Az Uber és a Lyft sofőrjei ma a világ számos nagyvárosában kilépnek az alkalmazásból és nem fogadnak el megbízást utasszállításra, így tiltakoznak a cég által számukra kínált feltételek és a munkakörülmények ellen - írja a CNBC.com. A tiltakozás elég rosszkor jön, különösen az Ubernek, amely részvényeit várhatóan pénteken vezetik be a New York-i tőzsdére. A nyilvános kibocsátáson a várakozások szerint 91,5 milliárd dollárra értékelik a befektetők a céget.
Az Egyesült Királyságbeli Uber-sofőrök kilencórás sztrájkra készültek, reggel héttől délután négyig nem elérhetők a potenciális utasok számára. A várakozások szerint az Uber londoni irodája előtt több száz sofőr tüntethet eközben a délután folyamán. Az Uber és a Lyft sofőrjei legalább nyolc amerikai nagyvárosban is tiltakoznak majd.
A globális akció hajnalban vette kezdetét több ausztrál nagyvárosban. A londoni tiltakozást szervező szakszervezet szerint az Uber vezetői jelentősen profitálnak a cég részvénykibocsátásából, miközben a nekik dolgozó sofőrök változatlanul igen kevés pénzt kapnak munkájukért. Azt követelik, hogy a jelenleg átlagosan 1,25 fontos díj emelkedjen 2 fontra mérföldekként az Uberrel szerződésben álló sofőröknek. Azt is szeretnék, ha az Ubernek fizetendő díj jelentősen, 25-ről 15 százalékra csökkenne.
A szakszervezet szerint az Uber üzleti modellje a mostani rendszerben fenntarthatatlan, az ugyanis a munkaerő kihasználására, az adóelkerülésre és a szabályozói hiányosságok kijátszására épül. Ennek egyik formája, hogy az Ubernek és a Lyftnek dolgozó sofőrök vállalkozói szerződést kötnek a céggel és nem pedig munkaszerződést. Így nem részesülhetnek a minimálbérre és a társadalombiztosításra vonatkozó előírások előnyeiből. Eközben mindkét cég elismerte a részvénykibocsátásukhoz készült kibocsátási tájékoztatójában, hogy a munkavállalók alvállalkozóként való foglalkoztatása kulcsfontosságú az üzleti modelljük sikerében.
Egy ilyen ügyben már született az Uber számára kedvezőtlen bírói döntés Nagy-Britanniában, a cég jelenleg a legfelsőbb bíróság ezzel kapcsolatos ítéletére vár. A cég állítólag folyamatosan dolgozik azon, hogy a sofőrök és az utasok számára is javítsák a szolgáltatás felhasználásának élményét. Ugyanakkor a közlemény oda is szúr a sofőröknek és megjegyzi, hogy az utazásélmény növelése elképzelhető a sofőrök erősebb biztosítási védelmével, a családjaiknak juttatott kedvezményekkel, de így is, hogy előírnak számukra egy kötelező vezetői tanfolyamot. Ez komoly utalás árra, hogy gyakorlatilag csak egy jogosítvány birtokában a világ számos helyén bárki lehet Uber-sofőr, míg a taxitársaságok és a rájuk vonatkozó szabályozások sok helyen külön képesítés megszerzését írják elő a sofőrjeik számára.
A Lyft arra hívta fel a figyelmet, hogy az elmúlt években jelentősen nőtt sofőrjeik egy óra alatt átlagosan megkeresett bérének összege. Eközben a szerződéses sofőrök 75 százaléka 10 óránál kevesebbet dolgozik a Lyfttel hetente, ami azt mutatja, hogy a szolgáltatást csak keresetkiegészítésre használják. Átlagosan elmondásuk szerint a Lyft sofőrök jelenleg is 20 dollárt keresnek óránként.
Tájékoztatás
A jelen oldalon található információk és elemzések a szerzők magánvéleményét tükrözik. A jelen oldalon megjelenő írások nem valósítanak meg a 2007. évi CXXXVIII. törvény (Bszt.) 4. § (2). bek 8. pontja szerinti befektetési elemzést és a 9. pont szerinti befektetési tanácsadást.
Bármely befektetési döntés meghozatala során az adott befektetés megfelelőségét csak az adott befektető személyére szabott vizsgálattal lehet megállapítani, melyre a jelen oldal nem vállalkozik és nem is alkalmas. Az egyes befektetési döntések előtt éppen ezért tájékozódjon részletesen és több forrásból, szükség esetén konzultáljon személyes befektetési tanácsadóval!
Gazdasági hírek azonnal, egy érintéssel
Töltse le az Economx app-ot, hogy mindig időben értesülhessen a gazdasági és pénzügyi világ eseményeiről!
Kérjen értesítést a legfontosabb hírekről!