Rogán Antal Miniszterelnöki Kabinetirodát vezető miniszter közel egy éve hirdette ki, hogy a Themis magántőkealap vezette konzorcium megnyerte az autópályák építésének és karbantartásának koncessziós jogát a következő 35 évre.
Amikor arról kérdezték a tárcavezetőt, hogy nem tart-e a kormány egy esetleges EU-s vizsgálattól az üggyel kapcsolatban, Rogán Antal határozott nemmel felelt, arra hivatkozva, hogy uniós források nem érintettek a szerződéses rendszerben.
Azonban mégis panasz érkezett az Európai Bizottsághoz a koncesszióval kapcsolatban, és éppen az előzetes értékelés folyamata zajlik, így a magyar kormányt is felkeresték az ügyben
– közölték a Portfolio forrásai, és hozzátették, hogy a versenyjogi panasztétel oka, hogy egyes piaci résztvevők szerint az alvállalkozói szerep egy „szűk körre” korlátozódik.
Valóban szabályt sértett a szerződés?
Az unió tág jogi kerettel szabályozza a hosszútávú szerződéseket, hiszen az EU-s irányelv elismeri a tagállamok jogát arra, hogy döntsenek az építési beruházásokról, ugyanakkor a hosszútávú szerződések esetében fontos az időtartam észszerűsége.
A hatályos szabályozás egyértelműen kimondja, hogy a koncessziós szerződések odaítélésére vonatkozó uniós szabályok hiánya jogbizonytalanságot eredményez, ez esetben a laza szabályozást a kis- és középvállalkozások jogai szenvedték el.
Brüsszel éppen az eljárást, a versenyjogi aspektusokat, valamint a 35 éves időtartam indokoltságát elemezheti, ám valójában egyelőre csak az a kérdés, hogy egyáltalán indokolt-e az uniós szintű fellépés.