Meglehetősen szomorú rangsorban sikerült az élen végeznie Magyarországnak. A Rabobank elemzői 18 feltörekvő gazdaságot hasonlítottak össze abból a szempontból, hogy mennyire tekinthetőek sérülékenynek a külső kockázati tényezőkkel, elsősorban a Fed esetleges monetáris szigorításával szemben. Az úgynevezett "sérülékenységi hőtérkép" alapján Magyarország a második helyen végzett Argentína mögött, olyan országokat megelőzve, mint Chile, Kolumbia, Törökország vagy Dél-Afrika.
Az elemzők összesen 18 különböző, gazdasági, eladósodottsági és piaci mutatószámot hasonlítottak össze, Magyarország mindhárom csoportban siralmas összpontszámot ért el. A gazdasági mutatók tekintetében csak Argentína szerepelt rosszabbul hazánknál. Elsősorban a költségvetés magas hiánya és a devizatartalékok import arányában számolt rendkívül alacsony szintje voltak azok, amelyek tekintetében különösen rosszul állt Magyarország a többi vizsgált feltörekvő gazdasághoz képest.
Kapcsolódó
Bár a folyó fizetési mérleg enyhén pozitív, ami kedvező, azonban a 17 másik feltörekvő gazdaságból 13 nálunk magasabb pluszt tud felmutatni a Rabo elemzői szerint. Amiben jól szerepelt Magyarország, az a biztonsági és politikai kockázatok relatív nagyon alacsony szintje.
Túl sok az adósság
Nagyon rosszak viszont az ország adósságmutatói, annak ellenére, hogy a magyar kormány immár több mint egy évtizede harcol a túlzott eladósodottság ellen. Bár a hazai államadósság nagysága a fejlett európai gazdaságokéhoz képest nem tekinthető most már kiemelkedően magasnak, különösen a koronavírus-járványra válaszként adott fiskális mentőcsomagok után, ez azonban a szigorúbb gazdálkodást folytató feltörekvő országok mezőnyében nem sokra elegendő.
A Rabo adatai szerint az ország teljes külső adóssága eléri az éves GDP 148 százalékát, ami kiemelkedően magas értéknek számít. A vizsgált 18 országból azt utánunk következő Csehország esetében kevesebb, mint 78 százalékos ez az arány. Szintén magasnak számít az államadósság nagysága a bruttó hatai termék éves szintjéhez képest, a magyar 85,7 százaléknál csak a brazil 92,7 százalék volt magasabb az elemzés adatai szerint. Ráadásul a magas államadóssághoz a vállalati szektor (pénzügyi szektort kivéve) magas adósságállománya is hozzájön, s ez löki az adósságállomány nagyságát nemzetközi összehasonlításban is magas szintre. A vállalati szektor és az állam együttes, külföldi devizában fennálló adóssága megközelíti az éves GDP 50 százalékát is, amivel szintén a legrosszabbak között van az ország.
Tartani kéne a növekedést
Az elemzés szerint egyébként mind a fejlett, mind a feltörekvő gazdaságokban nőtt az eladósodottság nagysága a GDP arányában. Azonban míg a fejlettek esetében ez a pótlólagos hitelfelvételeknek volt elsősorban betudható, addig a feltörekvő országoknál inkább a GDP esése önmagában eredményezte a romlást. Olyannyira, hogy a Rabo szerint a GDP növekedése sokkal fontosabb szerepet játszhat a mutatók alakulásában a jövőben, mint önmagában az adósságállomány nagysága - igaz, ez valószínűleg addig maradhat így, amíg a kamatok nemzetközi szinten is alacsonyan maradnak. Pont emiatt viszont kritikus lehet a következő hónapokban, hogy mely országban, milyen szintre sikerül eljutni az oltási programokban, a romló járványügyi helyzet ugyanis az újabb lezárásokkal, vagy más úton fékezheti az adósságpálya fenntartásában oly fontos szerepet játszó gazdasági növekedést.
Kérdés, hogy meddig képesek a nemzetközi monetáris kondíciók a mostanihoz hasonlóan lazák maradni. Figyelmeztetnek az elemzők, a feltörekvő gazdaságok nem fogják várhatóan a végtelenségig élvezni a negatív reálkamatok előnyeit, a nominális és reálkamatlábak már idén is emelkedésnek indultak jó néhány országban. Így egyre nagyobb a valószínűsége, hogy általánosan emelkedni fog a reálkamatok szintje a növekvő infláció miatt elszabaduló inflációs várakozások és a jegybankok kamatemelései nyomán. Ezáltal növekedhetnek az eladósodott országok pénzügyi terhei, ami fenyegetheti az adósságszintek fenntarthatóságát.
Tájékoztatás
A jelen oldalon található információk és elemzések a szerzők magánvéleményét tükrözik. A jelen oldalon megjelenő írások nem valósítanak meg a 2007. évi CXXXVIII. törvény (Bszt.) 4. § (2). bek 8. pontja szerinti befektetési elemzést és a 9. pont szerinti befektetési tanácsadást.
Bármely befektetési döntés meghozatala során az adott befektetés megfelelőségét csak az adott befektető személyére szabott vizsgálattal lehet megállapítani, melyre a jelen oldal nem vállalkozik és nem is alkalmas. Az egyes befektetési döntések előtt éppen ezért tájékozódjon részletesen és több forrásból, szükség esetén konzultáljon személyes befektetési tanácsadóval!
Gazdasági hírek azonnal, egy érintéssel
Töltse le az Economx app-ot, hogy mindig időben értesülhessen a gazdasági és pénzügyi világ eseményeiről!
Kérjen értesítést a legfontosabb hírekről!