Hírek szerint az orosz Lukoil jelenleg nem szállít kőolajat Magyarországra Ukrajnán keresztül, minden további részlet azonban meglehetősen homályos.

Hivatalos bejelentés sehonnan nem érkezett, egyedül Szijjártó Péter külügyminiszter nyilatkozatára lehet hagyatkozni: azt mondta a New Yorki útján, hogy keresik a jogi megoldást a tranzit újraindítása érdekében. 

A Bloomberg beszámolója szerint a probléma gyökere az, hogy Ukrajna júniusban szigorította az orosz Lukoil elleni szankciókat, ezzel gyakorlatilag azt akarták elérni, hogy a Lukoil ne használhassa Ukrajnát tranzitországként. 

Most olyan jogi helyzet van Ukrajnában, amely alapján a Lukoil jelenleg nem szállít Magyarországra

– mondta Szijjártó, anélkül, hogy részletezte volna, mi vezetett a leálláshoz. „Most egy jogi megoldáson dolgozunk”.

A magyar külügyminisztérium, a Mol, a Lukoil és az ukrán állami energetikai vállalat, a Naftogaz JSC sem válaszolt a Bloomberg megkeresésére. Az orosz energiaügyi minisztérium szintén nem kívánt nyilatkozni.

A Lukoil csak az egyik, amely a Barátság vezeték déli szakaszán Magyarországra szállít. A Mol által importált nyersolajról azt kell tudni, hogy az nem egy típus, hanem több, az oroszországi termelésből származó olaj keveréke, az úgynevezett Russian export blend crude oil – Rebco. A Mol jelenleg a feldolgozott nyersolaj kétharmadát orosz forrásból szerzi be. 

Szóval egyelőre több mint rejtély, hogyan lehetne ebből a mixből kivenni a Lukoiltól származó mennyiséget. 

Kritikus helyzetet is teremthet a Mol és a magyar kőolaj ellátás számára ez az ukrán intézkedés, attól függően, hogy ideiglenes, feltételekhez kötött vagy hosszú távra szóló szigorításról van szó - mondta Holoda Attila energetikai szakértő a Blikknek.

A Lukoil 2005 óta a Mol fontos beszállítója, a cég 7 millió tonna/év orosz beszerzéseinek nagyjából a felét fedi le. Mivel orosz beszállítói oldalról több más, részben állami tulajdonú orosz cég – többek között a Rosznyeft vagy a Szurgutnyeftyegaz – is ott van, vélhetően most a Mol az orosz és a magyar kormány támogatásával azon dolgozik, hogy ezek a vállalatok átvállalják a kieső hányadot – vélekedett a volt energetikai helyettes államtitkár.

A Mol és a Lukoil közti szállítói szerződés 2025-ig érvényes, erről 2019-ben állapodtak meg a felek. 

Amennyiben a Lukoil szállításai huzamosabban kiesnének, a lakossági ellátás folyamatos biztosítására a kormány vélhetően felszabadíthat – például ahogy a Covid-járvány esetében is tette – a Magyar Szénhidrogén-készletező Szövetség (MSZKSZ) biztonsági olajtartalékaiból, amely ilyen kritikus esetekre való – tette hozzá Holoda.

A Barátság vezetékkel kapcsolatos szállítási problémák legutóbb 2022 novemberében okoztak fejfájást. Akkor Ukrajna állította le az olajszállításokat Magyarország felé. 

Kerestük a Molt, hogy mennyivel csökkentek a beszállítások a Barátság vezetéken, illetve ki lehet e zárni az üzemanyag ellátási kockázatokat – amint válaszolnak frissítjük a cikket. 

Frissítés: a Mol jelezte, nem kívánják kommentálni a Lukoil szállításával kapcsolatos fejleményeket.

Tájékoztatás

A jelen oldalon található információk és elemzések a szerzők magánvéleményét tükrözik. A jelen oldalon megjelenő írások nem valósítanak meg a 2007. évi CXXXVIII. törvény (Bszt.) 4. § (2). bek 8. pontja szerinti befektetési elemzést és a 9. pont szerinti befektetési tanácsadást.
Bármely befektetési döntés meghozatala során az adott befektetés megfelelőségét csak az adott befektető személyére szabott vizsgálattal lehet megállapítani, melyre a jelen oldal nem vállalkozik és nem is alkalmas. Az egyes befektetési döntések előtt éppen ezért tájékozódjon részletesen és több forrásból, szükség esetén konzultáljon személyes befektetési tanácsadóval!