Megnehezíti a kereskedők dolgát, hogy a vásárlók az elmúlt egy évben egyre kevésbé érzik biztonságban az adataikat. A fogyasztóknak már közel a kétharmada (61 százaléka) attól fél, hogy ellopják a személyazonosságát, több mint felük (54 százaléka) pedig tart tőle, hogy a cég, amellyel megosztja az információkat, kibertámadás áldozata lesz – derítette ki az EY legfrissebb, 30 ország több mint 23 000 fogyasztójának megkérdezésével készült nemzetközi kutatása.

„Minden cégvezető prioritási listájának az élén kell, hogy álljon, hogy megerősítse szervezete információbiztonságát. Ez a saját, jól felfogott érdeke. Erre ráadásul most az Európai Unió úgynevezett NIS2 irányelve is ösztönzi többek között az 50 fő munkavállalói létszám feletti digitális szolgáltatókat. Konkrét intézkedéseket kell tenniük kibervédelmi szintjük növelése érdekében” – mondta el Zala Mihály, az EY Magyarország kibervédelmi üzletágának vezetője.

A válaszadók közül sokan örülnének, ha a weboldalakon a látogatók adatait gyűjtő úgynevezett sütiktől (cookie) egyszer és mindenkorra megszabadulhatnának. Úgy vélik, hogy az online pénztárnál előre megadott személyes adatok (36 százalék) a felhasználók mozgását nyomon követő honlapok (30 százalék) és a böngészési, illetve vásárlási előzmények alapján személyre szabott hirdetések (22 százalék) nagyban rontják a vásárlói élményt.

Future Consumer Index

Az EY globális fogyasztói felmérése (Future Consumer Index) a változó fogyasztói hangulatot és viselkedést követi nyomon. A 14. alkalommal elvégzett felmérés során 23 016 fogyasztót kérdeztek meg 2024. március 29. és április 10. között az Egyesült Államokban, Kanadában, Mexikóban, Brazíliában, Argentínában, Chilében, Kolumbiában, az Egyesült Királyságban, Németországban, Franciaországban, Olaszországban, Spanyolországban, Írországban, Dániában, Finnországban, Svédországban, Norvégiában, Ausztráliában, Új-Zélandon, Japánban, Kínában, Indiában, Indonéziában, Thaiföldön, Dél-Koreában, Szaúd-Arábiában, Dél-Afrikában, Vietnamban, Nigériában és Hollandiában.

„A minőségi adat kulcsfontosságú ahhoz, hogy a megfelelő célcsoportokat releváns üzenetekkel és ajánlatokkal érjék el a vállalatok. Azt azonban egy vezető sem felejtheti el, hogy a vásárlók egyre tudatosabbak, és automatikusan már nem sokan fogják megosztani a személyes adataikat. Kritikusan fontos, hogy a vállalatok tudatosan edukálják és informálják mind a vevőiket, mind a belső dolgozóikat arra, hogy mit és miért tesznek az információkkal, hogyan védik azokat. Aki ugyanis ezt elhalasztja és képtelen lesz az ügyfelei igényeit kielégíteni, az villámgyorsan le fog maradni a kiélezett kereskedelmi versenyben”

– hangsúlyozta Palincsár László, az EY Customer & Growth területének vezetője.

Tücsköt-bogarat ész nélkül beikszelgetünk az interneten

Nem csupán a digitális versenyszabályok betartása okoz gondot többek közt az Apple, a Google és a Meta óriáscégeknek, de ezeknek a platformoknak a működése nem egyszer ellentétes az uniós adatvédelmi rendelettel – mondta el az Economxnak a szakjogász, aki szerint az átláthatósággal és az indoklási kötelezettség betartásával is gondok mutatkoznak.

A részletekről ITT írtunk bővebben.