Napok óta a Barátság kőolajvezetéken – Ukrajnán át – érkező orosz olajszállítások egy részének felfüggesztése tartja izgalomban a fél országot, nagyjából mindenkit, aki tankol, a Molnál és a Külügyminisztériumban dolgozik, vagy osztja a véleményt, hogy nem árt felkészülni üzemanyag ellátási gondokra és az árak emelkedésére.

Fejlemény minden napra jutott, az események így haladtak sorrendben:

  • Szijjártó Péter külügyminiszter egy New Yorkban tett nyilatkozatban megjegyzi, hogy olyan jogi helyzet alakult ki Ukrajnában, amely alapján a Lukoil jelenleg nem szállít Magyarországra
  • Az ügyben senki nem nyilatkozik, a Mol részéről sem
  • Hamar kiderül, hogy ha a Lukoil nem szállíthat, az probléma a Molnak, hiszen a Százhalombattán feldolgozott nyersolaj kétharmada orosz beszállítás, aminek fele az Ukrajna által szankcionált Lukoiltól jön
  • Gyorsan elindulnak a tárgyalások, hogyan lehetne a kieső mennyiséget pótolni
  • Péntekre kiderül, hogy Szlovákia is hasonló cipőben jár, a Mol itt is érintett, a cégcsoporthoz tartozó Slovnaft üzemelteti a pozsonyi finomítót
  • Az orosz elnök szóvivője szerint politikai döntést hozott Ukrajna, ezért nem sok esély van tárgyalásos megoldásra, ez nem túl jó hír a vevők – köztük a Mol – számára
  • Üzemanyag ellátási zavarról továbbra sem esik szó, a Mol rendelkezik saját készlettel és ott van még Magyarország stratégiai, 90 napra elég tartaléka
  • Hétvégén a Politico vázolt egy lehetséges vész-forgatókönyvet elszálló üzemanyagárakról és ellátási zavarokról
  • Hétfő esti hírek szerint Magyarország és Szlovákia teljesen pótolta a kiesett mennyiséget más orosz olajszállítóktól
  • Szintén hétfői fejlemény, hogy a külügyminiszter bejelentette, párbeszédet kezdeményezett Ukrajnával, az Európai Bizottság bevonásával. Ha nincs eredmény, bírósághoz fordulnak
  • Nem mellékes körülmény, hogy Magyarország az Oroszországból importált olajból előállított késztermékekből Ukrajnába is exportál. Emellett pedig az ukrán áramimport 42 százaléka is Magyarországról érkezik

Az Erste elemzője szerint az ukrán döntés figyelmeztetésként értelmezhető a magyar politika számára, hogy készek leállítani az orosz olaj vezetékes szállítását a régió felé — annak ellenére, hogy a tranzit bevételt hoz Ukrajna és az Ukrtransnafta számára — ha a magyar és a szlovák politika nem változik az orosz-ukrán háború vonatkozásában.  

Tájékoztatás

A jelen oldalon található információk és elemzések a szerzők magánvéleményét tükrözik. A jelen oldalon megjelenő írások nem valósítanak meg a 2007. évi CXXXVIII. törvény (Bszt.) 4. § (2). bek 8. pontja szerinti befektetési elemzést és a 9. pont szerinti befektetési tanácsadást.
Bármely befektetési döntés meghozatala során az adott befektetés megfelelőségét csak az adott befektető személyére szabott vizsgálattal lehet megállapítani, melyre a jelen oldal nem vállalkozik és nem is alkalmas. Az egyes befektetési döntések előtt éppen ezért tájékozódjon részletesen és több forrásból, szükség esetén konzultáljon személyes befektetési tanácsadóval!