Nagy Márton nemzetgazdasági miniszter hétfőn behívatta hivatalába a magyar üzemanyag-kereskedők képviselőit: a Magyar Ásványolaj Szövetség, köztük a Mol képviselőit, illetve a Független Benzinkutak Szövetségének megbízottjait. A rendkívüli megbeszéléseket a hazai piacon kialakult magas üzemanyagárak indokolták. A tárcavezető azonnali lépéseket vár az üzemanyagkereskedőktől, hogy értékesítsék olcsóbban az üzemanyagot, és a lehető leghamarabb a szomszédos országok átlagára alatt legyenek a hazai üzemanyagárak. Ha pedig ezt nem teljesítik, úgy a kormány „a családok megvédése érdekében” kész szabályozói eszközökkel beavatkozni az üzemanyagpiacon.

Grád Ottó, a Magyar Ásványolaj Szövetség főtitkára szerint relevánsnak csak a szomszédos országok üzemanyag piacait lehet tekinti, és jelen pillanatban a magyarországi üzemanyag szinte ugyanazon az árszinten van, tehát komoly beavatkozásra szerinte nincs szükség. A KSH viszont két átlagárat számolt: a szomszédos országokét és a környező országokét is, ahova Lengyelország és Bulgária is beleszámít, ahol alacsonyabbak az árak – főleg Bulgáriában, ahol lényegesen alacsonyabb szintű az adókörnyezet.

Hangsúlyozta, hogy a hazai árváltozások a piaci változásokat követik – legyen az akár a jegyzésárak oldala, az üzemanyag vagy az olajár vagy pedig a forint erősödésének vagy gyengülésének a hatása a hazai üzemanyagárakra. Az árak ezekkel párhuzamosan mozognak a környező országokban is, hiszen azok is ugyanúgy, piaci alapon működnek.

Grád Ottó az Economxnak elmondta, a legnagyobb nagykereskedő, a Mol a július 11-től 4 forinttal csökkenti a gázolaj nagykereskedelmi árát. Tehát a piaci változások lekövetése az árcsökkenés irányába is megtörténik. 

Kép: Economx

Beavatkozásra nem lesz szükség

A szakértő szerint nincs szükség a kormány beavatkozására, mert az elvárásoknak többé-kevésbé megfelel a hazai kiskereskedelmi szektor. 

Azért kell szurkolni, hogy kőolaj világpiaci ára normalizálódjon, ami most úgy tűnik, hogy megkezdődött, az utolsó 3 hétben tapasztalt közel 15 százalékos emelkedés befejeződött

– mondta Grád Ottó.

Hozzátette, hogy most stagnál a piac, sőt, néhány napja csökkenni kezdtek az árak, és ha ez a trend folytatódik, akkor nem lesz szükség beavatkozásra. 

És ha mégis?

A töltőállomások önkéntesen nem tudnák csökkenteni az árakat – jelentette ki. Ennek oka, hogy nincs nagy mozgástér a hazai üzemanyagárakban, nincs nagy profit, minimális nyereséggel épphogy csak a költségek feletti árszinten működnek ezek a töltőállomások. Ha az állam beavatkozna, annak a következményeit már 2022-ben megtapasztalhattuk, amikor is szélsőséges helyzet alakult ki a kutakon, és már maga az üzemanyagvásárlás is komoly kihívást jelentett. 

Kép: Economx

Nyáron az utazások miatt megnövekedhet a kereslet az üzemanyagra, de így sem fordulhat elő olyan többletkereslet, ami az árak felhajtását okozná, hiszen a piacon nagy a verseny. Ha nem történik semmilyen komolyabb geopolitikai változás, illetve meteorológia/földrajzi nehézségek sem lesznek, akkor nem növekednek a kockázatok a kínálati oldalon.

Ha normalizálódás lesz, akkor Grád Ottó szerint a nyári időszakot ezen az üzemanyagárszinten lehet tartani, vagy akár pár forintos csökkenés is bekövetkezhet. 

Mivel a jelenlegi árszint nagyjából mind a kitermelőknek, mind a vásárlóknak megfelel, szerinte jelentős árváltozás az év hátralevő részében sem lesz.