A Napi Gazdaság csütörtöki számának cikke
Különösen a német gyártók taroltak, és főként a luxuskategória, míg a tömeggyártók közül a VW tudott átlag felett növekedni. Hozzáértők szerint folytatódhat a piaci koncentráció, elsősorban a FIAT-nak és a francia gyártóknak lehet szükségük újabb partnerre. Részvényesi szempontból a tavalyi év nem alakult valami fényesen, azonban a jól pozicionált, erős technológiai háttérrel és megfelelő gyártókapacitással bíró gyártók némelyike akár tisztes profittal is megörvendeztetheti a befektetőket éves távlatban.
A BMW remek eladási adatokkal rukkolt elő a tavalyi év egészében és a decemberi adatok is bizakodásra adnak okot. Néhány hete átvette az amerikai piac első számú luxusautó-gyártója címet a Daimlertől, a kínai piac 30 százalék feletti növekedést hozott, Rolls-Royce márkája 1978 óta nem adott el ennyi járművet. A jövő évre vonatkozó eladási tervek 5 és 10 százalék közötti növekményről szólnak, a kínai és az USA-piac továbbra is felülteljesít, míg Európa vergődése prognosztizálható. Míg Kínában az értékesítési hálózat fejlesztése a hangsúlyos, addig az amerikai piacon a gyártókapacitás növelése van napirenden. A részvény az 58,7 eurós árfolyamán a könyvérték 148 százalékán áll, ami jelentősen meghaladja a szektorátlagot, míg a 7,6-os P/E, az 5,2-es EV/EBITDA értékkel együtt megfelel az átlagnak. A részvényt a hozzáértők zömmel vételre ajánlják, mintegy 15 százalékos drágulást prognosztizálva.
A Daimler számai nem alakultak ennyire fényesen; bár a kínai eladási adatok 31 százalékos növekedése impozáns, az amerikai számok sem nevezhetők rossznak, azonban a vezető pozíció elvesztése fájó. A decemberi amerikai eladások már kifejezetten derűsek, azonban a kisebb kategóriában továbbra is hiányos a paletta. Az idei tervek átlagot meghaladó növekedésről, gyártókapacitás-bővítésről, változatlan profitrátáról és a profit 40 százalékára rúgó osztalék kifizetéséről szólnak. Érdekes lehet a mélyebb együttműködés a gyártás és fejlesztés terén a Renault-Nissan párossal az amerikai piacon, némelyek egy körvonalazódó szorosabb kooperációt is hajlamosak belelátni a történésekbe. A 38,2 eurós részvényár megfelel a könyv szerinti értéknek, 8 körüli P/E mellett, és minimális megugrás várható csupán éves távlatban.
A Volkswagen szinte mindegyik márkája dübörgött tavaly, az egyetlen kivétel a Seat volt, ahol csak 3,1 százalékos eladásnövekményt sikerült felmutatni. Az Audi minden piacon (19 százalék), még Európában is tarolt (12 százalék), a következő nagy dobás az amerikai piac felfutása lehetne, ehhez a Q3 és a megújult A4 lehet a segítségére. A teljes Volkswagen-csoport rendkívül biztató 23,8 százalékos decemberi eladási többletet tud felmutatni, és az idei kilátások sem nevezhetők rossznak. Egyedüli kudarcnak a suzukis részesedés tekinthető, a japán cég szíve szerint már kihátrálna az együttműködésből. A 112 eurós árfolyam a könyvérték 91 százalékának felel meg, 6 körüli P/E-vel, és figyelembe véve a cég jó piaci pozícióit, nem meglepő, hogy szinte egyöntetűen vételre van ajánlva, akár 25 százalékos drágulás is elképzelhető.
A FIAT tovább növelte a Chryslerben meglévő részesedését, jelenleg 58,5 százaléknál tart. Az amerikai divízió értékesítési adatainak 37 százalékos decemberi felfutása még nem menti meg a pocsék pénzügyi helyzetben lévő Chryslert, a fejlesztések elmaradása és a főrészvényes anyacég európai problémái előbb-utóbb indokolttá teszik egy újabb partner felkutatását. Kézenfekvő megoldás lenne a Peugeot-val történő együttműködés, azonban az érintett felek ezt rendre cáfolják. A 3,87 eurós árfolyam a könyvérték felét alig haladja meg, és 6-os P/E-vel bír a 2012-es nyereséggel számolva. A távlati tervek impozánsak, azonban egyelőre ez nem hatja meg az elemzőket, inkább a távolságtartás javasolt.
A Peugeot−Citroën páros helyzete reménytelennek tűnik a fundamentális részvényelemzés szempontjából, nem túl jó a pénzügyi helyzet, túlzott az európai kitettség, nem csoda, hogy a 0,22-es P/BV (árfolyam és a könyv szerinti érték hányadosa) ellenére senki sem lát a papírban fantáziát. A Renault−Nissan páros az amerikai és kínai, míg az Avtovazon keresztül az orosz jelenlétnek köszönhetően akár pozitív meglepetésre is képes, a részvény mindössze 4-es P/E-vel forog 30 euró körül, míg a célárak zömmel 37 euró környékén vannak.
Tájékoztatás
A jelen oldalon található információk és elemzések a szerzők magánvéleményét tükrözik. A jelen oldalon megjelenő írások nem valósítanak meg a 2007. évi CXXXVIII. törvény (Bszt.) 4. § (2). bek 8. pontja szerinti befektetési elemzést és a 9. pont szerinti befektetési tanácsadást.
Bármely befektetési döntés meghozatala során az adott befektetés megfelelőségét csak az adott befektető személyére szabott vizsgálattal lehet megállapítani, melyre a jelen oldal nem vállalkozik és nem is alkalmas. Az egyes befektetési döntések előtt éppen ezért tájékozódjon részletesen és több forrásból, szükség esetén konzultáljon személyes befektetési tanácsadóval!