A pénzügyi tudatosság manapság az egyik legnépszerűbb téma a TikTok-on – legalábbis a közösségi oldalon fellelhető edukációs tartalmak között. A #Fintok és #MoneyTok kereső kifejezés alatt közel 3 millió poszt van, és együtt több mint 16 milliárd megtekintést vonzottak. 

A tartalmak – amelyeket főleg GenZ tartalomgyártók készítenek főleg GenZ felhasználóknak – a pénzügyek különböző témaköreit dolgozzák fel, általában szórakoztató (edutainment) stílusban. A több millió feltöltés között rengeteg hasznos, szakmailag helytálló és minőségi rövid videó található. Azonban magas számban vannak félrevezető, hamis és akár csalárd tartalmak is – írja a Fintech.hu

Hogyan vált a TikTokból népszerű edukációs felület?

2020-ban indította el a TikTok #LearnOnTikTok (Tanulj a TikTokon) kampányát, amelynek tartalmait máig 360 milliárd alkalommal nézték meg. A kampány keretein belül a TikTok 50 millió dollárt fektetett abba, hogy népszerűsítse az oktatást a felületen olyan partnerekkel együttműködve, mint például Bill Nye, Neil deGrasse Tyson, vagy Tyra Banks, valamint számos oktatási intézménnyel, múzeummal és további influenszerekkel

Oktatási témában a személyes pénzügyek/pénzügyi tudatosság témaköre a legnépszerűbb, ahol többek között befektetésekkel, ingatlanvásárlással, pénzügyi tervezéssel kapcsolatos oktatást és tippeket találhatunk. A több milliárdos nézettség jellemzően a megbízható, szakmailag helytálló tartalomgyártók videóin landol. Ugyanakkor a (főleg mesterséges intelligenciát alkalmazó) moderálás/cenzúra nem tudja minden esetben kiszűrni a félrevezető vagy akár rossz indulatú tartalmakat.

Mennyire megbízható?

A barátságos és humoros formátum mellett a népszerű tartalmak magas minőségben készülnek – és ezáltal gyakran hihetőek és szakmainak tűnnek. Azonban magas számban vannak jelen olyan „influenszerek”, akik nem rendelkeznek megfelelő képesítéssel vagy szakértelemmel, és hamis, félrevezető, és gyakran veszélyes tanácsokat osztogatnak.

Ilyenek például a nagyon népszerű „get rich quick scheme” típusú videók, amelyekben „fiatal milliomosok segítenek kilépni a mátrixból” és gyorsan meggazdagodni. A videókban – amelyek főleg a fiatal férfiakat célozzák – vállalkozók ígérnek magas jövedelmet és gazdagságot.

Mindezt általában úgy történik, hogy drága privát kurzusaikon keresztül megtanítják nekünk azt, amit az iskolában nem árul el senki. A gyors meggazdagodás mellett sokan hirdetnek még (sokszor kétes hátterű) pénzügyi appokat vagy kriptopénzeket. Vagy éppen befektetési tanácsokat adnak, amelyek gyakran rendkívül kockázatosak, és leginkább a szerencsejátékra hajaznak. 

A TikTok ezen része veszélyes, főleg a fiatal generációra nézve, akik napi szinten fogyaszthatják ezeket a tartalmakat.

Kifejezetten azért, mert jelenleg globálisan a legtöbb oktatási rendszerben a pénzügyi tudatosság nem kap megfelelő hangsúlyt, így nehézséget jelenthet számukra különbséget tenni a valós és hamis tartalmak között. 

Óriási lehetőség a pénzintézetek előtt

A pénzügyi intézmények számára ugyanakkor ez óriási lehetőséggel kecsegtet – szerepel a kutatásban. Amellett, hogy lehetőségük van szakmai oktatást nyújtani és lerombolni a TikTokon elterjedt mítoszokat, a következő generációs ügyfeleket is meg tudják szólítani.

A pénzintézetek egy része már most is jelen van a felületen, viszont közel sincs akkora elérésük, mint az önálló tartalomgyártóknak.