A Magyar Nemzeti Bank (MNB) elvárja, hogy a hitelintézetek tegyék lehetővé az ügyfeleiknek az online hiteligénylés letiltását. A felügyelet tapasztalatai szerint ugyanis az adathalászok nemcsak áldozataik bankszámláin lévő pénzt veszik el, hanem sokszor online személyi hitelt is igényelnek a nevükben.
Az ilyen szerződések megkötése után negyedórával megszokott történni a kiutalás, majd jellemzően 50 másodperc múlva tovább is utalják a pénzt a bűnözők – írja az Azénpénzem.
Előfordult, hogy az adathalászatnak áldozatul esett ügyfél nevében a csalók 7,4 millió forint hitelt igényeltek online.
A felügyeleti hatóság körlevelet küldött a hazai hitelintézeteknek és pénzügyi vállalkozásoknak az online hiteligénylésekhez kötődő visszaélések megelőzésével kapcsolatos jegybanki elvárásokról.
Ezek egyike, hogy az ügyfelek – saját döntésük alapján – megtilthassák a személyi hitel online módon való igénylését az internetbanki vagy mobilbanki eszközeikről.
Az MNB szerint ezzel gátolható meg, hogy a csalók személyi hitelt igényeljenek a károsultak számlájáról.
A jegybank előírja, hogy a pénzügyi intézmények a visszaélések valós idejű (haladéktalan) észleléséhez, megakadályozásához, megelőzéséhez és kezeléséhez szükséges védelmi mechanizmusokat építsenek be az online hiteligénylési folyamataikba.
Az MNB elvárja a hazai pénzügyi intézményektől, hogy abban az esetben, ha új informatikai rendszereket vezetnek be vagy cserélnek le, már a tervezéskor is figyeljenek az ügyfelekkel szembeni esetleges visszaélési kísérletekre.