Idén márciusban az ügyfelek – szerződéses évfordulójuk előtt – ismét ingyenesen köthetik át lakásbiztosításukat eddigi biztosítójuknál, vagy biztosítót is válthatnak, ha jobb minőségű szolgáltatást és/vagy kedvezőbb díjakat találnak. A biztosítók a lehetőségről február 15-ig a megszokott kommunikációs csatornákon (például levélben vagy e-mailben) értesítették ügyfeleiket.

Aki felmondaná szerződését, ezt biztosítójánál írásban – neve, a biztosított ingatlan címe és kötvényszáma megadásával – indoklási kötelezettség nélkül teheti meg március 1. és 31. között.

A módosított szabályozás szerint a szerződések április 30-ával szűnnek meg és az újrakötött szerződések fordulónapja a jövőben egységesen május 1-je lesz. A kampány célja a piaci verseny erősítése, a szolgáltatások átláthatóbbá és kedvezőbb ár-érték arányúvá tételének ösztönzése.

Az átkötési időszakra készülve a Magyar Nemzeti Bank (MNB) fogyasztóvédelmi oldalain és a közösségi médiában fogyasztóvédelmi kampányt indított az ügyfelek döntéseinek segítéséért. Az ügyfelek kérdések és válaszok formájában, valamint az MNB Ügyfélszolgálatán és a vármegyék székhelyein elérhető Pénzügyi Navigátor tanácsadó irodákban is további részletes segítséget kaphatnak.

Figyelik a biztosítókat

A jegybank emellett idén február végén számos biztosítónál és közvetítőnél próbavásárlásokkal ellenőrzi, hogy azok szerződéskötés előtt megfelelő tájékoztatást adnak-e ügyfeleiknek a lakásbiztosításokról, kellően felmérik-e ügyfeleik valós igényeit, illetve bemutatják-e nekik a minősített fogyasztóbarát otthonbiztosítások (mfo) jellemzőit.

A pénzügyi felügyelet tavalyi hasonló akciója rávilágított arra, hogy a piaci szereplők egy része nem, vagy csak alig ismerteti a fogyasztóbarát konstrukciók előnyeit, illetve a független biztosításközvetítők olykor nem kellő számú ajánlatot mutatnak be az ügyfeleknek a döntéshozatalt megelőzően.

A hazai otthonbiztosítási piac 14 szereplője közül már 13-nál elérhető mfo-szerződések átlagdíja mintegy 20 százalékkal kedvezőbb a piaci átlagnál. Az MNB pályázati rendszere alapján kialakított fogyasztóbarát otthonbiztosítások, melyek önrész nélkül, digitális ügyintézéssel, egységesen megszabott kártípusokkal, szűkített kizárásokkal, illetve gyorsított kárkifizetéssel érhetők el. A felügyelet összesítése szerint tavaly év végén a megkötött mfo-szerződések száma megközelítette a 93 ezret, melyek összesen 5 545 milliárd forintnyi ügyfélvagyont védtek. A tavalyi lakásbiztosítási kampány során – amikor erősödött a verseny és átláthatóbbá váltak az ajánlatok – kiugróan nőtt a megkötött fogyasztóbarát otthonbiztosítási szerződések száma.

Jól futott a kampány 2024-ben

A tavalyi átkötési kampány révén a 3 millió szerződést magába foglaló hazai lakásbiztosítási állomány bő 20 százalékát felülvizsgálták. A lakásbiztosítási díjak a kampány időszakában csökkentek, vagy azonos fedezet és díj mellett a biztosítók növelték kárkifizetéseiket, valamint szolgáltatási körüket. Összességében bő 640 ezer szerződés mozdult meg a 2024. márciusi kampányban, és az eddigi intézményüknél újra szerződők mellett bő 300 ezren biztosítót is váltottak.

Az MNB a további átkötési kampányok ösztönzésére a biztosítóknak kiadott vezetői körleveleiben tavaly decemberben előírta, hogy 2026-tól – illetve részben már idén is – az ügyfeleknek küldendő kampánytájékoztatókban mutassák be a döntésekhez az ügyfélszerződések és az ingatlanok legfontosabb adatait. Ennek célja, hogy a szolgáltatók ne „láncolják magukhoz” parttalanul meghosszabbított szerződéses tartamengedményekkel a biztosítottakat; illetve, hogy a közvetítők szólítsák meg a társasházakat is az olcsóbb, jobb minőségű szerződések megkötésére. Az MNB emellett a versenyképesség fokozására gyorsabban átárazhatóvá tette az mfo-kat is.