A ÉletMentő applikáció, amely ősztől lesz ingyenesen letölthető, több szempontból is megkönnyíti majd a mentők munkáját - mondta el az applikáció bevezetéséről szóló szándéknyilatkozat aláírásakor Csató Gábor, az Országos Mentőszolgálat főigazgatója. Az Android és iOS rendszeren is futó app gyorsabbá és hatékonyabbá teszi a segélyhívást.
Nagyon fontos eleme, hogy a hívás kezdeményezőjének számos adata azonnal láthatóvá válik a mentőszolgálat számára - emelte ki Csató Gábor. Az alkalmazás tárolja az előre feltöltött egészségügyi adatokat, melyek megjelennek a diszpécser monitorján és akár a mentőautóban található táblagépen is. Így a riasztással egyidejűleg olyan fontos tudnivalók is a mentőszolgálat rendelkezésére állhatnak azonnal, mint például a beteg kora, neme, gyógyszerérzékenységei, vércsoportja, illetve hogy cukorbeteg-e - amelyeket egyébként a diszpécser csak hosszabb beszélgetés során tudna meg. Vészhelyzetben ezek a nyert percek döntő jelentőségűek lehetnek - hangsúlyozta az OMSZ főigazgatója.
Az applikáció másik fontos előnye, hogy pontos helymeghatározást ad a betegről, illetve a bajba jutottról - elküldi ugyanis a pontos GPS -koordinátáit, melyek segítségével az is meghatározható lesz, hogy egy épületrészben hol van a bajba jutott, ami akkor válhat kritikus információvá, ha a segélyhívást követően az illető eszméletét veszti és emiatt nem tudnak vele kapcsolatba lépni.
Csató továbbá rámutatott, hogy az alkalmazás adatbázisának köszönhetően a segélykérőhöz legközelebb eső gyógyszertárak, kórházak, defibrillátorok, ügyeletek elérhetőségei is megjelennek a telefonon, illetve, ha nem a telefon tulajdonosa kerül bajba, hanem neki kell esetleg elsősegélyt nyújtania, akkor az applikáció ebben is segítség lehet: tartalmaz ugyanis egy elsősegélynyújtó kisokost is.
Szolgáltatótól független, határon átnyúló szolgáltatás
Az ingyenesen elérhető applikáció szolgáltatása minden mobilszolgáltató minden ügyfele számára elérhető lesz és 4G lefedettség nélkül is működik - hangsúlyozta Budai J. Gergő, a Vodafone Magyarország vezérigazgató-helyettese és a Vodafone Alapítvány kuratóriumának tagja. Az ÉletMentő applikációt már három országban - Csehországban, Ausztriában és Szlovákiában - sikeresen használják és ősztől Magyarországon is elérhetővé válik.
Az applikációval kapcsolatban Budai J. Gergő kiemelte: olyanok is egyszerűen használhatják, akik például nem tudnak beszélni, vagy nem értik a nyelvet, hiszen ikonok alapján egyszerűen lehet navigálni benne.
A Vodafone Alapítvány törekvése, hogy a mobiltechnológiai vívmányokat a közjó szolgálatába állítsa, főleg egy olyan kiemelten fontos területen, mint az egészségügy. Ha ezzel az applikációval csak egyetlen ember életét megmentjük, akkor már megérte - mondta a Vodafone Alapítvány kuratóriumának tagja.
Nyelvi korlátok nélkül
Az alkalmazást a Medical Information Technologies fejleszti 2014-óta, Csehországban 2016-ban jelent meg a piacon, amelyet később a szlovákiai és ausztriai bevezetés követett - mondta el az alkalmazás cseh kitalálója és fejlesztője, Filip Malenak, akinek a projektjét a cseh Vodafone Alapítvány karolta fel. Malenak szerint az alkalmazásnak már több mint egymillió regisztrált felhasználója van és eddig nagyságrendileg mintegy 30 ezer riasztás érkezett az applikáción keresztül.
Segélyhívást közvetlenül az alkalmazásból is lehet indítani, amelyet automatikusan a legközelebbi mentőszolgálat diszpécserszolgálatára futtat be az app. Az alkalmazásban - bármely olyan országban is legyünk, ahol ez a rendszer már működik - a nyelvi korlátok sem jelenthetnek akadályt, miután a feleletválasztós sablonon megadott válaszokat a felhasználó ugyan a saját anyanyelvén töltheti ki, de a megadott információkat az adott ország diszpécserszolgálatai már a helyi nyelven olvashatják, úgy ahogy a megadott kontakszemélyek infói is egységesen, nemzetközi környezetben is értelmezhető formában jelennek meg - mondta el a Napi.hu kérdésére Filip Malenak. Ez alól az opcionálisan felvitt extra információ lehet a kivétel, ahol a szedett gyógyszereket tüntetheti fel a felhasználó.
Az applikáció az adatvédelmi mumus, a GDPR követelményeinek is megfelel. Kérdésünkre válaszolva Filip Malenak elmondta, hogy az érzékeny egészségügyi adatok az ügyfél telefonján tárolódnak, azaz a mobilszolgáltatók, illetve a gyártók nem férnek hozzá azokhoz, baj esetén viszont a mentőszolgálatok minden lényegi infót megkapnak.