő irányba tudják terelni őket.
Tóth Zsuzsanna, a Vodafone Magyarország hr vezérigazgató-helyettese a YouGov kutatására utalva rámutatott: a kutatás szerint a magyar fiatalok több mint kétharmada nem részesült megfelelő karrier tanácsadásban, egyharmaduk pedig úgy érzi, nem megfelelőek a készségei ahhoz, hogy élvezhető munkát találjon. A fiatalok ugyanakkor optimisták a jövővel kapcsolatban. Tóth Zsuzsanna szerint ezt az optimizmust szeretnék erősíteni, és segítséget nyújtani a pályaválasztásban. A hr vezérigazgató-helyettes szerint ezt a célt szolgálja a most elindított program is.