A legfontosabb részvényindexek némileg korrigáltak a héten korábban beállított csúcsokról, az S&P 500-as index több mint 2 százalékkal csökkent május elején elért rekordjához képest. Az ok, hogy az emelkedő kötvényhozamok miatt a befektetők egyre inkább aggódnak a piac árazása miatt.

Ennek ellenére látszólag nincs gond, a vezető index még mindig 9 százalékkal áll magasabban, mint az év elején, s a Dow Jones Industrial Average (DJIA) is képes még nyereséget felmutatni, igaz, csak 1 százalékosat.

Van azonban egy arra utaló jel, hogy talán még sincs minden rendben a világ legnagyobb gazdaságában. Ez pedig a Dow Jones Transportation (DJT) index, amely a legnagyobb közlekedéssel és szállítmányozással foglalkozó cégek részvényeit tömöríti és jelenleg 5 százalékos mínuszban jár.

Ez az egyik legrégebbi technikai elmélet szerint rosszat jelent, és arra utalhat, hogy a gazdaság valós teljesítményét nem tükrözik a csúcsokra törő jobban figyelt indexek. Az elméletet még a múlt század elején dolgozta ki Charles Dow, a The Wall Street Journal akkori főszerkesztője.

Lényege, hogy az általa kidolgozott három index az ipari, a közlekedési és a közmű alakulása mindent elmond a gazdaságban zajló folyamatokról. Leegyszerűsítve, ha a három index kéz a kézben tud új csúcsokra emelkedni akkor a gazdaság kiegyensúlyozottan növekszik. Azonban ha például az ipari átlag úgy tör új csúcsokra, hogy a szállítási index ezt nem követi, akkor az arra utal, hogy a cégek inkább raktárra termelnek, semmint a piacra. Ez a helyzet márpedig szerinte nem sokáig tartható, és vagy a szállítási szektor kap lábra, vagy pedig a gazdaság kezd el drasztikusan lassulni.

A Dow Jones Transportation Index ráadásul nem csak idén szerepel gyengén, de még mindig 12 százalékkal elmarad 2021-ben beállított csúcsától is – hívta fel a figyelmet összefoglalójában a Reuters.

Ez az index a jövő gazdasági tevékenységének barométere. Most azt jelezheti, hogy bár egy recesszió nem áll küszöbön, valószínűleg lassulás várható a gazdaságban

– mondta Chuck Carlson, a Horizon Investment Services vezérigazgatója.

A héten napvilágot látott adatok azt mutatták, hogy az amerikai gazdaság évesített növekedési üteme csak 1,3 százalékos volt az első negyedévben, szemben az előző negyedévben mért 3,4 százalékkal. Ráadásul a GDP adat szerkezete is azt mutatta, amit a DJT index gyengesége: az amerikai ipar készletre termel.

Az amerikai gazdaság mostani állapotáról fontos jelzés lesz a június 7-én érkező munkaerőpiaci adat. A jelentés szerint márciusban még 315 ezer fővel növekedett a nem mezőgazdaságban alkalmazottak létszáma, s ez lassult áprilisra idei legalacsonyabb szintjére 175 ezer főre. A várakozások szerint júniusban 185 ezer lehet a kérdéses szám. 

Nem csak a szállítmányozási szektor az amely gyengébben szerepel, de a kis és közepes vállalatok részvényeit tömörítő indexek sem tudnak lépést tartani a nagy mutatókkal.

Ez azt mutatja hogy nagy a divergencia gazdaságon belül, az S&P 500-as indexben nagy súllyal szereplő technológiai óriásvállalatok hatalmas mennyiségű profittömeget képesek termelni, részvényeik árfolyama szárnyal és ez magával húzza felfelé az indexet, ez a kiemelkedő teljesítmény azonban egyelőre nem ragadt rá a kisebb cégekre. Sőt ezeket a jelek szerint egy masszívabban csapja meg a  Fed szigorú kamatpolitikája.

Dow Jones Transportation Index
Dow Jones Transportation Index
Kép: Economx, stooq.com

Persze vannak olyanok, akik szerint nem kell messzemenő következtetéseket levonni a kisebb szektorindexek lemaradásából. Vannak a gazdaságnak ugyanis kiemelkedő területei, a félvezetőgyártók például kifejezetten jól szerepelnek, köszönhetően az Nvidia részvényei iránt a mesterséges intelligencia terjedése miatt megugrott keresletnek. A Philadelphia SE félvezető index 20 százalékot emelkedett az év eleje óta.

Az optimisták szerint a Dow-indexek gyengesége ma már nem jelent sokat, az amerikai gazdaság szerkezete ugyanis teljesen átalakult. Azokból érthető módon kimaradtak a szolgáltatási szektort és a technológiai szektort képviselő részvények, s így már nem tartalmaznak igazán releváns információt a részvénypiac jövőjére vonatkozóan.

A DJT gyengesége mindenesetre elgondolkoztató. Legrosszabbul teljesítő komponensei között ugyanis olyan részvények vannak, mint az Avis-Budget autókölcsönző, amely 37 százalékot esett, a 21 százalékkal leértékelődő J.B. Hunt Transport kamionos vállalat és a 17 százalékkal lecsúszó American Airlines. De szintén figyelmeztető jel lehet a csomagszállító cégek szenvedése, a UPS és a FedEx részvényei 13 és 1 százalékkal lettek olcsóbbak az év eleje óta.

 

Tájékoztatás

A jelen oldalon található információk és elemzések a szerzők magánvéleményét tükrözik. A jelen oldalon megjelenő írások nem valósítanak meg a 2007. évi CXXXVIII. törvény (Bszt.) 4. § (2). bek 8. pontja szerinti befektetési elemzést és a 9. pont szerinti befektetési tanácsadást.
Bármely befektetési döntés meghozatala során az adott befektetés megfelelőségét csak az adott befektető személyére szabott vizsgálattal lehet megállapítani, melyre a jelen oldal nem vállalkozik és nem is alkalmas. Az egyes befektetési döntések előtt éppen ezért tájékozódjon részletesen és több forrásból, szükség esetén konzultáljon személyes befektetési tanácsadóval!