A Reuters cikke szerint Európában közel félmillió távközlési torony van, és a legtöbbjükön körülbelül 30 percig működő tartalék akkumulátorok biztosítják a működést.

A mobilhálózatok általánosságban véve folyamatos energiaellátást igényelnek - írta kérdésünkre a Yettel Magyarország. Ha az elektromos hálózat nem elérhető, átmeneti ideig akkumulátorok, hosszabb ideig helyszínre telepített generátorok segítségével pótolható az áramellátás.

Ha ezek is kimerülnek és az áramkimaradás kisebb területet érint, akkor a környező bázisállomások részben elláthatják a kiesett terület forgalmát - írja a szolgáltató, amely hangsúlyozza, hogy

a nemzetközi sajtóban megjelent hírek ellenére jelen pillanatban nem látnak olyan tényezőt, ami megoldhatatlanná tenné a mobilhálózat üzemeltetését.

A cég mindenesetre a korábbinál intenzívebben vizsgálja az energiatakarékossági lehetőségeket.

A Magyar Telekom azt írta kérdésünkre, hogy a hálózat több síkra bomlik, ezért eltérőek a szünetmentes áramellátási megoldások is. A központi funkciókat ellátó berendezések több irányból tápláltak. Ezzel lokális  ellátási problémákat lehet kezelni úgy, hogy nem szükséges egyéb áthidaló energiaforrás.

Amennyiben teljes áramkimaradás történt, akkor átmeneti időszakra inverteren keresztül akkumulátorokról lehetséges a pótlás.

Adótorony (forrás: Getty Images)

Ez általában addig történik, míg a telepített dízelaggregátorok be nem indulnak és fel nem pörögnek a megfelelő teljesítményigény kiszolgálásának szintjére.

Az aggregátorok méretezés szerint kb. 6-8 órát képesek üzemelni a saját tartályukban tárolt üzemanyaggal, ez idő alatt kell gondoskodni az üzemanyag pótlásáról, mely beszállítópartneri szerződéssel biztosított.

A Telekom rendelkezik központilag tartalékolt üzemanyaggal is, arra az esetre, ha szállítási problémák lépnének fel - teszik hozzá.

A cég ugyanakkor felhívja a figyelmet arra is, hogy

ha nincs áram, akkor nincsenek mobilok sem, tehát a hálózat megléte lesz a legkisebb probléma.

Szenvednek a szolgáltatók is a rezsitől

A Yettelnél árambeszerzés főként nagykereskedelmi konstrukcióban jellemzően több hónappal előre történik, ezért az árváltozás nem azonnal jelenik meg a kiadási oldalon.

A cég székháza főleg geotermikus energiával és napkollektorokkal működik, ezért azt kevésbé érinti az energiahordozók drágulása, de - részben az üzletek révén - jelentős gázfogyasztók is. Mindent egybevetve az energiaár-növekedés igen jelentős terhet ró a vállalatra, ebbe pedig beletartozik a tornyok ellátása is.

A Magyar Telekomnál az áramfogyasztás a teljes kiadás mintegy 90 százalékát adja, ennek 85 százaléka pedig a hálózatokhoz köthető. A földgázhasználat jelentős része a telephelyek fűtését szolgálja. Idén az áram árának emelkedése nincs hatással a Magyar Telekomra, mert a vállalat 2021-ben előre lekötötte a teljes, 2022-es fogyasztásnak megfelelő mennyiséget. Az igazi kihívást a 2023-as év fogja jelenteni.

A 3G kivezetése energiamegtakarítást eredményezett

Az alig használt 3G lekapcsolása mindenképpen energiamegtakarítást jelent - írta a Telekom, amely folytatja 2020-ban elindított, több éves, átfogó mobilhálózat-modernizációs programját. Ennek környezeti jelentősége az, hogy a korszerűbb mobiltechnológiák hatékonysága jobb, az 1 byte eljuttatására fordított energia jelentősen csökkent az elmúlt időszakban, hiszen a 4G esetén ez csak mintegy ötöde a 3G-nél szükséges energiának.

A vezetékes rézhálózat egyre nagyobb mértékben optikai technológiával történő kiváltása szintén jelentős fajlagos energiafelhasználási megtakarításokat eredményez. Mindemelett a redundáns, elavult hálózati elemek megszüntetése, kivezetése szintén fontos eleme a spórolásnak.

A vállalat emellett napenergia-termelő szolgáltatókkal kíván hosszútávú partnerségi kapcsolatot kialakítani, hogy mentesítse magát a piaci árak volatilitásától.

Mikor hárítják át ezt a fogyasztókra?

A Magyar Telekom éppen azért teremtette meg nemrég az inflációkövető árkorrekció lehetőségét, hogy reagálhasson a gazdasági környezet változásaira. A cég szeptember 1-jén emelte tarifáit és akkor írta be az ÁSZF-be az árkorrekciós klauzulát is.

Az áremelkedés azokat érintette, akik  jellemzően régi – lakossági szolgáltatások esetén gyakran évekkel ezelőtti –, kevésbé korszerű díjcsomagokra fizetnek még mindig elő. Őket csomagváltásra igyekeznek rábeszélni. A cég az elmúlt években nem érvényesítette áraiban az inflációt.

A Yettel csak annyit írt az áremelést firtató kérdésre, hogy az energiaár csak egy a sok közül, ami a szolgáltatásaik árazására hat és céljuk, hogy indokolatlanul ne drágítsanak.

A fejlesztésekre nem hat az energiakrízis

A Magyar Telekom 2023-ban nagyjából a tavalyival megegyező mennyiségű összeget költ eszközállománya fejlesztésére és a Yettel is azt írta, hogy idén egészen biztosan nem veti vissza a fejlesztéseket a magas energiaár. (Koller Györggyel, a Yettel műszaki vezérigazgató-helyettesével készült korábbi interjúnkat itt olvashatja)

Lapunk kereste a Vodafone-t és a Digit is, de tőlük nem kaptunk válaszokat. Ha ez mégis megtörténne, a cikket frissítjük.