Az MI Koalíció célja egyértelmű: Magyarország a mesterséges intelligencia fejlesztések és alkalmazások terén az európai élvonalba kerüljön és a nemzetközi MI közösség tagjává váljon. Ennek a folyamatban pedig a felhasználókat, a piaci szereplőket, az akadémiai szférát, valamint a szakmai szervezeteket és az állami intézményeket fogják össze.
Az Economx háttérbeszélgetéseiből kiderült, hogy az állami tulajdonban álló Neumann János Nonprofit Közhasznú Kft. védnöksége alá tartozó
MIK véleményét kikéri a kormányzat, és azt figyelembe is veszi,
és a szervezet által kidolgozott Magyarország Mesterséges intelligencia Stratégiáját 2020-ban a Kormány el is fogadta, és kormányrendeletben kihirdette.
Az MI Stratégia 2.0-t 2024-re ígéri a Koalíció.
Magyar szuperszámítógép
Az Országgyűlés Gazdasági Bizottság Fogyasztóvédelmi Albizottságát Jakab Roland, az MIK alapító-elnöke arról is tájékoztatta, hogy szüksége van Magyarországnak egy szuperszámítógépre, ahol kutatási, oktatási projekteket lehet elvégezni, de a kkv-k számára is nagyon fontos lenne a megfelelő számítási kapacitás elérése, az adatvagyon feletti jog biztosításával, az adattárcák kialakításával pedig dinamizálni lehetne a magyar gazdaságfejlesztés céljait.
Emellett kiemelte, hogy tudásközpontokat kell kiépíteni a következő időszakban, konkrét felhasználási lehetőségeket biztosítva minden szakmának, gyártó- és szolgáltatócégnek, kisiparosnak és nagyvállalkozásnak. Jakab Roland szerint ezek már viszonylag kis befektetéssel is hozzáférhetőek lehetnének.
Az elnök szerint a kkv-szektor fejlesztői számára, a kkv-k helyzetbe hozásához a jogi szabályozási környezetet is alakítani kell. Azt remélik, hogy az iparstartégiába minél több be fog épülni a meglátásaikból, ugyanis a mesterséges intelligencia a mindennapok részét fogja képezni, erre fel kell készülni.
Nem az MI veszi el az emberek munkáját, hanem azok, akik eszközként használják az MI-t, ők fogják elvenni a munkát azoktól, akik azt nem használják
– figyelmeztetett.
2026 még messze van
Vajda Péter operatív ügyvezető-helyettes előadásában az európai trendekre hívta fel a figyelmet, a mesterséges intelligenciáról szóló törvényt (AI Act) ugyan alig egy hónapja megszavazták az EP-ben, ugyanakkor a teljes, 466 oldalas szabályrendszer csak 2026 közepére lép hatályba.
Az MI rendelet általános értékajánlata:
- Az MI használatára egyértelmű követelmények és kötelezettségek előírása;
- az adminisztratív terhek korlátozása, különösen a kkv-k számára;
- beruházások és innováció ösztönzés az egész EU-ban és
- Európa vezető szerepének a megteremtése;
- emberközpontú és etikus működés az átláthatóság és alapvető jogok tiszteletben tartása.
Nem hallgat le a Facebook?!
Barcza Attila (Fidesz-KDNP) ezután arra volt kíváncsi, hogy az egyébként szigorú, és a maga nemében egyedülálló európai szabályozás mennyire alkalmas arra, hogy az uniós állampolgárokat megvédje Európán kívül.
A párbeszédes Tordai Bence arról a fogyasztói élményről szólt, miszerint a telefonunk lehallgatja a beszélgetéseinket, és a közösségi médiában az elhangzottaknak megfelelő hirdetések jelennek meg.
Az albizottság elnöke, Z. Kárpát Dániel (Jobbik-Konzervatívok) pedig arra szeretett volna választ kapni, hogyan lehetne finanszírozni a lakosság és a vállalkozói szektor átállását, felkészülését, és ennek a folyamatnak a menedzselésére szükség volna-e Magyarországon egy önálló AI Office-ra.
