Az új pályázatban tisztán elektromos meghajtású személyautó, kishaszongépjármű és kisbusz beszerzésére igényelhetnek támogatást a Magyarországon székhellyel, vagy az Európai Gazdasági Térség területén székhellyel és Magyarországon fiókteleppel, magyar adószámmal rendelkező gazdasági társaságok és egyéni vállalkozások a gépjárműkölcsönzéssel és gépjármű-kereskedelemmel foglalkozó vállalkozások kivételével.
A támogatás járművenként igényelhető maximális összege, valamint az elszámolható költség maximális összege a jármű akkumulátorkapacitásától függ, a legkisebb támogatás a 41 kWh-nál kisebb akkuval szerelt járművekre igényelhető, 2,8 millió forint. Ennél az akkumulátorméretnél az egy gépjárműre eső maximális nettó elszámolható költség 11,5 millió forint.
A támogatás keretösszege egyébként nem egyértelmű, ugyanis az augusztusban megjelent Magyar Közlönyben 30 milliárd, a novemberi 30-i közlönyben 40 milliárd, a ma megjelent felhívásban pedig ismét 30 milliárd forint szerepel – írja a Villanyautósok.
A járművek száma a cég méretétől függ
Az egy pályázó által támogatással maximálisan megvásárolható járművek száma a vállalkozás alkalmazottainak számától függ, 10 főnél kisebb létszámmal működő cégek egy autóra, 10 és 49 fő között 5 db, 50-249 fő között 10 db, a legalább 250 főt foglalkoztató vállalkozások pedig akár 16 db jármű vásárlására is pályázhatnak.
Csak azok a gazdasági társaságok támogathatóak, amelyeket legkésőbb 2021. végéig alapítottak, és a támogatást igénylőnek a kérelem benyújtását megelőző jóváhagyott, legutolsó lezárt, teljes üzleti évre vonatkozó éves beszámoló szerinti nettó árbevételének meg kell haladnia a projekt elszámolható költségét.
Egyéni vállalkozók akkor pályázhatnak, ha az egyéni vállalkozói nyilvántartásában legkésőbb 2023. december 1-éig bejegyzésre kerül a Taxis személyszállítás tevékenység, vagy akinek a támogatási kérelem benyújtását megelőző évben a foglalkoztatottak átlagos állományi létszáma legalább 2 fő volt.
Egy pályázó minimum 2,8 millió, maximum 64 millió forintot igényelhet, így a támogatható projektek maximális száma 9 375 db.
A pályázatok legkorábban 2024 február 1-től nyújthatók be, a végső határidő pedig 2025. március 31., míg a projekt fizikai befejezésére 2026. április 30-ig van lehetőség. A támogatási összeget a pályázónak kell megelőlegeznie, a támogatott projektek vonatkozásában 2023. november 1-től 2026. április 30-ig felmerült kiadások számolhatóak el.
A keretösszeg megoszlik a régiók között
A 30 milliárd forintos keretösszeget a tervezet szerint régiók szerint is megosztanák, 10,8 milliárd forintra a budapesti régióban, a fennmaradó 19,2 milliárd forintra pedig a kevésbé fejlett régiókban pályázhatnak a vállalkozások.
A pályázattal megvásárolt elektromos járműveket a projekt befejezését követő 3 éven belül (de legkésőbb 2027. december 31-ig) nem lehet majd eladni, vagy a forgalomból kivonni, és a fenntartási időszak végéig CASCO biztosítást kell kötni a támogatással beszerzett autókra.