Az online egészségügyi megoldások - vagyis a telemedicina - piaca évről évre növekszik, a koronavírus kirobbanásával pedig jelentősen megnőtt az igény az ilyen típusú megoldások használatára.
A Vodafone közleménye ezzel kapcsolatban idéz egy Egyesült Államokban készült friss kutatást, amely szerint, az elmúlt hónapokban 18-ról 30 százalékra emelkedett azon páciensek száma, akik kipróbálnának valamilyen telemedicina szolgáltatást, de azoknak a pácienseknek is 11-ről 17 százalékra ugrott a száma, akik éltek már ilyen jellegű szolgáltatással. Emellett minden második válaszadó orvos nyilatkozott úgy, hogy a vírus miatt hozott korlátozások következtében kezdett el telemedicina szolgáltatást használni - mindezt úgy, hogy előtte semmilyen tapasztalata nem volt e téren.
A jelenlegi tendenciák alapján a szakemberek úgy vélik, hogy 2030-ra az egészségügyi szolgáltatások 50 százaléka az online térbe fog átterelődni, ami hatalmas áttörést fog hozni az orvos-beteg konzultációkról alkotott eddigi képünkben - olvasható a Vodafone közleményében.
Várakozás nélküli diagnózis
A Vodafone által nemrégiben díjazott DokiApp is ilyen, amelynek segítségével videótelefonáláson keresztül, várakozás nélkül konzultálhatunk orvosokkal és pszichológusokkal időtől és lokációtól függetlenül. A szolgáltatás okostelefonról és számítógépről is elérhető, így egy betegség vagy panasz jelentkezésekor akár néhány percen belül valódi szakembert kérdezhetünk a problémánkról - derül ki a Vodafone Magyarország közleményéből.
"A DokiAppot azzal a céllal hoztuk létre, hogy szakszerű és minőségi online egészségügyi szolgáltatásokat nyújtsunk az embereknek. Az applikáció a lehető legrövidebb úton köti össze a pácienseket a szakemberekkel, ezáltal megbízható iránymutatással szolgál, amikor arra a legnagyobb szükség van. Kiváltképp fontos ez a jelenlegi helyzetben, a járvány második hullámában, hiszen a tapasztalt orvoskollégák felkészülten tudják útbaigazítani a pácienseket az esetleges felső légúti tünetek esetében, vagy bármely további egészségügyi kérdésben" - mondta el Somogyi Tibor, a DokiApp alapítója.
A jelen helyzet a háziorvosok, pszichológusok elérhetőségét is nagyban megnehezíti, a szakemberek leterheltek, sok esetben nehéz akár csak telefonon is egyeztetni velük. A DokiApp lehetőséget biztosít az orvos-beteg konzultációra - mindezt magas felhasználói élmény mellett, kiberbiztonsági szempontokat figyelembe véve - olvasható a közleményben.
Hogy működik?
A DokiAppot kifejezetten egészségügyi konzultációra fejlesztették ki: az applikációban vagy a szolgáltatás weboldalán kiválaszthatjuk, hogy orvossal vagy pszichológussal szeretnénk beszélni, majd az előre felsorolt általános panaszokból kiválaszthatjuk a ránk illőket, emellett pedig szövegesen kifejtve, képpel kiegészítve is megoszthatjuk a problémánkat.
Ezt követően néhány percen belül felkeresi a pácienst az orvos vagy pszichológus, aki kérdések és kamerakép segítségével feltérképezi az állapotot, majd a konzultációt követően írásban foglalja össze a véleményét és a tanácsait a beteg számára. A DokiApp egyik legnagyobb előnye, hogy nem kell előre időpontot foglalni, vagy napokat várni a szakorvosi véleményre, hiszen a rendszer sajátossága, hogy azonnal (on demand) összeköti a platformon elérhető orvosokat, pszichológusokat a várakozó betegekkel.
A költségeket tekintve a DokiApp szolgáltatása jóval elmarad egy magánorvosi konzultációtól: egy 10-15 perces orvosi konzultáció ára ugyanis 5 ezer forint, egy 20-30 perces pszichológiai konzultáció ára pedig 6 ezer forintba kerül - derül ki a Vodafone közleményéből.