Hírek szerint az orosz Lukoil jelenleg nem szállít kőolajat Magyarországra Ukrajnán keresztül, minden további részlet azonban meglehetősen homályos.
Hivatalos bejelentés sehonnan nem érkezett, egyedül Szijjártó Péter külügyminiszter nyilatkozatára lehet hagyatkozni: azt mondta a New Yorki útján, hogy keresik a jogi megoldást a tranzit újraindítása érdekében.
A Bloomberg beszámolója szerint a probléma gyökere az, hogy Ukrajna júniusban szigorította az orosz Lukoil elleni szankciókat, ezzel gyakorlatilag azt akarták elérni, hogy a Lukoil ne használhassa Ukrajnát tranzitországként.
Most olyan jogi helyzet van Ukrajnában, amely alapján a Lukoil jelenleg nem szállít Magyarországra
– mondta Szijjártó, anélkül, hogy részletezte volna, mi vezetett a leálláshoz. „Most egy jogi megoldáson dolgozunk”.
A magyar külügyminisztérium, a Mol, a Lukoil és az ukrán állami energetikai vállalat, a Naftogaz JSC sem válaszolt a Bloomberg megkeresésére. Az orosz energiaügyi minisztérium szintén nem kívánt nyilatkozni.
A Lukoil csak az egyik, amely a Barátság vezeték déli szakaszán Magyarországra szállít. A Mol által importált nyersolajról azt kell tudni, hogy az nem egy típus, hanem több, az oroszországi termelésből származó olaj keveréke, az úgynevezett Russian export blend crude oil – Rebco. A Mol jelenleg a feldolgozott nyersolaj kétharmadát orosz forrásból szerzi be.
Szóval egyelőre több mint rejtély, hogyan lehetne ebből a mixből kivenni a Lukoiltól származó mennyiséget.
Kritikus helyzetet is teremthet a Mol és a magyar kőolaj ellátás számára ez az ukrán intézkedés, attól függően, hogy ideiglenes, feltételekhez kötött vagy hosszú távra szóló szigorításról van szó - mondta Holoda Attila energetikai szakértő a Blikknek.
A Lukoil 2005 óta a Mol fontos beszállítója, a cég 7 millió tonna/év orosz beszerzéseinek nagyjából a felét fedi le. Mivel orosz beszállítói oldalról több más, részben állami tulajdonú orosz cég – többek között a Rosznyeft vagy a Szurgutnyeftyegaz – is ott van, vélhetően most a Mol az orosz és a magyar kormány támogatásával azon dolgozik, hogy ezek a vállalatok átvállalják a kieső hányadot – vélekedett a volt energetikai helyettes államtitkár.
A Mol és a Lukoil közti szállítói szerződés 2025-ig érvényes, erről 2019-ben állapodtak meg a felek.
Amennyiben a Lukoil szállításai huzamosabban kiesnének, a lakossági ellátás folyamatos biztosítására a kormány vélhetően felszabadíthat – például ahogy a Covid-járvány esetében is tette – a Magyar Szénhidrogén-készletező Szövetség (MSZKSZ) biztonsági olajtartalékaiból, amely ilyen kritikus esetekre való – tette hozzá Holoda.
A Barátság vezetékkel kapcsolatos szállítási problémák legutóbb 2022 novemberében okoztak fejfájást. Akkor Ukrajna állította le az olajszállításokat Magyarország felé.
Kerestük a Molt, hogy mennyivel csökkentek a beszállítások a Barátság vezetéken, illetve ki lehet e zárni az üzemanyag ellátási kockázatokat – amint válaszolnak frissítjük a cikket.
Frissítés: a Mol jelezte, nem kívánják kommentálni a Lukoil szállításával kapcsolatos fejleményeket.
Tájékoztatás
A jelen oldalon található információk és elemzések a szerzők magánvéleményét tükrözik. A jelen oldalon megjelenő írások nem valósítanak meg a 2007. évi CXXXVIII. törvény (Bszt.) 4. § (2). bek 8. pontja szerinti befektetési elemzést és a 9. pont szerinti befektetési tanácsadást.
Bármely befektetési döntés meghozatala során az adott befektetés megfelelőségét csak az adott befektető személyére szabott vizsgálattal lehet megállapítani, melyre a jelen oldal nem vállalkozik és nem is alkalmas. Az egyes befektetési döntések előtt éppen ezért tájékozódjon részletesen és több forrásból, szükség esetén konzultáljon személyes befektetési tanácsadóval!
Gazdasági hírek azonnal, egy érintéssel
Töltse le az Economx app-ot, hogy mindig időben értesülhessen a gazdasági és pénzügyi világ eseményeiről!
Kérjen értesítést a legfontosabb hírekről!