A Napi Gazdaság egyes piaci forrásokból úgy értesült, hogy az IMF problémája a jegybanktörvénnyel kapcsolatban nem csak az eddig hivatalosan jelzett pontokban keresendő, de a devizatartalékok feletti felügyeleti jogok szabályozásának kérdésében is. Ezt ugyan a nemzetközi szervezet az eddig nyilvánosságra került információk alapján eddig nem tette szóvá, de könnyen lehet, hogy a probléma megoldatlansága még egy ideig gátat szabhat a hiteltárgyalásoknak. Amint arról beszámoltunk, a devizatartalék kapcsán Ukrajna lehet az intő példa az IMF számára, így nem lehet véletlen, hogy onnan jött a Valutaalap új főtárgyalója.
"Megnéztem a Rogán Antal által múlt héten benyújtott javaslatot a jegybaki törvény módosításáról, s láttam, a lényeges kérdéshez nem nyúltak. Úgyhogy egyelőre nem vennék forintot" - mondta a javaslat benyújtását követően egy neve elhallgatását kérő piaci szakértő.
A jelzett probléma forrásaink szerint a devizatartalékok feletti felügyeleti jogkör szabályozásában keresendő. A 2011. végével hatályát vesztő régi jegybanktörvény az MNB elnökéről így ír:
"Az MNB élén elnök áll. Az elnök felelős a monetáris tanács döntéseinek végrehajtásáért és az MNB működésének irányításáért. Az elnök hatáskörébe tartozik:
a) a 4. §-ban foglalt feladatok végrehajtásának irányítása"
A hivatkozott paragrafusban pedig ez is szerepel:
"4. § (1) Az MNB meghatározza és megvalósítja a monetáris politikát.
(2) Az MNB kizárólagosan jogosult bankjegy- és érmekibocsátásra. Az MNB által kibocsátott bankjegy és érme - ideértve az emlékbankjegyet és emlékérmét is - a Magyar Köztársaság törvényes fizetőeszköze.
(3) Az MNB hivatalos deviza- és aranytartalékot képez és kezeli azt.
(4) Az MNB a devizatartalék kezelésével és az árfolyampolitika végrehajtásával kapcsolatban devizaműveleteket
végez...."
Arról ugyan a régi törvény is rendelkezik, hogy az említett paragrafusban leírt feladatokkal kapcsolatban a legfőbb döntéshozó szerv az immár a kormánytöbbség által delegált tagok számbeli fölényével működő Monetáris Tanács (MT), de a végrehajtást egyértelműen MNB-elnöki hatáskörben tartotta.
Kimaradt az utalás
A 2012-ben életbe lépő új törvényben viszont már nincs utalás arra, hogy a fenti feladatok végrehajtásáért az MNB elnöke felel, sőt, azokat kifejezetten a Monetáris Tanács hatáskörében tartja, kivéve, ha valamely feladat végrehajtását a tanács, saját döntése alapján delegálja.
Ezek alapján látszik, hogy az új szabályozás egyik legfontosabb változása a régihez képest az, hogy a kassza kulcsát gyakorlatilag a kormányzati többséget reprezentáló MT kezébe adja az elnök helyett.
Bár formálisan egyik nemzetközi szervezet sem jelezte - legalábbis a nyilvános információk alapján -, hogy ez a jogszabályi változás lenne a tárgyalások igazi megkezdésének gátja, a problémát gyakorlatias szemmel néző szereplők egy része úgy gondolja, amíg itt nem történik változás, addig megegyezés sem lesz az IMF-hitelről.
Tájékoztatás
A jelen oldalon található információk és elemzések a szerzők magánvéleményét tükrözik. A jelen oldalon megjelenő írások nem valósítanak meg a 2007. évi CXXXVIII. törvény (Bszt.) 4. § (2). bek 8. pontja szerinti befektetési elemzést és a 9. pont szerinti befektetési tanácsadást.
Bármely befektetési döntés meghozatala során az adott befektetés megfelelőségét csak az adott befektető személyére szabott vizsgálattal lehet megállapítani, melyre a jelen oldal nem vállalkozik és nem is alkalmas. Az egyes befektetési döntések előtt éppen ezért tájékozódjon részletesen és több forrásból, szükség esetén konzultáljon személyes befektetési tanácsadóval!
Gazdasági hírek azonnal, egy érintéssel
Töltse le az Economx app-ot, hogy mindig időben értesülhessen a gazdasági és pénzügyi világ eseményeiről!
Kérjen értesítést a legfontosabb hírekről!