A tőzsdei kötelezettségek gyakran használhatóak lehetőségként is, így lehet ezekhez pozitívan is közelíteni - jelentette ki Kovács Domonkos, az Alteo Nyrt. vállalatfelvásárlási és tőkepiaci műveletekért felelős igazgatója. Mint mondta, a tőzsdei megjelenés során rendkívül fontos a megfelelő kommunikáció, ők ezt már a technikai bevezetés idején elkezdték, amikor felvettek egy kommunikációs szakembert.
2011-ben már a befektetőkhöz kellett szólni, innentől egyre nagyobb hangsúly terelődött a kommunikációra az Alteo igazgatója szerint. Egyrészt el akartak adni egy terméket, másrészt viszont, mivel sok a jogi megkötés, erősen korlátolt, hogyan lehet azt a nagyközönség elé tálalni. A jogásznak például mindig át kell néznie a közleményeket - adott egy tippet Kovács. A szakember szerint azonban fontos, hogy törekedjünk a közérthetőségre is.
Ennek során érdemes alternatív csatornákat is használni, legyen szó akár a Facebookról, hiszen ezeket sokan követik, így egy szélesebb közvéleményt is el lehet érni. Erre szükség is lehet, hiszen egy IPO során gyakran jól jöhetnek a kisbefektetők, azaz a családok is - vélte Kovács. Az Alteo igazgatója szerint a professzionális vállalati kommunikáció nemcsak erősíti a márkát, de megalapozhatja a befektetők és az üzleti partnerek bizalmát is.
A középvezető írja angolul a közleményt?
Mi történik a kommunikációval akkor, amikor egy középvállalat elkezd növekedni? - tette fel a kérdést Bán Miklós, az espell fordítás és lokalizáció Zrt. vezérigazgatója. A szakember egyetértett Kováccsal abban, hogy a tőzsdei jelenléttel egy átláthatóbb működés jön a cég életében.
Egy 15 fős kft.-nél még elfér a jópofáskodás, sőt, az növelheti is egy kis cég vonzerejét, ám a növekedéssel egy időben egyre több a hátulütője az ilyen kommunikációnak és a lényeg az lesz, hogy azt, amit kommunikálok, mindenki ugyanúgy értse - mondta Bán. A szakember szerint ilyenkor jelentkezik sok cégnél az a probléma is, hogy már nem elég magyarul közölni az információkat, hanem akár több nyelven is szükség van rá. Emellett a cég növekedésével folyamatosan nő a kommunikálható információ is, ezt is meg kell tanulni kezelni.
Nem az a kérdés, hogy a munkavállaló tud-e angolul, hiszen nem biztos, hogy egy pénzügyi vezetőnek érdemes azzal töltenie az idejét, hogy egy közleménnyel szöszmötöl - mondta Bán. Érdemes ilyenkor kommunikációs partnert keresni, olyat, aki a cég által működő szektorban is dolgozott már - jegyezte meg.
A problémamentes kommunikáció érdekében érdemes több nyelven is adatokat tárolni, hiszen egy külföldi befektetőt így sokkal könnyebb megfogni. Fontos, hogy el tudja olvasni a céges tudástárt, ne kelljen fordítgatni minden elemét - vélte Bán. Ez egy olyan befektetés, ami elsőre nem tűnik fontosnak, de amikor eljön az igazság pillanata, nagyon meg tud térülni.
Kevés idő alatt sok kényes információt átadni
Ahogy a Waberer's közeledett a tőzsdére lépés dátumához, úgy egyre több közlendője akadt, igyekeztünk elérni azt, hogy legalább minden héten jelenjen meg rólunk valami - jelentette ki Némedi Krisztina, a Waberer's International Nyrt. marketing és pr-vezetője. Ez nagy kihívás volt szerinte, hiszen sok konkrétumot nem árulhattak el az IPO előtt, ugyanakkor az könnyítést jelentett, hogy a cég neve ismert volt, márkaépítésre így nem kellett energiát pazarolni.
Végül lassanként árultak el egy-egy részletet, ezzel próbálták a rövid rendelkezésre álló idő alatt meggyőzni a leendő befektetőket - ismertette a részleteket Némedi. A tőzsdére lépéssel nem oldódtak meg azonban a kommunikációs problémák, bár változások vannak. Mostantól például vannak kötelezettségek, amiket kommunikálni kell, illetve arra is igyekeztek odafigyelni - akárcsak az Alteo -, hogy a cégnek legyenek olyan arcai, akivel azonosítani lehet a Waberer'st.
Némedi szót ejtett azokról a problémákról is, amelyekkel a fenti folyamatok során találkoztak. Az első lépés szerinte, hogy mindent lássunk át, lássuk előre azt, hogy mikor, mit érdemes, mikor, mit nem szabad kommunikálni. Legyünk kreatívak az időzítések terén. A szakember szerint legalább ennyire fontos az is, hogy megtaláljuk a közös hangot a különböző szakterületekkel, például jogászokkal, szaktanácsadókkal, ahogy a belső kommunikációra is oda kell figyelni, hogy az is problémamentes legyen.
Tájékoztatás
A jelen oldalon található információk és elemzések a szerzők magánvéleményét tükrözik. A jelen oldalon megjelenő írások nem valósítanak meg a 2007. évi CXXXVIII. törvény (Bszt.) 4. § (2). bek 8. pontja szerinti befektetési elemzést és a 9. pont szerinti befektetési tanácsadást.
Bármely befektetési döntés meghozatala során az adott befektetés megfelelőségét csak az adott befektető személyére szabott vizsgálattal lehet megállapítani, melyre a jelen oldal nem vállalkozik és nem is alkalmas. Az egyes befektetési döntések előtt éppen ezért tájékozódjon részletesen és több forrásból, szükség esetén konzultáljon személyes befektetési tanácsadóval!
Gazdasági hírek azonnal, egy érintéssel
Töltse le az Economx app-ot, hogy mindig időben értesülhessen a gazdasági és pénzügyi világ eseményeiről!
Kérjen értesítést a legfontosabb hírekről!