A fogyasztók ma már szinte mindenhez azonnali hozzáférést várnak el, legyen szó termékekről vagy szolgáltatásokról. Ha ezt a vásárló nem kapja meg, már odébb is áll, vagyis oda a lojalitás – derül ki a McKinsey tanulmányából.
A bankszektorban az elmúlt években különösen látványos volt a változás: mind az ügyintézés, mind a szolgáltatások jelentősen felgyorsultak. Ez nem véletlen, hiszen a fogyasztói oldalról egyértelműen megfogalmazódott az igény a gyorsabb kiszolgálásra.
Bürokrácia helyett digitalizáció
A rendszerváltást követően már világossá vált, hogy a túlbürokratizált működés hosszú távon nem tartható fenn a szegmensben. A pénzügyi piac globalizálódásának köszönhetően a hazai fogyasztók mára szinte ugyanazokat a lehetőségeket élvezhetik, mint a nemzetközi ügyfelek. A koronavírus-járvány előtt még az ügyféligények határozták meg a pénzügyi termékek digitalizációjának ütemét. A karantén azonban mindezt felgyorsította: egy-két év alatt gyakorlatilag egy évtizednyi fejlődés zajlott le ezen a téren.
Az már alapelvárás, hogy digitális formában, otthonról tudjanak banki ügyeket intézni az ügyfelek. Még a folyószámlanyitás is szinte az összes hazai banknál elérhető online módon, de már személyi kölcsön igénylésére, sőt befektetési számla nyitására is egyre több pénzintézetnél van lehetőség. Bankszámlák zárására viszont egyre kevesebb bank ad lehetőséget online formában, vélhetően biztonsági okokból döntenek így.
Fintechek vs. bankok
Talán már el is érkeztünk ahhoz a ponthoz, amit technológiai szingularitásként emlegetnek – egy olyan korszakhoz, ahol a változás sebessége és mértéke már annyira gyors és intenzív, hogy a jövőre való felkészülés valójában azt jelenti: a folyamatos változáshoz kell alkalmazkodnunk.
Money Talks’25
Kik lesznek a 21. század Demján Sándorai? Hol rejtőznek a magyar gazdaság self-made üzletemberei, és hogyan léphetnek szintet a hazai kkv-k? Mi kell ahhoz, hogy vállalkozásaink exportképesek és a nagybefektetők számára is vonzóak legyenek?Ezekre a kérdésekre keressük a válaszokat a Money Talks’25 konferencián, ahol a versenyképesség javítása, és a sokat emlegetett „hozzáadott érték” lesz a középpontban. A rendezvény lazább hangvételével és ágazati fókuszú szekcióival egyedülálló lehetőséget kínál a szakmai párbeszédre, inspirációra és kapcsolatépítésre.Időpont: 2025. április 14.Helyszín: Millenáris Nemzeti TáncszínházA rendezvényen több helyütt is szó esik a fintechek és digitalizáció szerepéről lakossági és vállalati oldalról egyaránt:- Innovatív lakossági és vállalati megoldások a Z-generációnak (vendégek: Horváth Ádám, a Gránit Bank digitális fejlesztések főosztályvezetője és Kollega-Tarsoly Dániel, az MBH Bank ügyvezetője)
- Fintech-megoldások cégeknek (vendégek: Hadnagy Tamás, a BinX operációs igazgatója és Réti Bálint, a PastPay társalapítója)
- Vállalkozásindítás és a kkv-k forráshoz jutásának digitalizációja (előadó: Kovasznai Ádám, az MBH Bank BUPA üzletágvezetője)
Gyakori tendenciává vált, hogy a vállalkozások nem hagyományos bankoktól kérnek finanszírozást, hanem közvetlenül a számlázóplatformokon (tulajdonképpen fintecheken) keresztül jutnak hozzá. Olyan pénzügyi tranzakciók és vásárlások is megjelentek, ahol a bankok már nem központi szereplők, hanem háttérbe szorulnak.
A McKinsey becslése szerint 2022 és 2028 között a fintechek a teljes bankszektor növekedési ütemének nagyjából háromszorosával fognak növekedni. Így az – elsősorban amerikai piacra vonatkozó – előrejelzés szerint a verseny sok szempontból már eldőlt, méghozzá a fintech cégek javára.
„Tíz év múlva valószínűleg a számlázás és a digitális pénzügyek kifejezéseket sem ismerjük, mert ezek annyira réginek tűnnek majd, mint ma a gőzmozdony” – mondta korábban az Economx kérdésére Ángyán Balázs, a Számlázz.hu ügyvezetője.
Amiben verhetetlenek a fintechek
Ha devizával is foglalkozunk, sokat utazunk, netán külföldön dolgozunk, vagy egyszerűen csak sok ismerősünk van külföldön, akikkel pénzforgalmat bonyolítunk, már verhetetlenek a fintechek. Olyan rugalmassággal kezelik a különféle pénznemeket, amiről a bankoknál álmodni sem lehet, és külön nagy vonzerő az, hogy ha partnereinknek van ilyen számlája, a pénzforgalmazás nagyjából olyan egyszerű, mint egy online chatfelületen egy kép átküldése.
Amilyen pénznemben utalnak nekünk, abban automatikusan nyílik egy számla, a gyakorlatban sokkal inkább egy zseb: egymás alatt ott vannak a pénznemek és az összegek, roppant egyszerű egyik devizanemről a másikra lépni. Természetesen ugyancsak automatikusan nyílnak a zsebek, ha egy devizanemet átváltunk egy másikra, amelyből még nem volt eddig a számlánkon.
Ami a költségeket illeti: a fintechek sem teljesen ingyenesek, de mérsékeltek a költségek. Számlanyitási és vezetési díj a legegyszerűbb csomagoknál nincs, a bankkártyáért adott esetben fizetni kell, de ez alacsony, 2-3 ezer forintos összeg, és később nincs éves kártyadíj, ami némelyik hagyományos bankoknál sokszor elég magas, különösen devizaszámla esetén.
Kövesse az Economx.hu-t!
Értesüljön időben a legfontosabb gazdasági és pénzügyi hírekről! Kövessen minket Facebookon, Instagramon vagy iratkozzon fel Google News és YouTube-csatornánkra!
Gazdasági hírek azonnal,
egy érintéssel
Töltse le az Economx app-ot, hogy mindig időben értesülhessen a gazdasági és pénzügyi világ eseményeiről!
Kérjen értesítést a legfontosabb hírekről!
Legolvasottabb

Újra lecsap az ezermilliárdos veszedelem a magyar költségvetésre?

Rossz hír a magyar autósoknak: jöhet a gyakoribb műszaki vizsga

Itt az OTP rendkívüli tájékoztatása: jöhet a visszavásárlás

Túl sokan vannak? Kizárhatnak 13 bíborost a konklávéból, ezen múlhat a választás

Nagy baj van, nyugtatót hívtak vissza a patikákból
Meg vannak számlálva a Temu és a Shein napjai, legalábbis Európában?

Pusztító olajszennyezés sújtja a horvát tengerpartot, nagy a veszély a magyar turisták kedvelt partszakaszán

Kína tovább feszíti a húrt, cél a csillagos ég

Tart az OTP közgyűlés: Csányi Sándor átadja a vezérigazgatói posztot
