Másfél hete a Lukoil olaja miatt aggódik Szijjártó Péter külgazdasági és külügyminiszter, a Mol, a magyar kormány, és sokan az autósok közül.
Ellátási zavarról nincs szó egyelőre, de mint Gulyás Gergely miniszter a pénteki Kormányinfón elmondta, ha a jelenlegi helyzet nem változik, akkor lehet szó üzemanyaghiányról. A tárcavezető szerint szeptemberig mindenképpen megoldást kell találni a helyzetre.
Kapcsolódó
A történet ismert: Ukrajna szankcionálta az orosz olajtermelő Lukoilt, blokkolva a hozzáférésüket a Barátság olajvezeték ukrajnai szakaszához. Ez minden közép-európai vevőnek gondot okoz, többek közt a Molnak, amely a százhalombattai és a pozsonyi (Slovnaft) finomítóban is többségében orosz olajból állít elő készterméket.
Magyarországon a Dunai Finomítóban még most is kétharmad arányban orosz nyersolajat dolgoznak fel, aminek fele Lukoiltól érkező beszállítás, azaz csak volt, egészen június végéig. Jelenleg valószínűleg valamennyivel kevesebb olaj jön a Barátságon, de nem tudni, hogy mennyivel. Aki szállít: a Rosznyeft és a Tatnyeft. Az ügy, ha olajtechnikai probléma állna csak fenn, könnyen orvosolható lenne: a Lukoilnak a beszállítói kötelezettségét egyszerűen csak át kellene ruháznia egy másik cégre.
Az ügyet azonban átszövi a politika:
- a magyar és a szlovák álláspont szerint Ukrajna sérti a 2014-es EU-s társulási szerződést;
- veszélyezteti a magyar energiaellátást;
- és egy pénteki hír szerint Lantos Csaba energiaügyi miniszter tudomása szerint készült ugyan egy rendelet, amely a Lukoil szankcionálását feloldotta volna, ám az az ukrán elnök nem írta alá.
Üzemanyaghiányról korai lenne beszélni, egyrészt van a Molnak saját készlete, emellett rendelkezésre áll az ország 90 napos átlagfogyasztásnak megfelelő stratégiai olajtartalék, ráadásul a Mol vásárolhat nem orosz olajat és azt be tudja hozni az Adria csővezetéken keresztül, illetve több külföldi olajmezőben van koncessziója, például az azeri ACG-ben, onnan is szállított már Magyarországra a Mol.
Mit érdemes tudni a Lukoilról?
Az orosz cég piaci értéke 51,4 milliárd euró, ennyi pénzből majdnem kilencszer meg lehetne venni a magyar Molt, utóbbi a mai árfolyamok alapján 5,9 milliárd eurót ér.
A Lukoil a világ 337. legértékesebb vállalata, tavaly 28,5 milliárd euró volt a bevételük, 2022-ben még 42,6 milliárd euró, láthatóan erősen visszavetette a forgalmukat, hogy Európa (három ország kivételével) nem vehet orosz olajat (vagy csak kerülőúton, például azt Indiában feldolgozva, késztermékként). Tavaly közel 10 milliárd euró volt az üzemi eredményük.
A Lukoil már nem szereplője a magyar üzemanyag kiskereskedelemnek, a cég 2022-ben kivonult a közép-európai országokból, a 79 hazai kutakat birtokló Norm Benzinkút Kft.-t a Mol vette meg, majd bevonta őket egy, a lengyel Orlennel végrehajtott csereügyletbe, így a Lukoil márka teljesen el is tűnt itthonról.
Tájékoztatás
A jelen oldalon található információk és elemzések a szerzők magánvéleményét tükrözik. A jelen oldalon megjelenő írások nem valósítanak meg a 2007. évi CXXXVIII. törvény (Bszt.) 4. § (2). bek 8. pontja szerinti befektetési elemzést és a 9. pont szerinti befektetési tanácsadást.
Bármely befektetési döntés meghozatala során az adott befektetés megfelelőségét csak az adott befektető személyére szabott vizsgálattal lehet megállapítani, melyre a jelen oldal nem vállalkozik és nem is alkalmas. Az egyes befektetési döntések előtt éppen ezért tájékozódjon részletesen és több forrásból, szükség esetén konzultáljon személyes befektetési tanácsadóval!
Kövesse az Economx.hu-t!
Értesüljön időben a legfontosabb gazdasági és pénzügyi hírekről! Kövessen minket Facebookon, Instagramon vagy iratkozzon fel Google News és YouTube-csatornánkra!
Gazdasági hírek azonnal,
egy érintéssel
Töltse le az Economx app-ot, hogy mindig időben értesülhessen a gazdasági és pénzügyi világ eseményeiről!
Kérjen értesítést a legfontosabb hírekről!
Legolvasottabb

Itt a fordulat a háborúban? Ötéves tűzszünetről érkezett konkrét ajánlat

Szelfizett a kormányfő a pápa temetéséről, népharag zúdult rá

Lehengerlően olcsó elektromos autóval hozakodnak elő, de magunknak kell összerakni

Régóta várt idő köszönt be az előttünk álló héten, de nem árt közelben tartani az esernyőt

Durván bezuhant Trump népszerűsége

Panellakások: Nem is gondolnánk, micsoda rejtett értékekkel bírnak

Borzalmas baleset az M1-esnél: mentőhelikopter kellett a helyszínre

Ugyanaz az uniós rém fenyegeti a magyar bankokat és a kkv-kat

Befektetne a Toyota: 42 milliárd dolláros kivásárlást fontolgat
