Részvényenként 78 dolláros áron sikerült eladni az Amazon résztulajdonában álló elektromos autókat gyártó cég, a Rivian részvényeit a ma zárult első nyilvános részvénykibocsátás során. Így a részvényeladásból összesen 11,93 milliárd dollárt szednek be a befektetőktől, ilyen nagy összegű kibocsátásra az amerikai piacon a Facebook tőzsdére menetele óta nem volt példa.
A 153 millió részvényt eredetileg 57 és 62 dollár közötti sávban hirdették meg eladásra a Reuters szerint, azonban látva a hatalmas érdeklődést múlt pénteken ezt 72-74 dollárra emelték. A cég a múlt héten állítólag nagyon sikeres road-show-t tartott a Wall Street nagy befektetési bankjainál, amelyek közül nem egy volt azon a véleményen, hogy a Rivian lehet a következő igazán nagy játékos az elektromos autók piacán a Tesla után.
Kapcsolódó
Az elektromos autók piaca globálisan hatalmas felfutáson megy keresztül, ahogy a fogyasztók egyre nagyobb tömegei kezdik el keresni a környezetbarátabbnak tartott technológián alapuló járműveket. A Tesla az elmúlt negyedévben rekordmennyiségű autót adott el, miközben világszerte építi új gyárait.
A 2009-ben alapított Rivian intenzíven beruház termelésének felfuttatásába, jelentős hangsúlyt fektet szeptemberben piacra dobott R1T névre hallgató teljesen elektromos pick-up-jára - írja a hírügynökség. A kibocsátási tájékoztatója szerint jelenleg 55 400 darab R1T és R1S-re van előrendelése. A harmadik negyedévben egyébként a cég rekordbevételt ért el, azonban az előrejelzések szerint vesztesége nőhetett a magasabb termelési költségek miatt.
Az Amazon, amely a cég 20 százalékos tulajdonosa, összesen 100 ezer darabot rendelt a cég elektromos szállítóautóiból. Az e-kereskedelmi óriás ezzel szeretné jelentősen csökkenteni szén-dioxid kibocsátását.
A Rivian részvények árazásával a piac mintegy 66 milliárd dollárra értékelte a céget. A CNBC által megkérdezett elemzők egy része szerint az elektromos autókat gyártó sztárcégek részvényei helyett lehet, jobban megéri az autóipar hagyományos nagy szereplőit vásárolni. A Rivian piaci kapitalizációjának alig duplája például a Volkswagené (ami a Tesla alig nyolcadát éri), úgy hogy a német cég már idén mintegy 1 millió elektromos autót gyártana. Ráadásul céljaik szerint 2025-re vezetővé válnának globálisan is elektromos autók eladásában. Összehasonlításképp, míg a Teslától az elemzők idén 627 ezer autó eladását várják, addig tavaly a Volkswagen 9,2 millió járművet értékesített.
Egy másik elemző szerint pedig a VW mellett még a Ford tekinthető az egyik olyan játékosnak a piacon, amelynek részvényei alulárazottak, viszont jelentős elektromos autóeladási programmal rendelkezik.
Tájékoztatás
A jelen oldalon található információk és elemzések a szerzők magánvéleményét tükrözik. A jelen oldalon megjelenő írások nem valósítanak meg a 2007. évi CXXXVIII. törvény (Bszt.) 4. § (2). bek 8. pontja szerinti befektetési elemzést és a 9. pont szerinti befektetési tanácsadást.
Bármely befektetési döntés meghozatala során az adott befektetés megfelelőségét csak az adott befektető személyére szabott vizsgálattal lehet megállapítani, melyre a jelen oldal nem vállalkozik és nem is alkalmas. Az egyes befektetési döntések előtt éppen ezért tájékozódjon részletesen és több forrásból, szükség esetén konzultáljon személyes befektetési tanácsadóval!
Gazdasági hírek azonnal, egy érintéssel
Töltse le az Economx app-ot, hogy mindig időben értesülhessen a gazdasági és pénzügyi világ eseményeiről!
Kérjen értesítést a legfontosabb hírekről!