A pénzügyi közvetítőrendszer egyes szereplőit érintő törvények jogharmonizációs célú módosításáról címet viselő törvényjavaslat - amelyet a kormány nevében Varga Mihály nemzetgazdasági miniszter nyújtott be az Országgyűléshez - sok egyéb, főként a jelzáloghiteleket érintő újdonság mellett 2 százalékban maximálja a hitelközvetítői díj mértékét.
A javaslat 122. paragrafusa szerint a jelzáloghitel-közvetítést végző független közvetítőt megillető díj nem haladhatja meg az adott hitel folyósításakor illetve az ingatlanra vonatkozó pénzügyzilizing nyújtásakor meghatározott tőketartozás 2 százalékát. A közvetítő kizárólag a megbízó pénzügyi intézménytől jogosult közvettetői díjra.
A Duna House tájékoztatójából kiderül, hogy a hitelközvetítés a cég számára igen fontos terület a pénzügyi termékek. Tavaly a társaság működési eredményének 35 százaléka (339 millió forint eredmény) képződött ebből. A pénzügyi közvetítés hozzájárulása a nyereséghez idén tovább nőtt 40 százalékra. Nem tudni, a DH milyen jutalékkulccsal dolgozik, de a tájékoztatóban utal arra, hogy a piacon elfogadott átlagos jutólékszint 2,5-3,5 százalék.
Mindezek fényében érthető, ha a DH igazgatósága ma este hétkor rendkívüli tájékoztatásban tette közzé a BÉT honlapján, hogy a befektetők védelme érdekében kérték az MNB-től a kibocsátás felfüggesztését. Megfigyelők nem temetik végleg a DH tőzsdei bevezetését, de többük véleménye szerint ez 2016-ra tolódhat át.
Ha valóban 2 százalék lesz a közvetítők által elkérhető legmagasabb jutalékszint , ez - túl azon, hogy alapos piaci átrendeződést hozhat a kisebb, jelenleg is ennyiért dolgozó kisebb irodák javára - átírhatja az elemzők profit-modelljeit is, ezáltal a DH árazását is. Mindez elég rosszkor jön a tőzsdének, különösen annak fényében, hogy már a végéhez közelednek az MNB és a Bécsi értéktőzsde közötti tárgyalások a BÉT többségi pakettjéről.
Tájékoztatás
A jelen oldalon található információk és elemzések a szerzők magánvéleményét tükrözik. A jelen oldalon megjelenő írások nem valósítanak meg a 2007. évi CXXXVIII. törvény (Bszt.) 4. § (2). bek 8. pontja szerinti befektetési elemzést és a 9. pont szerinti befektetési tanácsadást.
Bármely befektetési döntés meghozatala során az adott befektetés megfelelőségét csak az adott befektető személyére szabott vizsgálattal lehet megállapítani, melyre a jelen oldal nem vállalkozik és nem is alkalmas. Az egyes befektetési döntések előtt éppen ezért tájékozódjon részletesen és több forrásból, szükség esetén konzultáljon személyes befektetési tanácsadóval!