Látványos lefordulást mutat a Mol részvény árfolyama attól a pillanattól, hogy a magyar sajtóban is megjelent a hír: Ukrajna a jövő évtől leállítja a szállításokat a Barátság kőolajvezetéken. Ezen a csövön látják el jelenleg is orosz olajjal Magyarországot, Szlovákiát és Csehországot. A hír alapja egy interjú, amit Mihajlo Podoljak, az ukrán elnök tanácsadója adott, tehát nincs még szó hivatalos döntésről, rendeletről vagy törvényről.
A Mol részvények 2700 forintról fordultak le, onnan előbb 2630 forintig ereszkedtek, mejd felgyorsult az esés. A csütörtöki záróárhoz egyre durvább a helyzet, több mint 5,6 százalék mínuszban a papírok. A befektetők a Mol hivatalos bejelentésére, vagy közleményére vártak. A társaság egyelőre az MTI megkeresésére azt nyilatkozta, hogy
Ebben a témában semmilyen jelzést nem kapott a Mol Nyrt., holott ha lenne változás, elsőként tájékoztatnának minket.
A Mol menedzsment természetesen tudatában volt, hogy előbb utóbb vége szakad az oroszországi olajszállításoknak és gondoskodni kell alternatív beszállítási útvonalról, ilyen létezik, a horvát állam többségi tulajdonában lévő Janaf olajvezetéke, ennek kapacitása azonban elmarad a Barátság vezetékétől, szóval a 3 érintett ország nyersolaj igénye több annál, ami az Adria vezetéken képes átjönni.
De ez nem minden, a Mol tulajdonában lévő finomítókat (Dunai és Pozsonyi Finomító) fel kell készíteni arra, hogy az orosz olaj helyett más forrásból beszerzett nyersolajat is képesek legyenek a legoptimálisabban feldolgozni.
Tehát a Mol vezetői már két hete jelezték egy elemzői konferencián, hogy tisztában vannak az orosz olajszállítmányokkal kapcsolatos bizonytalanságokkal.
„A társaság a hosszú távú diverzifikációs stratégiájának keretében úgy készül, hogy 2027-től már orosz nyersolaj nélkül is működhessen” – írta a háttérbeszélgetésen elhangzottak alapján Pletser Tamás, az Erste olaj- és gázipari elemzője. Ezért a Mol 500 millió dollárt fordít a következő években a pozsonyi és a dunai finomítóinak a fejlesztésére, hogy azok teljes mértékben képesek legyenek a tenger felől érkező szállítmányok feldolgozására. Ezek a beruházások 2026-ban fejeződhetnek be, így 2027-től papíron megvalósulhat az orosz nyersolajjal való szakítás.
A régióban egyébként több más nagy olajcég is az adriai szállításokra alapozza stratégiáját, és eddig semmilyen jelentős ellátásbiztonsági kockázatról nem számoltak be. A szerb NIS 30 éve így modell működik, az OMV pedig még régebb óta a tengeri olajszállítmányokat dolgozza fel.
Az Erste szektorelemzője nem véletlenül írta két hete, hogy az orosz olaj kockázatossá vált: politikailag is és fizikai elérését tekintve is. Az előbbi azt jelenti, hogy politikai okból akár az orosz, akár az ukrán fél lekapcsolhatja az ellátást (a jelek szerint ez fog történni január 1-én), vagy az EU követeli meg a tagállami leválást az orosz energiahordozókról. A fizikai pedig azt jelenti, hogy ez a vezeték háborús övezeten halad keresztül. Nem lehet tudni, hogy lesz-e olyan sérülés, áramkimaradás, ami akadályozza az orosz olaj eljutását hozzánk. Erre nem lehet egy stabil ellátást alapozni – fogalmazott a szakértő.
Vesztesen jött ki a Mol a tévedések vígjátékából
Délután még úgy tűnt, hogy minden eddiginél rosszabb napja lehet az olajtársaságnak, aztán jött a megkönnyebbülést jelentő fordulat. A Mol-részvények végül kevesebb mint 1 százalékos mínuszban zárták a napot.Tájékoztatás
A jelen oldalon található információk és elemzések a szerzők magánvéleményét tükrözik. A jelen oldalon megjelenő írások nem valósítanak meg a 2007. évi CXXXVIII. törvény (Bszt.) 4. § (2). bek 8. pontja szerinti befektetési elemzést és a 9. pont szerinti befektetési tanácsadást.
Bármely befektetési döntés meghozatala során az adott befektetés megfelelőségét csak az adott befektető személyére szabott vizsgálattal lehet megállapítani, melyre a jelen oldal nem vállalkozik és nem is alkalmas. Az egyes befektetési döntések előtt éppen ezért tájékozódjon részletesen és több forrásból, szükség esetén konzultáljon személyes befektetési tanácsadóval!