A Magyar Telekom megrendelésére az NRC által készített 800 fős - a magyar internetezőkre nem, kor, végzettség és lakóhelytípus szerint reprezentatív - kutatásban 18-65 év közöttieket kérdeztek meg online kérdőíves módszerrel arról, hogy a pandémia első hullámát követően a magyar kis- és középvállalatok (kkv) a járványra milyen válaszokat adtak.
A felmérés rámutatott, hogy a legfontosabb kritériumok, amikor kisvállalkozót választunk a honlap, felhasználói értékelések, online elérhetőség, átlátható módon feltüntetett árak és díjak. Ugyanakkor az is kiderül a felmérésből, hogy mára a szolgáltatókeresés gyakori terepévé a világháló vált: a válaszadók 54 százaléka online kutakodik, és mindössze 21 százalékuk lapozgat helyi kiadványokat. A netes keresgéléshez egyre többen okostelefont használnak. Az NMHH által készített felmérésben felmérés szerint ugyanis okostelefonnal már a 14 évnél idősebbek háromnegyede rendelkezik, és ezzel egyezik meg a telefonon internetezők részaránya is, miközben mobilinternetre 60 százalékuk fizet elő.
Az NRC kutatása szerint a megkérdezettek többsége (57 százalék) családi és baráti ajánlásokra támaszkodik, amikor szakemberre vadászik, ám a személyes tapasztalatokból fakadó ismerősi ajánlások sokszor járnak kéz a kézben az internettel: a szolgáltatók saját oldalán ugyanúgy gyűlnek a felhasználói visszajelzések, mint a Facebookon létrehozott üzleti oldalakon, illetőleg az olyan speciális platformokon, mint amilyen a Google Térkép vagy a Foursquare. Sőt, az is kiderült, hogy a megkérdezettek 44 százaléka egyáltalán nem bízik azokban a szolgáltatókban, amelyekről nem talál kedvező online véleményt.
Látni akarjuk az árakat
Akár kozmetikusra van szükségük, akár mosógépszerelőre, a megkérdezettek nagyra értékelik, ha a szolgáltató feltünteti tarifáit az online felületén: ezt több mint 55 százalékuk jelölte meg elsődleges szempontként új kisvállalkozás választáskor. A válaszadók 40 százaléka számára fontos, hogy online is tudjon rendelni terméket, szolgáltatást egy kisvállalkozástól, mindezt úgy, hogy például a saját honlap meglétét nem várják el.
Elsőnek lenni sem feltétlenül garancia a sikerre: a megkérdezettek többsége ugyanis nem azt a szolgáltatót keresi fel, amelyiket legelőször megtalálja. A felmérésben résztvevők 54 százaléka ugyanis több lehetőséget is mérlegel az első kapcsolatfelvétel előtt.
Amennyiben viszont van honlap, azon szeretnek sok és friss információt látni a szolgáltatásokról, ám a kkv-k számára ennél is komolyabb kihívást jelent, hogy a kutatásban megkérdezettek 90 százaléka gyorsan, legkésőbb egy napon belül szeretne választ kapni a megkeresésére. Sokan ennél is pörgősebb, egy órán belüli visszajelzést tartanak kívánatosnak, amelyekhez már olyan bevett eszközök állnak a kkv-k rendelkezésére, mint például az automatikus válaszüzenet beállítása vagy a weboldalba integrált chatbot.
A digitális eszközöknek mindenki hasznát veszi
Az már a tavaszi, a pandémia első hullámát követően elvégzett kutatásból is kiderült, hogy minél több digitális megoldást használt egy kkv, annál kevésbé legyintette meg a válság szele - fogalmazott Iski István, a Telekom Soho-SMB területének igazgatója. Szerinte a mostani felmérés azt igazolja, hogy a fogyasztók részéről egyre nagyobb az igény a járványhelyzet miatt felgyorsult digitális transzformáció vívmányaira. Ráadásul ezeknek az eszközöknek a fogyasztók és a cégek egyaránt haszonélvezői: az a szolgáltató például, amely a pozitív ügyféltapasztalatok megosztására buzdít, nem csupán saját digitális jóhírét alapozza vagy erősíti meg, hanem hasznos muníciót ad a választáshoz a későbbi keresők számára.
Iski szerint azonban az eredményes digitális átalakuláshoz az innovatív technológiáknál és a modern eszközöknél többre van szükség, például ügyfélvisszajelzésekre, online fellelhetőségre, folyamatos szakmai tapasztalatcserére, láthatóságra, működő példákra és buktatók megosztására, azaz olyan platformra, ahol a vállalkozók kapcsolatba léphetnek más vállalkozókkal. Iski szerint ilyen platformot próbálnak teremteni a Telekom Hello Biznisz Klub oldalon is.
A kutatás eredményeivel kapcsolatban Klenovszki János, az NRC ügyvezetője úgy vélte, a netes jelenlét ma már nem versenyelőny, hanem alapfeltétele egy kisvállalkozásnak az életben maradáshoz. Ezért szerinte nagyon fontos, hogy a kkv-k pontosan mérjék fel a célcsoportjuk elvárásait: a honlaptartalommal, a digitális fejlesztéssekkel, a kommunikációs csatornákkal és tartalommal kapcsolatban.