A kínai autógyártók részvényei kedden felfelé emelkedtek annak ellenére, hogy az amerikai kormány javaslatot tett rá, hogy kitiltsák a Kínából és Oroszországból származó autóalkatrészekkel felszerelt járművek bizonyos típusait.

A javasolt szabály célja, hogy megtiltsa az olyan autók importját és értékesítését, amelyek speciális járműkommunikációs rendszerekkel vagy automatizált vezetési rendszerekkel rendelkeznek Kínához vagy Oroszországhoz kapcsolódó hardverrel vagy szoftverrel.

A Biden-adminisztráció nemzetbiztonsági kockázatokra hivatkozott a kínai autóipar befolyásának visszaszorítását célzó legújabb intézkedése kapcsán.

A mai autókban kamerák, mikrofonok, GPS nyomkövető és egyéb technológiák csatlakoznak az internethez. Nem kell nagy képzelőerő ahhoz, hogy megértsük, hogy egy külföldi ellenfél, aki hozzáfér ezekhez az információkhoz, hogyan jelenthet komoly kockázatot nemzetbiztonságunkra és az amerikai állampolgárok magánéletére nézve

– mondta Gina Raimondo kereskedelmi miniszter.

A szoftverre vonatkozó korlátozások a 2027-es modellévre, míg a hardverekre vonatkozó korlátozások a 2030-as modellévre  vonatkoznak, a modellév nélküli egységek esetében pedig 2029 januárjától indulna a tiltás.

Az Egyesült Államok javaslata a kínai autóalkatrészek betiltására valószínűleg nincs közvetlen negatív hatással a kínai autóiparra, mivel az amerikai piacokra irányuló kínai autóexport értékesítési volumene „nagyon kicsi” és korlátozott

– mondta Ivan Wu, a Guotai Junan International részvénykutatási elemzője. Ráadásul a kínai alkatrészgyártók már gyárakat létesítettek Dél-Amerikában, amelyeket az USA-Mexikó vámegyezmény alapján közvetlenül exportálhatnak az Egyesült Államok piacaira.

A China Automobile Dealers Association (CADA) nemrégiben közölt adatai szerint az ország autókereskedői összesen 138 milliárd jüan veszteséggel szembesültek az év első nyolc hónapjában, mivel jelentős árengedményekkel kényszerültek új autókat eladni. 

Bezár a gyár, dühös a munkás, zuhan a profit: ez lett mára a Volkswagen?

Igencsak nehéz helyzetbe kerültek az egyre gyengébb eladási adatokat produkáló német autógyártók: például hamarosan több tízezer munkahely szűnhet meg a Volkswagennél. A válság tüneteit mi sem jelzi jobban, hogy az már bőven megüti a kormányzati szereplők ingerküszöbét is. A német szövetségi gazdasági miniszter a jövő hét elejére berendelte a legfontosabb autóipari szereplőket.

Tájékoztatás

A jelen oldalon található információk és elemzések a szerzők magánvéleményét tükrözik. A jelen oldalon megjelenő írások nem valósítanak meg a 2007. évi CXXXVIII. törvény (Bszt.) 4. § (2). bek 8. pontja szerinti befektetési elemzést és a 9. pont szerinti befektetési tanácsadást.
Bármely befektetési döntés meghozatala során az adott befektetés megfelelőségét csak az adott befektető személyére szabott vizsgálattal lehet megállapítani, melyre a jelen oldal nem vállalkozik és nem is alkalmas. Az egyes befektetési döntések előtt éppen ezért tájékozódjon részletesen és több forrásból, szükség esetén konzultáljon személyes befektetési tanácsadóval!