Részvényenként 78 dolláros áron sikerült eladni az Amazon résztulajdonában álló elektromos autókat gyártó cég, a Rivian részvényeit a ma zárult első nyilvános részvénykibocsátás során. Így a részvényeladásból összesen 11,93 milliárd dollárt szednek be a befektetőktől, ilyen nagy összegű kibocsátásra az amerikai piacon a Facebook tőzsdére menetele óta nem volt példa.
A 153 millió részvényt eredetileg 57 és 62 dollár közötti sávban hirdették meg eladásra a Reuters szerint, azonban látva a hatalmas érdeklődést múlt pénteken ezt 72-74 dollárra emelték. A cég a múlt héten állítólag nagyon sikeres road-show-t tartott a Wall Street nagy befektetési bankjainál, amelyek közül nem egy volt azon a véleményen, hogy a Rivian lehet a következő igazán nagy játékos az elektromos autók piacán a Tesla után.
Az elektromos autók piaca globálisan hatalmas felfutáson megy keresztül, ahogy a fogyasztók egyre nagyobb tömegei kezdik el keresni a környezetbarátabbnak tartott technológián alapuló járműveket. A Tesla az elmúlt negyedévben rekordmennyiségű autót adott el, miközben világszerte építi új gyárait.
A 2009-ben alapított Rivian intenzíven beruház termelésének felfuttatásába, jelentős hangsúlyt fektet szeptemberben piacra dobott R1T névre hallgató teljesen elektromos pick-up-jára - írja a hírügynökség. A kibocsátási tájékoztatója szerint jelenleg 55 400 darab R1T és R1S-re van előrendelése. A harmadik negyedévben egyébként a cég rekordbevételt ért el, azonban az előrejelzések szerint vesztesége nőhetett a magasabb termelési költségek miatt.
Az Amazon, amely a cég 20 százalékos tulajdonosa, összesen 100 ezer darabot rendelt a cég elektromos szállítóautóiból. Az e-kereskedelmi óriás ezzel szeretné jelentősen csökkenteni szén-dioxid kibocsátását.
A Rivian részvények árazásával a piac mintegy 66 milliárd dollárra értékelte a céget. A CNBC által megkérdezett elemzők egy része szerint az elektromos autókat gyártó sztárcégek részvényei helyett lehet, jobban megéri az autóipar hagyományos nagy szereplőit vásárolni. A Rivian piaci kapitalizációjának alig duplája például a Volkswagené (ami a Tesla alig nyolcadát éri), úgy hogy a német cég már idén mintegy 1 millió elektromos autót gyártana. Ráadásul céljaik szerint 2025-re vezetővé válnának globálisan is elektromos autók eladásában. Összehasonlításképp, míg a Teslától az elemzők idén 627 ezer autó eladását várják, addig tavaly a Volkswagen 9,2 millió járművet értékesített.
Egy másik elemző szerint pedig a VW mellett még a Ford tekinthető az egyik olyan játékosnak a piacon, amelynek részvényei alulárazottak, viszont jelentős elektromos autóeladási programmal rendelkezik.
Tájékoztatás
A jelen oldalon található információk és elemzések a szerzők magánvéleményét tükrözik. A jelen oldalon megjelenő írások nem valósítanak meg a 2007. évi CXXXVIII. törvény (Bszt.) 4. § (2). bek 8. pontja szerinti befektetési elemzést és a 9. pont szerinti befektetési tanácsadást.
Bármely befektetési döntés meghozatala során az adott befektetés megfelelőségét csak az adott befektető személyére szabott vizsgálattal lehet megállapítani, melyre a jelen oldal nem vállalkozik és nem is alkalmas. Az egyes befektetési döntések előtt éppen ezért tájékozódjon részletesen és több forrásból, szükség esetén konzultáljon személyes befektetési tanácsadóval!