Másfél hete a Lukoil olaja miatt aggódik Szijjártó Péter külgazdasági és külügyminiszter, a Mol, a magyar kormány, és sokan az autósok közül.
Ellátási zavarról nincs szó egyelőre, de mint Gulyás Gergely miniszter a pénteki Kormányinfón elmondta, ha a jelenlegi helyzet nem változik, akkor lehet szó üzemanyaghiányról. A tárcavezető szerint szeptemberig mindenképpen megoldást kell találni a helyzetre.
Kapcsolódó
A történet ismert: Ukrajna szankcionálta az orosz olajtermelő Lukoilt, blokkolva a hozzáférésüket a Barátság olajvezeték ukrajnai szakaszához. Ez minden közép-európai vevőnek gondot okoz, többek közt a Molnak, amely a százhalombattai és a pozsonyi (Slovnaft) finomítóban is többségében orosz olajból állít elő készterméket.
Magyarországon a Dunai Finomítóban még most is kétharmad arányban orosz nyersolajat dolgoznak fel, aminek fele Lukoiltól érkező beszállítás, azaz csak volt, egészen június végéig. Jelenleg valószínűleg valamennyivel kevesebb olaj jön a Barátságon, de nem tudni, hogy mennyivel. Aki szállít: a Rosznyeft és a Tatnyeft. Az ügy, ha olajtechnikai probléma állna csak fenn, könnyen orvosolható lenne: a Lukoilnak a beszállítói kötelezettségét egyszerűen csak át kellene ruháznia egy másik cégre.
Az ügyet azonban átszövi a politika:
- a magyar és a szlovák álláspont szerint Ukrajna sérti a 2014-es EU-s társulási szerződést;
- veszélyezteti a magyar energiaellátást;
- és egy pénteki hír szerint Lantos Csaba energiaügyi miniszter tudomása szerint készült ugyan egy rendelet, amely a Lukoil szankcionálását feloldotta volna, ám az az ukrán elnök nem írta alá.
Üzemanyaghiányról korai lenne beszélni, egyrészt van a Molnak saját készlete, emellett rendelkezésre áll az ország 90 napos átlagfogyasztásnak megfelelő stratégiai olajtartalék, ráadásul a Mol vásárolhat nem orosz olajat és azt be tudja hozni az Adria csővezetéken keresztül, illetve több külföldi olajmezőben van koncessziója, például az azeri ACG-ben, onnan is szállított már Magyarországra a Mol.
Mit érdemes tudni a Lukoilról?
Az orosz cég piaci értéke 51,4 milliárd euró, ennyi pénzből majdnem kilencszer meg lehetne venni a magyar Molt, utóbbi a mai árfolyamok alapján 5,9 milliárd eurót ér.
A Lukoil a világ 337. legértékesebb vállalata, tavaly 28,5 milliárd euró volt a bevételük, 2022-ben még 42,6 milliárd euró, láthatóan erősen visszavetette a forgalmukat, hogy Európa (három ország kivételével) nem vehet orosz olajat (vagy csak kerülőúton, például azt Indiában feldolgozva, késztermékként). Tavaly közel 10 milliárd euró volt az üzemi eredményük.
A Lukoil már nem szereplője a magyar üzemanyag kiskereskedelemnek, a cég 2022-ben kivonult a közép-európai országokból, a 79 hazai kutakat birtokló Norm Benzinkút Kft.-t a Mol vette meg, majd bevonta őket egy, a lengyel Orlennel végrehajtott csereügyletbe, így a Lukoil márka teljesen el is tűnt itthonról.
Tájékoztatás
A jelen oldalon található információk és elemzések a szerzők magánvéleményét tükrözik. A jelen oldalon megjelenő írások nem valósítanak meg a 2007. évi CXXXVIII. törvény (Bszt.) 4. § (2). bek 8. pontja szerinti befektetési elemzést és a 9. pont szerinti befektetési tanácsadást.
Bármely befektetési döntés meghozatala során az adott befektetés megfelelőségét csak az adott befektető személyére szabott vizsgálattal lehet megállapítani, melyre a jelen oldal nem vállalkozik és nem is alkalmas. Az egyes befektetési döntések előtt éppen ezért tájékozódjon részletesen és több forrásból, szükség esetén konzultáljon személyes befektetési tanácsadóval!
Kövesse az Economx.hu-t!
Értesüljön időben a legfontosabb gazdasági és pénzügyi hírekről! Kövessen minket Facebookon, Instagramon vagy iratkozzon fel Google News és YouTube-csatornánkra!