Az olajok analizálására specializálódott észak-amerikai Blackstone laboratórium podcastjában számolt be egy kísérletről, mely szerint az olaj „nem öregszik”, felesleges félévente cserélni a kenőanyagot, az idő nem teszi azt tönkre.

Joe Adams, a podcast műsorvezetője megkérdezte egy 14 éves Mobil1 10W40-es olajról, hogy használható-e ez a kenőanyag. A Mobil1-től azt a választ kapta, hogy a kenőolaj komponensei lebomlottak ennyi idő alatt, és nem fogja már megvédeni a motort. 

Ám arra vonatkozóan nem tudtak kielégítő választ adni, hogy mely összetevőket  tesz tönkre az idő.

Meglepő eredmény

Ezért a Blackstone a „lejárt olaj” tesztje mellett döntött, az olaj több tulajdonságát: az adalékok jelenlétét, a víztartalmat, lobbanáspontot, viszkozitást, és az olaj képességét a káros savak, lúgok semlegesítésére. A Mobil1 4 éves olaja minden analízis szerint megfelelt az új kenőanyagok számára meghatározott értékeknek.

A teszt központi eleme a TBN szám (teljes bázisszám) mérése volt, ami megmutatja, hogy mennyi bázistartaléka van savasító hatásoknak kitett olajnak ezen hatások semlegesítésére. A TBN érték a használat során folyamatosan csökken, ahogy a bázisok elhasználódnak a savak semlegesítésre – írja a vezess.hu 

A szakértők szerint a minimum érték a TBN szám esetén egy, ami ennél magasabb, az még használható kategória. 

A Blackstone több régi gyártású olajat vetett alá a próbának:

  • egy 2020-as Ford F-150-est – hat hónapos kenőolajjal
  • egy 1996-os Lincoln Town Car-t – öt éves kenőolajjal
  • egy 2000-es dízel Ford F350-est – két éve álló olajjal
  • és egy 1995-ös Porsche 993-ast – ebben tíz évig hanyagolták az olajcserét

A cég tesztjei szerint nem számít meddig áll a polcon az olaj, elsősorban a megtett kilométerek nyomnak a latba, nem az idő. 

Azonban kiemelik, hogy a városban használt, dugóban sokat alapjáraton ketyegő, de nem haladó autók, a nagy terhet vontató, vagy versenypályán is használt kocsikra ez nem feltétlenül igaz.