Számos kutatás és állásbörze témája volt az elmúlt időszakban, hogy hol és hogyan keresnek manapság állást a fiatalok, milyen igényekkel rendelkeznek és ezeknek hogyan próbálnak megfelelni a munkáltatók.
A Frissdiplomás Kft. a HÖOK közreműködésével végzett 2023-as nagyszabású kutatásából például az derül ki a ComputerTrends összefoglalója szerint, hogy
a Z generáció tagjainak közel 80 százaléka a fizetést és a juttatásokat nézi meg először egy álláshirdetésben.
A kutatás szerint a YouTube, a Facebook mellett az Instagram a megkerülhetetlen közösségi felület a fiatalok számára, azonban a TikTok is egyre nagyobb teret hódít. Egyre nagyobb az érdeklődés a LinkedIn iránt is: a 30 év alattiak 43 százaléka már aktívan használja az üzleti közösségi hálózatot.
A felmérés készítői szerint a Facebookon jelen lenni szükséges, de nem elégséges, ha a munkaadó célcsoportjának része a Z generáció. Az események létrehozására érdemes hangsúlyt fektetni, a Messengeren való kérdezési lehetőség is pluszt jelenthet, valamint hatékonyak lehetnek a Messenger csoportok is.
A Műegyetemen 1995 óta rendeznek állásbörzéket, a legutóbbi rendezvény, illetve a több száz fő bevonásával végzett kutatás alapján a munkavállalók és a munkáltatók szerint is a bérezés a legfontosabb szempont a munkahelyválasztás során.
A munkavállalóknál ezt a munkahely-magánélet egyensúlya követi a sorban, emellett előkelő helyen szerepel a szakmai fejlődési lehetőség is. A kérdőívet kitöltők több mint kétharmada ezeket sorolta az első három helyre.
Tíz válaszadó vállalat közül kilenc foglalkoztat gyakornokot, a cégek harmadánál működik mentorprogram. A vezetők 96 százaléka fontosnak tartja a munkavállalók releváns diplomáját és szakképzettségét, de ugyanilyen arányban érzik elengedhetetlennek a potenciális egyetemek támogatását is.