Az 1990-es és a 2000-es években a világban még kitartott a félelem, hogy évtizedeken belül elfogyhatnak a kőolaj-készletek, sokan fogadtak arra, hogy a hidrogén és a bioetanol lehet az új üzemanyag. A 2010-es évek végére viszont azt tűnik valószínűnek, hogy az elektromos autók elterjedésével végleg háttérbe szorulnak.
A bioetanol világpiaci ára az elmúlt egy évben 1,3 százalékkal csökkent, míg öt év alatt majdnem a felére esett a gallononkénti árfolyama. A mélypontot 2017. december 5-én érte el, akkor 1,251 dollárért is kereskedtek vele a chicagói árutőzsdén - írja a Reuters.
Az elmúlt évek tendenciája viszont 2018-ban megfordulhat, ebben nagy szerepe van a múlt hét két fontos döntésének is: az Európai Parlament úgy döntött, nem zárja ki teljesen a piacról az élelmiszerből előállított bioetanolt, Brazília pedig feloldhatja a 20 százalékos importkorlátozást az Amerikából behozott termékekre. Cserébe az USA újra engedélyezte a marhahús és az élőállat behozatalát a dél-amerikai országból.
A piac kezd is magára találni, az Egyesült Államok bioüzemanyag-kibocsátása 1,061 millió hordóra emelkedett a héten, a készletek így újra meghaladták a 22 millió hordót, az ára pedig pénteken az 1,36 dollárt is elérte.
Európában zöldülni kell
A bioetanolt évek óta támadják civilszervezetek amiatt, hogy élelmiszerek égetéséből készül és miközben emberek éheznek a világon, autók meghajtására használják fel a terményeket.
Az Európai Unió éppen ezért évek óta fontolgatta, hogy tiltólistára teszi az elsőgenerációs, élelmiszer-alapú, erdőirtást serkentő bioüzemanyagokat. Erősen lobbiztak ezért az olyan csoportok, mint az Oxfam International. Sokáig úgy tűnt, hogy az államszövetség meglépi a teljes tiltást, de végül haladékot adtak a szektornak: szerdán arról döntöttek, hogy a 2017-es szinten kell tartani az ilyen előállítású bioetanolt, arányuk a közúti és vasúti közlekedésben legfeljebb 7 százalék lehet.
Ugyanakkor egy mankót is adtak az etanolnak: a fejlettebb bioüzemanyagok és újrahasznosított üzemanyagok arányának 2021-re legkevesebb 1,5 százalékot, 2030-ra 10 százalékot kellene elérnie.
"Az erőteljes bioüzemanyag-lobbi lesöpörte az Európai Parlament azon tervezett reformjait, melyek véget vetnének annak, hogy élelmiszereket égessenek üzemanyag-előállítás céljából" - reagált a döntésre a Marc-Olivier Herman, az Oxfam nemzetközi civil szervezet munkatársa.
Mészáros Lőrinc is megnyugodhat
Még 2015-ben hozta létre a Mészáros és Mészáros Kft. és a Duna Aszfalt Kft. a Visonta Projekt Ipari és Szolgáltató Kft.-t, székesfehérvári székhellyel és visontai telephellyel, építésre, bontásra, kutatásra, talajminta-vételre. A társaság visontai telephelye, a 0158/25 helyrajzi számon, a Mátra Erőmű Ipari Park területén van, azon nemzetgazdaságilag kiemelt beruházásként búzafeldolgozó üzemet épít egy vállalkozás. Az ipari parkban bioetanol gyár is létesülne.
Az erőmű többségi, 72,62 százalékos tulajdonrészét december 14-én egy cseh partnerrel közösen szerezte meg Mészáros Lőrinc felcsúti polgármester, az Opus Global Nyrt. tőzsdei cégén keresztül. Ennek területén a tervek szerint egy bioetanolgyárat is létesítenek a búzakeményítőgyárral együtt. A Visonta Projekt keretében megvalósuló 93 millió eurós üzemlétesítést a kormány kiemelt beruházássá nyilvánította és 20 millió euróval támogatta.
Tájékoztatás
A jelen oldalon található információk és elemzések a szerzők magánvéleményét tükrözik. A jelen oldalon megjelenő írások nem valósítanak meg a 2007. évi CXXXVIII. törvény (Bszt.) 4. § (2). bek 8. pontja szerinti befektetési elemzést és a 9. pont szerinti befektetési tanácsadást.
Bármely befektetési döntés meghozatala során az adott befektetés megfelelőségét csak az adott befektető személyére szabott vizsgálattal lehet megállapítani, melyre a jelen oldal nem vállalkozik és nem is alkalmas. Az egyes befektetési döntések előtt éppen ezért tájékozódjon részletesen és több forrásból, szükség esetén konzultáljon személyes befektetési tanácsadóval!