Az óriásvállalatot évek óta érik olyan bírálatok, amik szerint a közösségi oldal aktívan terjeszt politikai álhíreket, összeesküvés-elméleteket és tudományosan megalapozatlan vélekedéseket többek között a koronavírus-járványról. Leginkább azokat a friss híreket használják ki egyes szereplők félrevezetésre, amiknél az események valós időben zajlanak, így sokkal nehezebb időben ellenőrizni a tényeket. Az oldal kritikusai kitérnek arra is, hogy az algoritmus szélsőséges tartalmakkal árasztja el az erre vevő felhasználókat, akik ezzel még több időt tölthetnek a platformon.
A Facebook legújabb tervei szerint további erőfeszítéseket tesznek afelé, hogy kevesebb megosztó tartalommal találkozzanak a felhasználók, ugyanis egyre több országban fogják csökkenteni a politikáról és közéleti eseményekről szóló posztok láthatóságát a hírfolyamban. Az algoritmus ezentúl kisebb hangsúlyt helyez az elkötelezettségi mutatókra – megosztások és hozzászólások mértéke, valószínűsége –, ehelyett nagyobb szerepe lesz olyan felhasználói visszajelzéseknek, mint az oldalon egyre gyakoribb kérdőívek - írja az Axios.
Az év elején még tesztfázisban lévő változtatásokat – melyek az Egyesült Államokat, Kanadát, Brazíliát és Indonéziát érintették – kiterjesztik Európára is: több új országban, köztük Svédországban, Spanyolországban, Írországban és a közép-amerikai Costa Ricában is elkezdik korlátozni a politikai tartalmakat.
Nem ma kezdték
Januárban közölték például, hogy az oldal felfüggeszti azokat az ajánlásokat is, amik civil kezdeményezésekhez és politikai csoportokhoz való csatlakozásra buzdították a felhasználókat. A vállalat szerint az emberek pozitívan fogadták a változtatásokat a tengerentúlon.
Már a 2020-as amerikai elnökválasztásokat követően is próbálkozott a Facebook azzal, hogy korlátozza azon politikai tartalmak számát, amelyekkel a felhasználók rendszeresen interakcióba lépnek a platformon. Mark Zuckerberg, a cég vezérigazgatója tavaly júniusban is foglalkozott a kérdéssel, amikor a USA Today hasábjain azt írta, hogy a vállalat lehetővé teszi a felhasználók számára a politikai hirdetések kikapcsolását - írja a Business Insider.
A Facebook közlései szerint a politikai tematika a posztok mindössze 6 százalékát teszi ki, bár nehéz megmondani, hogy a tech-óriás pontosan miként határozza meg ezeket a tartalmakat.
A korlátozások idővel csökkenthetik rengeteg hírszolgáltató, szerkesztőség és független tartalomkészítő forgalmát, különösen azokét, akik rendszeresen foglalkoznak politikával a közösségi médiában. A vállalat szerint fokozatosan térnek majd át a mostani szabályozásra – hogy a médiamunkásokat ne érjék felkészületlenül –, valamint idővel Európa más országaira is kiterjesztik.