Vajda Péter tájékoztatása szerint az uniós rendeletek az EU teljes területére érvényesek, de az már kérdéses, hogy az mennyire oltalmazhat mondjuk Dél-Amerikában. Egyébként hangsúlyozta azt is, hogy az AI Act szerint az Európai Unióban szigorúan tiltott lesz az a fajta társadalmi kreditrendszer, ami a mesterséges intelligenciával Ázsiában épül ki.
A lehallgatások apropóján arról beszélt, hogy a humánegyediség a digitális térben nem olyan sokszínű, az online cselekvéseink hasonlatosságokat mutatnak, ezeket lehet kategorizálni.
Lehet még én magam sem tudom, hogy felmerült bennem az igény
– utalt a MIK vezetője a célzott reklámok sikerességére.
Az AI Office kapcsán elismerte, a jogalkalmazás széttagolása valóban nem lenne kívánatos, ugyanakkor szerinte minden jel arra mutat, hogy a gazdasági és társadalmi hatások összevethetőek lehetnek, amelyeket a kormányzat figyelemmel kísér.
De vajon hogyan lehetne finanszírozni ezt az átállást?
A mesterséges intelligencia felhasználási területén is várhatóan a tőkeerős cégek lesznek előnyben, önerőből a magyar mikrovállalkozások, startupok tömegesen biztos nem tudnak betörni erre a piacra – fogalmazott érdeklődésünkre Z. Kárpát Dániel, aki szerint ezért lenne célszerű egy Magyar Munkahelyvédelmi Alap típusú koncepció, amivel két rendezetlen területet lehetne lefedni.
Soha ennyi pénzt nem vettek el a magyaroktól, miért döntött így a kormány?
Kilenc éve nem volt annyi adófajta, mint idén, derül ki egy frissen megjelent kutatásból. Ám hiába az eddigi legsúlyosabb adóprés, februárban rekord hiányt könyvelhetett el az államháztartás. További részletek ITT!A képviselő úgy látja,
a digitális átállás társadalmi költségeit jelenleg magán a társadalmon igyekszünk leverni, ami elfogadhatatlan.
Nincsen ingyenes átképzés, annak költségeit mindenkinek önszorgalomból és saját forrásból kell megoldania. Z. Kárpát Dániel szerint központilag kell finanszírozni az ingyenes és tömeges átképzéseket a lakosság számára, másrészt pénzügyi támogatási rendszerre van szükség annak érdekében is, hogy a startupok, amennyiben jó ötletekkel rendelkeznek, azokat piacra is tudják dobni, valamint meg tudják tartani a szellemi- és tulajdonjogokat, profitot generálva ezzel Magyarország számára is.
Az albizottság elnöke szerint a MIK tökéletesen alkalmas lenne ennek az inkubátor folyamatnak a kezelésére.
A pénzügyi alapnak évi több százmilliárd forintos forrással kell bírnia
– szögezte le, hozzátéve: ezt egy nemzeti költségvetés nagyon nehezen tudná kigazdálkodni.
Viszont a félig szabályozott AI-piacon az óriás multi cégek úgy generálnak extraprofitot, hogy a róluk szóló szabályozás sok esetben még életbe se lépett, és az is nyilvánvaló, hogy egy szigorú szabályozás után a mostani profitrátát nem is tudnák elérni.
Z. Kárpát Dániel éppen ezért korrekt megoldásnak tartaná, hogy az érintett cégek az extraprofitot érintően egy egyszázalékos adóbefizetést vállalnának, és ez az összeg bekerülne a magyar alapba. Az egyszázalékos adóbefizetéssel ezek a nagy cégek is a saját hosszú távú befektetéseiket alapoznák meg, hiszen finanszírozhatóvá válna a munkaerő képzése, és így a beszállítói láncban is megjelennének a tőkeerős és jól működő magyar kisvállalkozások, akikre tudnak számítani – magyarázta.
Nagyon divatos kifejezéssé vált az extraprofit adóztatása, de ebben a szektorban tényleg lenne értelme
– fogalmazott az Economxnak Z. Kárpát Dániel.
A tech cégek megtalálták az internet szélét
A mesterséges intelligenciát fejlesztő cégek hamarosan kifogynak az adatokból, amelyekkel a modelleket tanítják.A részletekről ITT írtunk bővebben.
További részletek